Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDobromił Rzeźniczek Został zmieniony 10 lat temu
1
PROJEKT SZKOLENIA KADRY CENTRUM NAUCZYCIELSKIEGO
Maria L. Ekiel-Jeżewska IPPT PAN, Warszawa Prezentacja projektu w Instytucie Nowoczesnej Edukacji Warszawa,
2
Autorzy projektu 2 3 1 4 1 dr hab. Maria L. Ekiel-Jeżewska, IPPT PAN
2 prof. dr hab. Stanisław D. Głazek, Instytut Fizyki Teoretycznej UW 3 dr hab. Magdalena Skompska, Wydział Chemii UW 4 dr Adam Smólski, I Społeczne LO, Bednarska
3
Plan prezentacji ▪ Misja Centrum Nauczycielskiego
▪ Wizja Szkolenia kadry Centrum Nauczycielskiego ▪ Geneza projektu ▪ Zarys projektu 2000 r. ▪ Aktualizacja
4
Misja Centrum Nauczycielskiego
Rozwijanie i wspieranie trwałych kontaktów i współpracy między nauczycielami przedmiotów przyrodniczych a pracownikami naukowymi. Zakres współpracy: nauki przyrodnicze, metodyka ich nauczania. Cel nadrzędny: stworzenie uczniom w szkole warunków skutecznego uczenia się.
5
John Dewey: jak uczyć? → Edukacja = proces ,,wydobywania’’ czegoś
educo – kształcę, wychowuję; e – z (czego); duco – prowadzę, wiodę Przykład: wpływ nauczyciela na wyobrażenia siedmioletniego dziecka obserwacja drzew → rysowanie z natury po przed J. Dewey, ,,Szkoła a społeczeństwo’’, University of Chicago Press, 1899 rozdział ,,Szkoła a życie dziecka’’
6
Misja Centrum Nauczycielskiego
S. D. Głazek
7
Wizja projektu Szkolenie kadry Centrum Nauczycielskiego
Cel: Utworzenie Centrum Nauczycielskiego i wystąpienie do MEN o jego akredytację utworzenie = ? zespół + misja + wartości + procesy badawcze + środowisko oddziaływanie trójstronne: uczeni i studenci – nauczyciele – młodzież szkolna + rodzice
8
Geneza projektu ▪ Jak uczy się w szkole MOJE DZIECKO?!
▪ Koledzy-fizycy, UW i PAN: jak się uczyć? ▪ Wilson i Głazek, którzy ,,wiedzą jak'' ▪ Procesy: Wilson, Daviss, Redesigning education (jak elektrownie, samoloty, komputery) ▪ Strategia działania: Project Discovery (4300 nauczycieli) Physics by Inquiry (zespół McDermott, 20 lat) Noblista mistrzem uczonego Uczony mistrzem nauczyciela Nauczyciel mistrzem ucznia ▪ My też spróbujmy! Rodzice dbają o edukację dzieci Zajęcia pozalekcyjne Osobiste kontakty i zaufanie
9
Klub Odkrywców Cel: pomóc uczniom zrozumieć pojęcia i prawa fizyki Metoda: uczniowie wykonują proste doświadczenia i dyskutują wyniki 7 instruktorów: dr, nauczyciel, fizycy, chemik (UW, PAN) 100 dzieci + 23 dorosłych: nauczyciele, rodzice, studenci, naukowcy 400 godzin zajęć z fizyki (UW, PTF, szkoła, obozy naukowe) Cykle tematyczne: właściwości materii, temperatura i termometry, astronomia gołym okiem, obwody elektryczne, optyka, magnesy, masa i równoważenie, prawo Archimedesa, E=mc2 Materiały do zajęć: McDermott dla nauczyciela → tekst dla ucznia doświadczenia przy użyciu prostych przyrządów
10
Nasze materiały dla ucznia
→ Podręcznik dla nauczyciela Adaptacja dla ucznia Zespół McDermott M. L. Ekiel-Jeżewska + M. Skompska 2000 r.
11
Czy obie wagi dobrze ważą?
Doświadczenie Aby sprawdzić, wychylamy w dół prawe ramię wagi Ramię wraca do poziomu Ramię nie wraca do poziomu NIE! Dlaczego waga jest zepsuta? TAK
12
Klub Odkrywców PRZYJEMNOŚĆ WSPÓŁPRACA SAMODZIELNOŚĆ ZROZUMIENIE
SKUPIENIE
13
WSPÓŁPRACA Podobało mi się to, że uczestnicy uzgadniali ze sobą w grupie sposoby rozwiązywania problemów. Matka ucznia Klubu Odkrywców, 1997
14
SKUPIENIE Najważniejsze było to, że zajęcia pozwoliły mi na uniknięcie strachu przed niepowodzeniami, dodały odwagi i wiary we własne siły, a dzięki temu mogłam skupić się na właściwym zagadnieniu. Nauczycielka fizyki i chemii, 1997
15
PRZYJEMNOŚĆ Zajęcia Klubu Odkrywców kojarzą mi się z fajną zabawą, dzięki której fizyka z czarnej magii przerodziła się w najprostszą naukę świata. Razem z przyjaciółką budowałyśmy różne urządzenia śmiejąc się przy tym i żartując z instruktorami. Tylko jedna rzecz pozostała dla mnie tajemnicą. Kiedyś nasz kolega Maciek, śmieszny okularniczek, zbudował elektrownię z cytryny. Do tej pory nie wiem, jak on to zrobił... Kasia, VII klasa, 1999
16
ZROZUMIENIE Która sztabka metalu jest namagnesowana: ta z czerwonymi paskami czy ta zardzewiała? Uczeń znalazł odpowiedź porównując wyniki obu pokazanych doświadczeń.
17
Ja nie szukam, ja znajduję. Pablo Picasso
SAMODZIELNOŚĆ Zajęcia Klubu Odkrywców uświadomiły mi, w jak niedoskonały sposób do tej pory uczyłem swoich uczniów. Nauczyciel ↓ Ja nie szukam, ja znajduję. Pablo Picasso
18
Centrum Nauczycielskie: jak uczyć?
→ ? Nie umiem... Umiem!
19
Centrum Nauczycielskie: strategie doskonalenia samodzielności
20
Dlaczego lewa waga działa, a prawa nie?
21
Szukam i znajduję: wieszak
●
22
Szukam i znajduję: momenty sił
rF1 > rF2 wychylenie maleje rF1 < rF2 wychylenie wzrasta r F1 F1 ● r r ● r F2 F2
23
Szkolenie kadry Centrum Nauczyczycielskiego Zarys projektu 2000 r. www
Szkolenie kadry Centrum Nauczyczycielskiego Zarys projektu r. Rok 1 1) Kurs 3 godz./tydzień, Właściwości materii, Obwody elektryczne, Astronomia gołym okiem wg McDermott + własne badania 4 instruktorów kadry dla 24 nauczycieli i pracowników nauki 2) Letni obóz naukowy 10 dni, Astronomia gołym okiem, 1 instruktor kadry dla 8 absolwentów kursu + 30 dzieci => 8 osób nowej kadry Rok 2 8 instruktorów nowej kadry dla 32 nauczycieli i pracowników nauki 2) Organizacja Centrum, szkolenie 2 osób w USA
24
Aktualizacja projektu
2000 → 2007 ▪ Nowe wyniki autorów ▪ Propozycja rozszerzenia projektu ▪ Koszty projektu Szkolenie kadry CN ▪ W poszukiwaniu stabilnych źródeł finansowania Centrum Nauczycielskiego
25
Przykłady wyników w edukacji
tłumaczenie na polski podręcznika L.C. McDermott W poszukiwaniu praw fizyki (KB,MEJ,SG,PR,MS,2000) materiały do samodzielnej nauki podczas zajęć interakcyjnych dla uczniów, studentów, pracowników nauki (MEJ,SG,PR,MS,AS) artykuły (MEJ,SG,AS) podręcznik szkolny (AS,2000) - internetowy katalog podręczników szkolnych (SG,MaK,JM,2001) internetowy program do nauki teorii względności (SG,MiK,2003) prace dyplomowe (np. DD,MaK,MiK) kierowanie Zakładem Dydaktycznym Chemii Fizycznej UW (MS) - polsko-ukraiński konkurs fizyczny Lwiątko (AS, od 2003) S. Głazek, S. Sarason, Productive Learning: Science, Art, and Einstein’s Relativity in Educational Reform, Corwin Press, 2006 KB = K. Bajer, DD = D. Drążyk, MaK = M. Kisiel, MiK = M. Kulik, JM = J. Młynik, PR = P. Rączka
26
Rozszerzenie projektu
▪ Poznawanie skutecznych systemów/projektów edukacyjnych ▪ Osobisty kontakt kadry ze światowymi znawcami edukacji ▪ Uczony + nauczyciel + dziecko + szkoła + rodzice 2 lata → 3 lata ▪ Szkolenie kadry w 6 wiodących ośrodkach za granicą (każda z 12 osób kadry wyjeżdża po 2 miesiące/3lata) ▪ Przyjazdy ekspertów do Polski (12 osób po 2 tygodnie/3lata) ▪ Trzeci rok: nauczyciele prowadzą zajęcia dla dzieci w szkole przy współudziale uczonych + weneckie okno i dyskusja
27
Zagraniczne wzorce 1. Physics Education Group, Department of Physics, University of Washington, USA, Summer Institutes 2. Reading Recovery Council of North America, Worthington, OH, USA (weneckie okno) 3. The Big Picture Company, Providence, RI, USA 4. Success for All Foundation and Johns Hopkins University, Baltimore, MD, USA 5. Edison Schools, Essex, Wielka Brytania 6. La main à la pâte, Montrouge, Francja 7. Learning by redesign, Granville, OH, USA (Discovery)
28
Przykład La main à la pâte
Francuska reforma systemu edukacji: 6-11 letnie dzieci uczą się przyrody w przedszkolu i szkole, własnoręcznie wykonując doświadczenia. Dyskusja, opisywanie i prezentowanie wyników pomagają im w opanowaniu sztuki pisania, argumentowania i pracy zespołowej. Nauczycielom pomaga środowisko naukowe. F. Liska-Baptiste Nauczycielka fizyki z Warszawy: ,,Uczniowie nie umieją czytać, rozmawiać i precyzować myśli. Jak to zrobić, żeby dziecko odczuwało przyjemność ucząc się w szkole?’’
29
Koszty projektu SKCN 140 000 euro 270 000 euro
Rewaloryzacja 2000→2007: × 2, USD→euro Przeciętne mies. wynagrodzenie w gosp. narod. PLN Kurs USD Minimalny koszt (2 lata): euro Koszt rozszerzonego projektu (3 lata): euro trzeci rok (szkoła + dzieci) euro kontakty ze światowymi ekspertami euro
30
Źródła finansowania CN
SKCN: kadra 12 osób, 32 nauczycieli z 16 szkół = euro/rok fizyka → fiz + chem + mat + bio, SKCN → 4 × SKCN CN: kadra 50 osób, 130 nauczycieli z 65 szkół = euro/rok + stały personel, wyposażenie, letnie szkolenia, rozwój, × 2 130 nauczycieli z 65 szkół ~ uczniów (50 euro/ucznia/rok) Skąd wziąć dochód euro/rok? Koszty CN: euro/rok
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.