Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dyscyplina w szkole – jak to widzą nauczyciele?

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dyscyplina w szkole – jak to widzą nauczyciele?"— Zapis prezentacji:

1 Dyscyplina w szkole – jak to widzą nauczyciele?
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Dyscyplina w szkole – jak to widzą nauczyciele? Cytowanie dozwolone tylko z podaniem źródła, nazwiska autora, nazwy grantu i instytucji Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy Katedra Pedagogiki Specjalnej Uniwersytet Łódzki IV Konferencja OSKKO, Miętne, 17 luty 2007

2 Informacje podstawowe
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Informacje podstawowe Badanie wykonano w ramach dotacji na działalność statutową IMP 8.3/2006 Wybrane obciążenia psychospołeczne nauczycieli jako przesłanka konstruowania programów prozdrowotnych dla tej grupy zawodowej Kierownik pracy: dr n. hum. Jacek Pyżalski dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

3 Dyscyplina– temat trudny
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Dyscyplina– temat trudny Obciążenia wynikające z relacji z uczniami łamiącymi dyscyplinę stanowią poważny stresor zawodowy Nie wiadomo jednoznacznie, gdzie się kończą typowe, codzienne działania wychowawcze, a zaczyna się resocjalizacja terapia i leczenie dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

4 Dyscyplina – temat trudny
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Dyscyplina – temat trudny Badania empiryczne nie są łatwe Głównie badania uczniów Mocno działa zmienna aprobaty społecznej – trudno przyznać się do braków Łatwo jest poruszać się w obszarze ogólnych zaleceń – interakcja wychowawcza jest jednak zawsze inna dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

5 Metodologia Nowe badania - 2006
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Metodologia Nowe badania Reprezentatywna losowa próba (N=429) 85% kobiety Zwrotność 55% woj. łódzkie, szkoły podstawowe, gimnazja, licea, technika, zespoły szkół „Ulepszana” metodologia/procedura badawcza – badania kwestionariuszowe ze wcześniejszym pilotażem Zaangażowanie respondentów Pomoc w zbieraniu danych Sekcja Oświaty NSZZ Solidarność Ziemi Łódzkiej - dziękuję dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

6 Czy dyscyplina to problem?
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Czy dyscyplina to problem? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

7 Jak nauczyciele myślą o radzeniu sobie?
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Jak nauczyciele myślą o radzeniu sobie? 90 % zgadza się, że współczesna polska szkoła ma poważne problemy z utrzymaniem dyscypliny, a 92% sądzi, że uczniowie zachowują się w ostatnich latach coraz gorzej ale…. 96% uważa, ze radzi sobie dobrze lub bardzo dobrze (23%) z utrzymaniem dyscypliny dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

8 Co się zmienia? Od początku kariery radzę sobie: Coraz lepiej 57%
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Co się zmienia? Od początku kariery radzę sobie: Coraz lepiej 57% Coraz słabiej 7% Bez większych zmian 36% dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

9 Skąd się nabywa przygotowanie?
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Skąd się nabywa przygotowanie? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

10 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Przygotowanie 7% zdecydowanie zgadza się, że przygotowały ich studia, 27% zdecydowanie się z tym nie zgadza 66% uważa, że o radzeniu sobie decyduje osobowość i raczej trudno się tego nauczyć dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

11 Jakie zachowania uczniów pojawiają się podczas zajęć?
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Jakie zachowania uczniów pojawiają się podczas zajęć? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

12 Jakie problemy są najczęstsze? – próbka czasowa 2 tygodnie
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Jakie problemy są najczęstsze? – próbka czasowa 2 tygodnie Zachowanie Ani razu 1 raz 2-3 razy 4 razy i więcej Uczeń spóźnił się na zajęcia 12,5 47,5 23,5 16,5 Uczeń zachowywał się głośno ( rozmawiał, śmiał się, hałasował, wydawał różne dźwięki, stukał, pukał) 13 39,25 22,25 26,5 Uczeń „poszturchiwał” innych uczniów 41 38,5 7,5 Uczeń zajmował się na zajęciach innymi sprawami (czytał gazetę, bawił się telefonem, grał w karty, itp.) 47 37,5 11,5 4 Uczeń ściągał podczas sprawdzianu 53 33 9,5 4,5

13 Jakie problemy są najczęstsze?
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Jakie problemy są najczęstsze? Uczeń jadł lub żuł gumę pomimo mojego zakazu 58 28 8 6 Uczeń używał wulgarnych słów lub gestów 60 30 6,5 3,5 Uczeń ignorował lub odmówił wykonania moich poleceń 65 29,5 4 1,5 Uczeń groził kolegom słownie 70,5 24,5 Uczeń rzucał przedmiotami po pomieszczeniu 83 14,5 2,5 Uczeń zniszczył rzeczy należące do innych uczniów 84,25 14 1,25 0,5 Uczeń niszczył mienie szkoły (np. meble, ściany) 88,5 9

14 Jakie problemy są najczęstsze?
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Jakie problemy są najczęstsze? Uczeń pobił innego ucznia 91,25 8 0,75 Uczeń wyszedł z sali bez mojego pozwolenia 91,5 7,5 0,25 Uczeń podczas zajęć zasnął 96 3,75 Uczeń zachowywał się na lekcji jakby był pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających 96,25 3,5 Uczeń zniszczył rzeczy należące do mnie 98,75 1,25 Uczeń groził mi słownie 99,75

15 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Co robią nauczyciele, gdy spotykają się z niewłaściwymi zachowaniami uczniów? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

16 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Siła? „Uczeń na kilka minut idzie do kąta. Jeśli te działania nie pomagają po skończonych zajęciach przeprowadzam rozmowę z rodzicem” (K. n. zintegrowane, 4) „Proszę by mnie zastąpił skoro ma tyle do powiedzenia (K. 24 lata stażu) „Pytam. Zwykle osoba pytana nie wie o co chodzi. Zostaje odpowiednio oceniona” (K. j. angielski, 13 ) „Biorę ucznia do odpowiedzi” (K. j. polski, 7) „Stawiam do kąta (uczeń klęczy z podniesionymi rękoma” (K. j. angielski, 4) „Uczeń wyjmuje kartkę i piesze kartkówkę z obecnej lekcji” (K., 8) dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

17 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO A może uległość ? Mam coraz więcej problemów z utrzymaniem dyscypliny, bo trafiłam do tej szkoły do tego środowiska po raz pierwszy” (K. n. zintegrowane, 14) „Stukam długopisem o stół i proszę o ciszę ale młodzież jest coraz trudniejsza” (K. j. francuski, 10 ) „Stukam palcem albo długopisem w stół – ale młodzież wymaga coraz więcej uwagi. Jest to dużym nakładem mojej pracy” (K. historia, 6) dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

18 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Ale!!!!!!!!!! Wielu nauczycieli ma też inne rozwiązania z mocno zaznaczonym aspektem wychowawczym dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

19 Skąd zdaniem nauczycieli biorą się niewłaściwe zachowania uczniów?
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Skąd zdaniem nauczycieli biorą się niewłaściwe zachowania uczniów? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

20 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Poglądy nt. przyczyn

21 Poglądy na temat kary cielesnej w szkole
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Poglądy na temat kary cielesnej w szkole dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

22 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Kara cielesna?

23 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Uwaga! Wiele poglądów na temat kary cielesnej wykazuje związek z poziomem stresu zawodowego mierzonego w projekcie dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

24 Czy ktoś wspiera nauczycieli?
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Czy ktoś wspiera nauczycieli? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

25 Wsparcie ze strony nauczycieli
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Wsparcie ze strony nauczycieli

26 Wsparcie ze strony nauczycieli (początek kariery)
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Wsparcie ze strony nauczycieli (początek kariery)

27 Wsparcie ze strony rodziców
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Wsparcie ze strony rodziców dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

28 Jakie są oczekiwania nauczycieli?
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Jakie są oczekiwania nauczycieli? dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO

29 Oczekiwane wsparcie instytucjonalne
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Oczekiwane wsparcie instytucjonalne

30 dr Jacek Pyżalski IMP 8.3/2006 - dla IV Konferencji OSKKO
dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Wnioski końcowe Warto integrować nurty teoretyczne Nie można rozważać radzenia sobie tylko w aspekcie pragmatycznym Warto stosować modele uwzględniające wiele aspektów sytuacji wychowawczej oraz poziom organizacyjny placówki Należy uwzględnić problem wsparcia (szczególnie na początku) oraz potrzeby nauczycieli Przeciwdziałanie problemom - najłatwiej zacząć od przygotowania profesjonalistów Emocje i panikowanie nic nikomu nie pomogą Może mentoring? – przeszkoleni specjaliści w każdej szkole Wymiana doświadczeń + znajomość prawa dr Jacek Pyżalski IMP 8.3/ dla IV Konferencji OSKKO


Pobierz ppt "Dyscyplina w szkole – jak to widzą nauczyciele?"

Podobne prezentacje


Reklamy Google