Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Rozwiązania e-commerce

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Rozwiązania e-commerce"— Zapis prezentacji:

1 Rozwiązania e-commerce

2 Program wykładów Wprowadzenie do GE Podstawy marketingu internetowego
Rynki elektroniczne Płatności w Internecie Wykorzystanie GE w logistyce i transporcie

3 O czym dzisiaj będzie? przypomnienie, co to rynek elektroniczny
elektroniczne rynki instytucjonalne e-commerce B2C platformy B2B

4 KATEGORIE GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ
Biznes – biznes (B2B) Biznes – konsument (B2C) Biznes – instytucje publiczne (B2A) Konsument – instytucje publiczne (C2A)

5 ZALEŻNOŚCI M-Y PODMIOTAMI GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ
C2A B2B B2A B2C K O N S U M E T A D I R C J FIRMA E-RYNEK E-RYNEK

6 OBROTY E-COMMERCE W EUROPIE
( MILIARDY $ ) 2000 2001 2002 2003 2004 1999 20 41 82 214 509 1088 INNE B2B B2B eMARKETPLACE B2C Źródło: GARTNER

7 RYNEK ELEKTRONICZNY WIRTUALNY OBSZAR HANDLOWY, W KTÓRYM TRANSAKCJE ZAWIERANE SĄ ZA POŚREDNICTWEM SIECI ISTNIEJĄ ELEKTRONICZNE ANALOGIE WSZYSTKICH ELEMENTÓW, Z JAKICH SKŁADA SIĘ RYNEK KONWENCJONALNY

8 Cechy rynku elektronicznego
towar kontrahenci pieniądz elektroniczny dokument elektroniczny operacja (transakcja) elektroniczna ·         towar – dobra materialne, dostępne także na rynku tradycyjnym, oraz niematerialne, np. dobra informacyjne, dostarczane najczęściej drogą elektroniczną, ·         kontrahenci – znane lub anonimowe strony transakcji elektronicznych, ·         pieniądz elektroniczny – cechujący się anonimowością, odpornością na fałszerstwa, funkcjonowaniem także off–line, możliwością rozmieniania na drobne, ·         dokument elektroniczny – poświadczenie określonej zaszłości gospodarczej w rozumieniu formalnoprawnym, operacja (transakcja) elektroniczna – procedura rozliczeniowa realizowana sieciowo, w trybie zdalnym, między kontrahentami rynkowymi.

9 CO WPŁYWA NA RYNEK ELEKTRONICZNY?
rodzaj uczestnika zasięg czynnik czasu forma organizacji rynku Norris, s. 33, 40

10 SIŁY NA E-RYNKU SIŁY NAPĘDZAJĄCE rynek sterowany popytem
rynek sterowany popytem i podażą rynek sterowany podażą MARKA PRZYCIĄGAJĄCA UCZESTNIKÓW marka sprzedawcy marka nabywcy marka rynku Nprros 33-34

11 SIŁY NA E-RYNKU

12 RODZAJE RYNKÓW B2B horyzontalne wertykalne towarowe biznesowo-usługowe
zintegrowane publiczne prywatne Gregor, s. 155

13 KTO WSPOMAGA ROZWÓJ E-RYNKU?
dostarczyciele usług dostarczyciele aplikacji domy mediowe dostarczyciele usług logistycznych „dostarczyciele” marki i bezpieczeństwa dostarczyciele usług rozliczeniowych partnerzy handlowi

14 GŁÓWNE ROZWIĄZANIA W ZAKRESIE E-RYNKÓW
aukcje serwisy ogłoszeniowe sklepy internetowe pasaże handlowe wirtualne giełdy przetargi targi Elektroniczne rynki instytucjonalne

15 AUKCJA INTERNETOWA serwis internetowy, gdzie odbywają się transakcje oparte na licytacjach kupowanych dóbr i usług sam proces licytacji danego towaru wystawionego na sprzedaż w danym serwisie aukcyjnym

16 RODZAJE AUKCJI klasyczne (angielskie) holenderskie
jedno- i wielokrotne (równoległe) błyskawiczne przetargowe odwrócone wertykalne horyzontalne Gregor, s. od 117

17 TYPY AUKCJI WG CEN wywoławcza - od której rozpocznie się licytacja,
minimalna - poniżej której nie musimy sprzedać przedmiotu „Kup Teraz" - po której sprzedajemy od razu, bez czekania na zakończenie aukcji Mamy ich trzy rodzaje: - wywoławczą - od której rozpocznie się licytacja,w minimalną - poniżej której nie musimy sprzedać przedmiotu, - "Kup Teraz" - po której sprzedajemy od razu, bez czekania na zakończenie aukcji. Warto też poznać rodzaje aukcji, bo każda daje inne możliwości: - standardowa, jednoprzedmiotowa - wystawiany jest jeden przedmiot, podana jest jego cena wywoławcza, można dać opcję Kup Teraz lub cenę minimalną; - tylko z opcją "Kup Teraz" - w istocie jest to sprzedaż komisowa, a nie aukcja - możemy kupić tylko za ustaloną cenę; - aukcja prywatna - sprzedający ma możliwość zdefiniowania określonej grupy kupujących, dopuszczonej do składania ofert. W trakcie trwania aukcji można dodawać takie osoby; - aukcja wieloprzedmiotowa - sprzedający oferuje wiele sztuk naraz. Może być standardowa albo tylko z opcją "Kup Teraz".

18 AUKCJE W POLSCE Aukcje internetowe
Adico - serwis aukcyjny oferujący wiele dodatkowych usług Allegro – 1999, czołowy polski internetowy serwis aukcyjny, łatwy w obsłudze, dużo możliwości, wiele ofert alloo.pl - internetowy dom aukcyjny Aukcje Gazeta.pl - aukcje Allegro w portalu gazeta.pl Aukcje onet.pl - serwis Allegro.pl dostępny dla użytkowników portalu Onet.pl Hoga.pl: Aukcje - kolejna mutacja serwisu Allegro - tym razem w portalu Hoga aukcje.ahoj - serwis aukcyjny EasyNet Aukcje- serwis aukcyjny, wiele typów aukcji Największy polski serwis aukcyjny dla konsumentów - Allegro, który ma już ponad 1,3 mln zarejestrowanych użytkowników, w ub.r. przekroczył próg rentowności i zwiększył obroty ze 170 mln do 370 mln zł.

19 AUKCJE W POLSCE Aukcje internetowe
eBid.pl - serwis aukcyjny eBid - jeszcze w fazie testów Kup Sprzedaj Licytuj - wirtualny dom handlowy KSL - aukcje internetowe Interaukcja - aukcje internetowe - oferty firm handlowych, sklepów, producentów Wirtualna Polska – Aukcje - serwis aukcyjny w portalu WP, często ciekawe aukcje partnerów Polsat.net - serwis ogłoszeniowo-aukcyjny, sporo ogłoszeń, niewiele aukcji Vatera- serwis aukcyjny umożliwiający kupowanie i sprzedawanie dowolnych przedmiotów poprzez licytację ip-aukcja - serwis aukcyjny umożliwiający sprzedaż, kupno i licytację towarów i usług w trybie on line

20 AUKCJE W POLSCE Aukcje wyspecjalizowane
Aukcja Narciarska- aukcje przedmiotów związanych ze sportami zimowymi - narty, snowboard, sanki, itp. Aukcja polskich znaczków - serwis filatelistyczny organizujący cyklicznie publiczne aukcje domena.pl - aukcje domen i stron WWW Eurobazar - aukcje internetowe nowych, markowych przedmiotów Internetowa Aukcja Artystyczna - serwis uruchomiony w lutym 2004 Internetowy Dom Aukcyjny - aukcje przedmiotów nowych i używanych Modelarski serwis aukcyjny - aukcje przedmiotów związanych z modelarstwem Unicium - internetowe aukcje dzieł sztuki od sierpnia 2004 – aukcja na stronie magazynu „CHIP”

21 AUKCJE W POLSCE Szerzej
Aleja handlowa – Aukcje - katalog aukcji Alei Handlowej; mechanizm przeszukujący jednocześnie kilka polskich serwisów aukcyjnych w poszukiwaniu zadanych produktów hammerdeals - organizator aukcji i przetargów dla przedsiębiorstw Snip: Snajper Aukcyjny - pozwala uporządkować w jednym miejscu wszystkie śledzone aukcje, oraz automatycznie składać w nich oferty dokładnie o zadanym czasie.

22 Przebieg aukcji A. Gruszka, Kupić, sprzedać, wylicytować, „CHIP”, 2004, nr 1

23 INSTRUKCJA OBSŁUGI AUKCJI (1)
Umieścił go w odpowiedniej kategorii (1) i czeka na najlepszą cenę. Sprzedający ma duże doświadczenie - 4 czerwone słoneczka (622 punkty) (2).       Po kliknięciu pseudonimu sprzedającego (3) zarejestrowani użytkownicy mogą poznać treść wystawionych mu komentarzy. Serwis pozwala też zadać tej osobie pytanie i przejrzeć jej aukcje, a także zapoznać się ze stroną "O mnie", jeśli taka istnieje. W tabeli Dane aukcji są też informacje: o rodzaju płatności (4), ograniczeniach (5) itp. Obok znajduje się przycisk pozwalający kupić towar bez licytacji (6). A. Gruszka, Kupić, sprzedać, wylicytować, „CHIP”, 2004, nr 1

24 CD. A. Gruszka, Kupić, sprzedać, wylicytować, „CHIP”, 2004, nr 1
Swoją cenę zaproponowało już 5 osób (7). Najwyższą kwotę dała osoba nie-mająca doświadczenia (8). Pozostałe przedstawione oferty znajdują się na dole strony i pokazują, jak przebiega sprzedaż. W tabeli historii licytacji znajdują się pseudonimy uczestników aukcji, informacje o proponowanej przez nich cenie i dacie przedstawienia oferty. Z tabeli tej można też przeczytać o ofertach wycofanych przez sprzedającego - np. z powodu braku potwierdzeń (9).       Najwięcej miejsca zajmują opis i zdjęcie oferowanego przedmiotu (10). Tu znajdziemy specyfikację sprzętu, informacje o użytkowaniu, gwarancji itp. Warto dokładnie wszystko przeczytać, by uniknąć nieporozumień. A. Gruszka, Kupić, sprzedać, wylicytować, „CHIP”, 2004, nr 1

25 BUDOWANIE ZAUFANIA A. Gruszka, Kupić, sprzedać, wylicytować, „CHIP”, 2004, nr 1

26 CZY TAKA SKALA BYŁABY MOŻLIWA NA AUKCJI „RZECZYWISTEJ”?
Potęga aukcji ponętna propozycja – załamanie serwera CZY TAKA SKALA BYŁABY MOŻLIWA NA AUKCJI „RZECZYWISTEJ”? Piątek, 12 listopada 2004 Wszyscy chcą nogi Saddama Przeprowadzana w Niemczech w Internecie aukcja sprzedaży nogi ze znanego posągu byłego irackiego dyktatora Saddama Husajna zakończyła się nieoczekiwanie - padł serwer, bo nie wytrzymał wielkiej liczby zgłoszeń potencjalnych nabywców - podała z Berlina agencja RIA-Nowosti. rganizator aukcji powiedział, że tylko w ciągu ostatnich godzin na aukcję napłynęło ponad 25 tysięcy zgłoszeń. Dodał, że obecnie technicy trudzą się nad znalezieniem najkorzystniejszej oferty. Kanał tv N24 podał, że noga od pomnika Saddama, który siły koalicji zniszczyły w Bagdadzie 9 kwietnia roku 2003, została wystawiona na aukcję przez osobę prywatną w październiku tego roku. Sprzedawca miał wyjaśniać, że część pomnika Saddama została przywieziona do Bremerhafen przez brytyjskich żołnierzy, którzy odgruzowywali Bagdad. Wg tego źródła, żołnierze sprzedali trofeum w składnicy złomu. To właśnie w tym miejscu nogę Saddama kupił przedsiębiorczy Niemiec i wystawił ją na aukcję. Podobno potencjalni nabywcy oferują za nią ponad 100 tysięcy euro. (mn)

27 E-RYNEK A E-GIEŁDA sprzedawca E-RYNEK nabywca E-GIEŁDA nabywca

28 Giełdy - cechy sprzedawane na nich towary są wystandaryzowane
masowość popytu i podaży określony regulamin handlu i sposoby zawierania transakcji ciągłe funkcjonowanie giełdy metalurgiczne i stali

29

30 PRZETARGI W INTERNECIE
we wrześniu 2004 ogłoszono ok. 14 tys. przetargów                                                                                                                 Przetargi królują w Internecie , 00:03 Telefoniczna Agencja Informacyjna, ogłoszenia o przetargach, przetargi publiczne Telefoniczna Agencja Informacyjna opracowała raport, w którym podsumowała najpopularniejsze miejsca ogłaszania przetargów. We wrześniu b.r. najwięcej przetargów ogłoszono w Internecie.   We wrześniu b.r. ogłoszonych zostało prawie przetargów i zleceń na usługi, wykonanie oraz dostawy. Najwięcej, bo aż informacji tego typu zamieszczono na internetowych stronach zarówno urzędów centralnych i samorządowych jak i wielu podmiotów gospodarczych. Pozostałe informacje przetargowe opublikowane zostały w prasie (2 782 przetargów), Biuletynie Zamówień Publicznych (2 713 przetargów) oraz różnego rodzaju biuletynach regionalnych i branżowych.

31 PRZETARGI W INTERNECIE
od – obowiązek publikacji w Internecie publikują zainteresowani, np. gminy, agencje, szpitale podmioty pośredniczące, umożliwiające publikację

32

33 PORTAL PRZETARGI ok. 5000 aktualnych ogłoszeń o przetargach
strona przygotowana przez specjalistów-praktyków z dziedziny zamówień publicznych cel – możliwość zamieszczania ogłoszeń zgodnych w swej treści z ustawą o zamówieniach publicznych konieczne jest wykupienie abonamentu Jednym z największych serwisów internetowych poświęconych tematyce zamówień publicznych jest portal , w którym codziennie w bazie dostępnych jest ok aktualnych ogłoszeń o przetargach. Jest to strona internetowa przygotowana przez specjalistów-praktyków z dziedziny zamówień publicznych, zarówno dla zamawiających (którzy mogą zamieścić swoje ogłoszenie), jak i dla oferentów, mogących zaoszczędzić czas przeznaczany na przeglądanie wielu źródeł z informacjami o przetargach – obsługa serwisu wykonuje to za nich. W związku z tym chcieliśmy przedstawić Państwu krótko sam serwis i jego możliwości. Pełna oferta usług widoczna jest w menu głównym serwisu. Przede wszystkim abonentom serwisu zagwarantowana została możliwość zamieszczania ogłoszeń zgodnych w swej treści z ustawą o zamówieniach publicznych. Oferenci otrzymują zaś możliwość dostępu do bazy kilku tysięcy aktualnych ogłoszeń o przetargach (w rozumieniu ustawy o zamówieniach publicznych), pochodzących z następujących źródeł: z Biuletynu Urzędu Zamówień Publicznych, od zamawiających będących użytkownikami serwisu oraz z kompleksowo przeglądanych kilkuset stron internetowych. Serwis oferuje także możliwość zadawania pytań ekspertom, uznanym autorytetom i praktykom w dziedzinie zamówień publicznych, z gwarancją uzyskania odpowiedzi w ciągu jednego dnia roboczego. By móc korzystać ze wszystkich usług oferowanych w serwisie, konieczne jest wykupienie abonamentu, który można zamówić w dwojaki sposób: pocztą elektroniczną lub faksem. Dostęp do serwisu jest aktywowany po dotarciu zgłoszenia do administratora strony. Jeśli w zgłoszeniu został podany , to na ten adres automatycznie wysyłany jest numer dostępowy użytkownika. Jeśli użytkownik nie posiada poczty – wysyłamy odpowiednie dane na podany w formularzu zgłoszeniowym numer faksu. Przy pierwszym logowaniu należy podać również hasło, które będzie niezbędne także przy kolejnych logowaniach w serwisie. Zamieszczanie ogłoszeń o przetargach w serwisie jest łatwe i szybkie, gdyż wymaga jedynie wypełnienia odpowiedniego formularza, znajdującego się w menu głównym, pod hasłem Nowe ogłoszenie. Opcja ta jest także dostępna dla zamawiających nie mających dostępu do Internetu. Ogłoszenia o przetargach mogą być przesyłane za pomocą faksu. Treść ogłoszenia będzie wówczas zamieniona na formę elektroniczną i zamieszczona na stronie www, dzięki czemu nawet bez dostępu do Internetu będzie można wypełnić obowiązek wskazany w ustawie. Przetargi można przeszukiwać w serwisie według wybranych kryteriów, takich jak branża, przedmiot zamówienia, województwo, data składania ofert czy data zamieszczenia ogłoszenia w serwisie. W ten sposób użytkownik może sprawnie dotrzeć do interesujących go ogłoszeń. . Ze względu na szybkość publikowania ogłoszeń, a jednocześnie łatwość w spełnianiu obowiązków wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych, warto zastanowić się nad możliwością umieszczania ofert w wyspecjalizowanych portalach. Daje to bowiem możliwość uniknięcia wszelkich problemów wynikających z obsługi własnej strony internetowej. Oferenci również mają w ten sposób dostęp do szerokiego wachlarza interesujących ich ofert, bez konieczności przeszukiwania gazet czy też dużej ilości stron internetowych.

34

35 Powyżej przykład głównej strony www.eprzetargi.pl
Nasza firma zajmuje się wyłącznie obsługą jednostek samorządu terytorialnego i tak też jest z koncepcją obsługi internetowej. Przygotowaliśmy serwery internetowe w oparciu o aktualnie najnowsze rozwiązania technologiczne dostępne na rynku, aby przyszli nasi klienci czuli się dobrze obsługiwani oraz by ich dane były bezpieczne. Serwery te są przeznaczone tylko do obsługi urzędów gmin oraz miast. Serwis prowadzony na tych serwerach będzie poruszał wyłącznie tematykę samorządową. Dostępne będą grupy dyskusyjne pozwalające pracownikom urzędów na wzajemną pomoc i wymianę informacji między sobą. Naszym klientom zapewniamy kompleksową obsługę na każdej płaszczyźnie wdrażania technologii internetowych w urzędzie.          W zakres kompleksowej obsługi internetowej wchodzi kilka elementów, które zostały rozdzielone z uwagi na możliwość ich realizacji w oddzielnych etapach, co pozwala rozłożyć w czasie koszty związane z wdrażaniem technologii internetowych w urzędzie. Już w październiku przepisy zmuszają Państwa do publikacji wszystkich przetargów w Internecie. W tym celu przygotowaliśmy i ciągle jeszcze rozwijamy specjalną stronę na której nasi klienci będą publikować wszystkie swoje przetargi.            Powyżej przykład głównej strony              Mechanizmy programowe tej strony pozwalają na wprowadzanie danych o przetargach z dowolnego miejsca i dowolnej przeglądarki internetowej. Mogą to robić jednak tylko te osoby, które wcześniej prawidłowo dokonały autoryzacji wpisując właściwy identyfikator i hasło. Program pozwala również na ustawianie profili wyszukiwania przetargów co znacznie ułatwi potencjalnym ofertodawcom wyszukiwanie tych przetargów, które leżą w sferze jego zainteresowań i to na tych terenach, w których faktycznie prowadzi swoją działalność. Ma to przewagę nad ogłaszaniem przetargów na lokalnych stronach urzędów, gdyż zawartość takich stron najczęściej trafia tylko do lokalnych środowisk natomiast ogłaszanie ich na naszej stronie pozwoli trafić im do znacznie większej liczby zainteresowanych. W interesie urzędu jest przecież aby zebrać jak największą liczbę ofert z pośród których można wybierać te najlepsze i najkorzystniejsze.          Dodatkowo plusem jest to, że nie trzeba mieć od zaraz własnej strony internetowej, która robiona w pośpiechu nie spełni z pewnością swojej funkcji w sposób prawidłowy więcej...             Z przyjemnością możemy zatem zakomunikować iż publikacja przetargów na stronie   kosztuje tylko 280,00 zł rocznie wraz z podatkiem VAT.   Dodatkowo dla klientów, którzy podejmą z nami współpracę w zakresie stworzenia własnej strony internetowej gminy oraz jej obsługi przez naszą firmę proponujemy publikację ogłoszeń w Internecie GRATIS !!! Nie bez znaczenia jest również fakt, że strona ta była reklamowana na nasz koszt nie tylko w Internecie lecz również w najbardziej poczytnych gazetach i czasopismach. Aktualnie nasza reklama opublikowana została w Rzeczpospolitej w terminach 28, r. oraz   r.

36

37 SKLEPY

38 DOKONYWANIE ZAKUPÓW ON-LINE
odsetek Internautów badanie INTERBUS, za „Internet”, 04/04

39 GRUPY TOWARÓW KUPOWANE W INTERNECIE (TOP 10)
badanie INTERBUS, za „Internet”, 04/04

40 MOŻLIWOŚĆ POPRÓBOWANIA

41 MOŻLIWOŚĆ ZAKLEPANIA

42 MOŻLIWOŚĆ PORÓWNANIA CENY

43

44

45 GODNE UWAGI KSIĘGARSKIE SERWISY INTERNETOWE
szeroka oferta książek o tematyce komputerowej ksiegarnia.pwn.pl- największy polski wydawca pozycji naukowych, encyklopedii i słowników. Publikuje również czasopisma i gry edukacyjne wydawnictwo naukowe z Krakowa pascal.onet.pl- przewodniki turystyczne, mapy i atlasy, informatory, książki - książki z dziedziny nauk humanistycznych i społecznych, literatura piękna i literatura faktu, podręczniki, poradniki

46 Liczba sklepów internetowych w Polsce
listopad’04 –

47 Sklepy internetowe („Internet”, 10/04)

48 PORTALE „bramy do Internetu”
pełnią rolę pośredników do zasobów informacji elektronicznej powstanie – rosnące zapotrzebowanie na aktualną informację niektóre mają cechy rynków elektronicznych (umożliwiają dokonywanie transakcji) portale i vortale część ogólnodostępna i wewnętrzna skupiają wokół siebie podmioty w formie: katalogów tematycznych pasaży handlowych sklepów internetowych

49 ZNAJOMOŚĆ WSPOMAGANA PORTALI I SERWISÓW INTERNETOWYCH (I kw. 2004)

50 ZNAJOMOŚĆ WSPOMAGANA PORTALI I SERWISÓW INTERNETOWYCH (IV kw. 2003)

51 Handel głównych portali w Polsce
pasaże wirtualne sklepy aukcje internetowe Dotcom, 9/2001

52 Pasaże propozycja dla MSP wykorzystanie masowego ruchu na portalach
wspólne akcje promocyjne samodzielna polityka cenowa wiarygodność znanej marki portalu

53 Pasaże Wirtualna Polska OnetZakupy b. Arena.pl – Arena Handlowa
70+30 sklepów ochrona danych SSLv3 administracja z własnego komputera OnetZakupy „temat tygodnia” guziki reklamujące promocje w poszcz. sklepach karty rabatowe rankingi sklepów b. Arena.pl – Arena Handlowa podobny do WP kosztowna kampania reklamowa

54 Wirtualne sklepy na portalach
Sklep Wirtualnej Polski – maj 1998 100 tys. produktów – 50% przychodu - sprzęt i akcesoria komputerowe, następnie płyty, kasety, książki, DVD Net Perceptions profil – mężczyzna lat, zarobki pow. średnie, wykształcenie średnie lub wyższe, duże miasto koszt infrastruktury – ok. 1,5 mln

55 Wirtualne sklepy na portalach (2)
hiperia.interia.pl outsourcing części logistycznej i fizycznej obsługi klienta Click & Buy 26 tys. produktów w 26 kategorii „oferta specjalna” płatności Visa i MasterCard (autoryzacja – eCard)

56 PLATFORMY B2B

57 KORZYŚCI Z E-HANDLU B2B w %
za: „Business Week”

58 Stan w Polsce w 2003 – wartość transakcji w Internecie w Polsce – 3 mld zł funkcjonowało ponad 30 giełd i aukcji tendencje coraz więcej rynków B2B przynosi zyski coraz więcej skupiają podmiotów przedsiębiorstwa korzystają coraz częściej – wymierne korzyści W roku 2003 wartość transakcji w Internecie sięgnęła 3 mld zł, czyli dwa razy więcej niż rok wcześniej. Wzrost ten jest głównie efektem działania na platformie elektronicznej Warszawskiej Giełdy Towarowej (WGT), która handluje towarami Agencji Rynku Rolnego (ARR), a także zakupów w sieci dokonywanych przez duże przedsiębiorstwa. Polskie firmy coraz częściej korzystają z pośrednictwa giełd elektronicznych, szukając możliwości tańszych zakupów i nowych rynków zbytu. Szacuje się, że na e-zakupach można zaoszczędzić kilka lub kilkanaście, a w niektórych przypadkach nawet kilkadziesiąt procent kosztów.

59 OBROTY NA E-RYNKACH Z. Zwierzchowski, Wielki skok elektronicznego handlu, „Rzezczpospolita, 2004, 26.01

60 Marketplanet Xtrade Ce-Market Najwięksi gracze
łączne obroty przekroczyły 700 mln zł ALE NA POCZ – WSZYSTKIE PRZED PROGIEM RENTOWNOŚCI

61 Marketplanet operator – Otwarty Rynek Elektroniczny (TPSA)
skupia ok. 100 przedsiębiorstw (m.in. PZU, Raiffeisen Bank, KGHM, Polska Grupa Farmaceutyczna) ponoć nie jest jeszcze rentowna obroty – nieujawniane oszczędności z korzystania – 5-15% Marketplanet Największe obroty ma Marketplanet, której operatorem jest spółka Otwarty Rynek Elektroniczny, należąca do Telekomunikacji Polskiej, będącej głównym klientem tego serwisu dokonującym zakupów inwestycyjnych i usług. Marketplanet przyciągnął także inne firmy - z aukcji korzysta ich ponad 70. Szefowie platformy nie ujawniają wyników finansowych, natomiast obserwatorzy rynku oceniają, że nie jest ona jeszcze rentowna. Również wiceprezes TP Bertrand Le Guern nie ujawnia wartości e-zakupów, stwierdził jedynie, że jest to znacząca część zakupów inwestycyjnych i bardzo duża część zakupów usług - dzięki platformie zaoszczędzono od 5 do 15 proc. Prezes Marketplanet Konrad Makomaski dodał, że w drugiej połowie ub.r. nastąpił istotny przyrost firm, które zaczęły korzystać z internetowej platformy. Wśród jej klientów są m.in. PZU, Raiffeisen Bank, KGHM, Polska Grupa Farmaceutyczna

62 Marketplanet

63 Xtrade serwis akcyjny skupiający ponad. 2 tys. dostawców
umowy operatorskie ze spółkami Edison, ComArch i Infinite możliwość elektronicznej wymiany zamówień, faktur i innych dokumentów (korzystają m.in. Ahold, Geant, Makro, Real, Eurocash Xtrade - Jeszcze nie mamy zysku, ale przewidujemy, że próg rentowności przekroczymy w IV kwartale br. - twierdzi Jerzy Drozdowski, prezes Xtrade. Platforma o kapitale zakładowym 47 mln zł, utworzona została w roku 2001 przez Optimusa, który ma w niej 57,97 proc. udziałów - akcjonariuszami są także BRE Bank, Commerce One i warszawska Giełda Papierów Wartościowych. - Widzimy coraz większe zainteresowanie aukcjami internetowymi, ale znacznie częściej wykorzystują je firmy o kapitale zagranicznym; polskie są ciągle na etapie przełamywania oporu przed e-handlem - mówi Jerzy Drozdowski. Do serwisu aukcyjnego Xtrade zaprosiła ponad 2 tys. dostawców, prowadziła przetargi dla zagranicznych koncernów, ale liczy też na efekty z usług w dziedzinie elektronicznej wymiany dokumentów (EDI). Xtrade zawarła umowy operatorskie ze spółkami Edison, ComArch i Infinite, dzięki czemu dostawcy sieci handlowych (m.in. Ahold, Geant, Makro, Real, Eurocash) mają możliwość elektronicznej wymiany zamówień, faktur i innych dokumentów.

64 Xtrade

65 Ce-Market działa od 1999 spółka Grupy Impexmetal i Prokomu
wcześniej – branżowa giełda adresowana do sektora hutniczego i odbiorców wyrobów metalowych możliwość bezpłatnego korzystania Ce-Market Działająca od czterech lat Ce-Market - spółka Grupy Impexmetal i Prokomu, która wcześniej była znana jako branżowa giełda adresowana do sektora hutniczego i odbiorców wyrobów metalowych, rozszerzyła w ub.r. zakres świadczonych usług o aukcje i przetargi dla firm spoza branży metalurgicznej. - Aby zwiększyć zainteresowanie naszą ofertą, zdecydowaliśmy się na dość radykalny krok - możliwość bezpłatnego korzystania z naszej platformy - powiedział prezes Ce-Market Aleksander Wlezień. Inne wirtualne branżowe rynki również notują wzrost obrotów, m.in. platforma obrotu energię elektryczną "poee"; Tworzywa.com.pl (zanotował w pierwszej połowie ub.r. podwojenie obrotów) czy serwis OPENKontakt. Są jednak i takie (np. surowce.wtc.pl; barterpolska.pl, serwis Larstock - obrót częściami elektronicznymi, Zielony Most - obrót odpadami), które zakończyły lub zawiesiły działalność.

66 Ce-Market

67 LITERATURA A. Gruszka, Kupić, sprzedać, wylicytować, „CHIP”, 2004, nr 1 B. Gregor, M. Stawiszyński, e-Commece, Oficyna Wydawnicza Brandta, Bydgoszcz-Łódź 2002, r. 4 M. Norris, S. West, e-biznes, WKŁ, Warszawa 2001, r. 2 Z. Zwierzchowski, Wielki skok elektronicznego handlu, „Rzeczpospolita, 2004, 26.01


Pobierz ppt "Rozwiązania e-commerce"

Podobne prezentacje


Reklamy Google