Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Sieci i strategie w logistyce, rok akademicki 2009 /2010

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Sieci i strategie w logistyce, rok akademicki 2009 /2010"— Zapis prezentacji:

1 Sieci i strategie w logistyce, rok akademicki 2009 /2010
SMART Sieci i strategie w logistyce, rok akademicki 2009 /2010

2 Kto wymyślił smarta? Nicolas Hayek
Założyciel i właściciel firmy The Swatch Group znanej jako SMH lub Société Suisse de Microelectronique&d'Horlogerie “Hayek chcąc ratować zagrożoną, tradycyjną produkcję zegarków szwajcarskich zaczął, od zagadnień związanych z klientami, a nie od produkcji. Początkowo nie martwił się o produkowanie tańszego zegarka. Zamiast tego pytał, czego klient oczekuje od zegarka. Zabawy? Stylu? Duszy? Wszystkiego po trochu?” s. 150

3 „Aż 5 tys. ludzi rocznie dostrzega u użytkownika każdy nowy wyrób o emocjonalnym znaczeniu – samochód, zegarek, wszystko, co jest emocjonalnym produktem produkowanym w skali masowej. To oznacza, że kiedy nosisz zegarek w ciągu roku zobaczy go 5 tys. ludzi, czy sobie z tego zdają sprawę czy nie. Z tych 5 tys. przynajmniej 0,1 % pomyśli, że to bardzo ładny zegarek i zechce kupić taki sam. A więc każdy klient który nosi twój zegarek robi ci reklamę.”

4 W roku 1994 firmy Mercedes-Benz AG i The Swatch Group ogłosiły zawiązanie spółki joint-venture MCC Smart (Micro Compact Car Swatch Mercedes) w celu produkowania samochodu Smart. Przyjęto, że samochód będzie wzorowany na pomyśle i studyjnych rozwiązaniach autorstwa Johanna Tomforde z 1972 roku.

5 Czego klient oczekuje od samochodu?
Zabawy? Stylu? Duszy? Wszystkiego po trochu?

6 Hayek uważał, że nowy samochód powinien być:
pojazdem maleńkim, dla dwóch osób z bagażnikiem na skrzynkę piwa, tanim jak auto z drugiej ręki, bezpiecznym i wygodnym jak samochód normalnych rozmiarów. Daimler-Benz był nastawiony na zyski i opierał się głównie o badania rynku. W 1998 r. Swatch odsprzedał swoją część i jednostkę tę zreorganizowano jako oddzielne przedsiębiorstwo zależne od firmy DaimlerChrysler. Później zmieniono nazwę firmy i logo z MCC smart na Smart GmbH, miało to umożliwić firmie rozwój na większych obszarach rynkowych. Od 2002 roku firma Smart GmbH współpracuje z firmą Brabus, która jest odpowiedzialna za dostawy akcesoriów dla wszystkich modeli smarta, oraz projektowanie i produkcję egzemplarzy specjalnych. Siedzibą spółki Smart-Brabus GmbH jest miasto Bottrop. Smart GmbH współpracuje także z japońskim koncernem Mitsubishi. Brian Coleman, Daimler-Benz Buys Out Smart-Car Partner SMH, The Wall Street Journal Europe, November 5, 1998. fot. The smart fortwo – katalog smart fortwo 2007, s. 17.

7 Pierwsze samochody marki smart − nowe, niszowe samochody miejskie, zjechały z taśmy już w 1998 roku. Smart był dostępny w trzech modelach: fortwo, forfour oraz roadster (nie licząc wersji cabrio). Następnie pojawiały się kolejne modele seryjne oraz prototypy i modele rozwojowe

8 Modele seryjne to: pierwszy, który wszedł do sprzedaży jesienią 1998 roku − smart city coupé (fortwo) – od 2003 roku dostępny w wersji po face liftingu (smart fortwo); od 2006 roku wersja drugiej generacji (smart fortwo II); smart fortwo cabrio − oparty na modelu smart city coupé produkowany od 2001 roku; od 2003 roku wersja po faceliftingu (Smart Fortwo Cabrio), a od 2006 roku druga generacja (smart fortwo cabrio II); smart K - wersja modelu Smart Fortwo produkowana na rynek japoński (kei car); smart crossblade − wersja limitowana kabrioletu smart fortwo, w sprzedaży od 2002 roku; smart forfour – czteroosobowy model marki Smart oparty o płytę podłogową z samochodu Mitsubishi Colt; dostępny od 2004 roku; bazował na koncepcyjnym modelu smart tridion 4, produkcja trwała od 2002 do 2006 roku; smart roadster i smart roadster coupé (ze stałym zadaszeniem) − wprowadzony do sprzedaży w 2003 roku, produkcja tego modelu została zawieszona w 2005 roku.

9 Natomiast wersje rozwojowe i prototypy to:
smart XXL – firma Clevert Parts wprowadziła bagażniki, które powiększyły przestrzeń ładunkową modelu smart fortwo z 270 do 540 litrów; smart forfun2 – prototyp studyjny zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Atenach w 2005 roku, jednostka silnikowa oraz skrzynia biegów zostały zaczerpnięte z modelu Mercedes-Benz Unimog 406, nadwozie z modelu Smart Fortwo. Pojazd napędzał sześciocylindrowy diesel o pojemności 5,6 litra i mocy 84 KM. Samochód osadzono na dwudziestosześciocalowych felgach o średnicy 14 cali; smart fortwo EV – prototyp studyjny, w którym zainstalowano silnik elektryczny o mocy 30 kW pozwalający rozpędzić samochód do prędkości 112 km/h. Przy załadowanych akumulatorach smart fortwo EV był w stanie przejechać dystans 115 kilometrów. smart formore − projekt studyjny modelu smart forfour w wersji SUV zaprezentowany w 2006 roku; smart crosstown − prototyp studyjny zaprezentowany na salonie samochodowym we Frankfurcie nad Menem w 2005 roku.

10 Z okazji prezentacji pierwszego smarta w roku 1998 klienci mieli możliwość nabycia specjalnej, limitowanej wersji o nazwie "limited/1", wyprodukowanej w liczbie 7500, dziś są to egzemplarze poszukiwane przez kolekcjonerów. Z okazji wejścia na rynek drugiej generacji smarta fortwo dostępna seria limitowana to 1500 sztuk "edition limited one", wyłącznie jako coupé. Ciekawostka: Na bazie podzespołów Smarta Fortwo budowane są w Niemczech kit cary. Kit Car to pojazd tworzony z części składowych dostarczonych przez producenta (ramy, elementów karoserii, elementów wykończenia, itp.) oraz z części nowych, bądź pochodzących z pojazdu używanego - tzw. „dawcy” (takich jak: silnik z osprzętem, zawieszenie, hamulce, itp.). Występują jako zupełnie nowe oryginalne konstrukcje lub repliki legendarnych samochodów (najczęściej drogich i znanych marek. np. Ferrari, Lamborghini). Różnice między repliką, a oryginałem są nieznaczne, zauważalne jedynie dla ekspertów. Prezentacje: Nowy smart fortwo: lepszy niż kiedykolwiek, , motonews.pl

11 Możliwość wykreowania nowych segmentów na mocno nasyconym rynku spowodowały następujące cechy łańcucha dostaw dla Smarta: koncepcja produkcji modułowej i opóźniania umożliwiająca efektywną kosztowo różnorodność (różnorodność produktu, która mogła być uzyskiwana bez dodatkowych kosztów), proces produkcji (wspólność modułów) umożliwiał utrzymywanie niskiego poziomu zapasów i skracanie czasu cyklu produkcji, włączanie dostawców i dilerów umożliwiało ich duży udział w wartości dodanej i wkład w rozwój produktu i procesów, szybkie (krótkie) cykle, które przekładały się na krótkie lead times, gdyż produkcja modułowa i opóźnianie umożliwiały dialog z konsumentem, koncepcja sprzedaży spowodowała, że powstały nowe kanały sprzedaży poprzez Internet, smarty są sprzedawane w punktach sprzedaży detalicznej przy centrach handlowych i supermarketach, detalista i klient są włączani w proces projektowania produktu zgodnego z ich potrzebami. Remko I. van Hoek, Harm A.M. Weken, SMART (car) and smart logistics. A case study in designing and managing an innovative de-integrated supply chain, FIER, Holandia, s. 14.

12 Modułowość Przykład Smarta wskazuje jak produkcja modułowa może być innowacyjnie zastosowana do konstruowania łańcucha dostaw. Modułowość produktu jest wykorzystywana, aby odpowiedzieć optymalnie na potrzeby klientów i zintegrować obszerne operacje dostawców.

13 Modułowość Największe korzyści w „produkcji dla potrzeb logistyki” mogą być osiągnięte właśnie poprzez wykorzystanie produkcji modułowej, szczególnie na drugim poziomie, czyli modułów grupy wyrobów (znormalizowanych modułów wymiennych w pewnym zbiorze wyrobów). Starr argumentuje, że różnorodność produktów otrzymywana na podstawie działań marketingowych nie jest wystarczająca dla obecnych wymagających rynkach i że prawdziwa różnorodność potrzebuje włączenia w to produkcji. Produkcja modułowa dzieli proces produkcji na: proces wstępnej transformacji surowców w standardowe moduły i komponenty, proces drugiego montażu, który daje kombinacje podstawowych części w maksymalnej ilości sposobów w dobra końcowe. W ten sposób można wykreować szeroki wachlarz produktów, w odpowiedzi na różnorodność popytu.

14

15 fot. The smart fortwo – katalog smart fortwo 2007, s. 50.

16 Modułowość Modułowość określa zakres, w jakim możliwe jest dokonywanie wyboru rodzaju danego wyrobu, wskazuje bowiem dostępne kombinacje jego składników. Klientom wyznacza się z góry określone granice wyboru, co staje się decyzją strategiczną w łańcuchu dostaw. W efekcie to, w jakim stopniu wyrób ma charakter modułowy, jest wyborem strategii marketingowej – na ile przystosowywać się do indywidualnych upodobań klienta. Modułowość pozwala na oszczędności wynikające ze skali w produkcji składników oraz umożliwia ich łączenie z innymi składnikami na późniejszych etapach, po pojawieniu się zamówienia od klienta. Produkcja niektórych wyrobów ma bardziej modułowy charakter niż innych. Philip B. Schary, Tage Skjott-Larsen, Zarządzanie globalnym łańcuchem podaży, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002 ,s

17 Struktura produktu, jego podział na poszczególne moduły (outsourcowane) ma zasadnicze znaczenie dla zrozumienia struktury łańcucha dostaw. Koncepcja produkcji modułowej i innowacje technologiczne wykorzystane w fabryce MCC umożliwiły produkcję samochodu z nie więcej niż modułów i części.

18 Zintegrowani, bezpośredni dostawcy Niezintegrowani dostawcy
Komponenty wykorzystywane przez MCC Zintegrowani, bezpośredni dostawcy Niezintegrowani dostawcy Zamawiane według planu produkcji Części i komponenty na półce (utrzymywane w magazynie) Części posprzedażne, dostępne w Centrach Smarta Moduł przodu Siedzenia (zawierające opcjonalnie na dwie strony poduszki powietrzne) Oś tylna Pasy bezpieczeństwa Układ hamulcowy Pojemnik na kasety, płyty CD Panele z tworzyw sztucznych Układ jezdny Oś przednia System zamykania Wał napędowy Zmieniarka płyt CD (Cup holder) Lakierowanie i zabezpieczanie powierzchni Układ wydechowy Under shield Dywanik Linki układu ABS Obrotomierz Moduł układu napędowego na tylne koła (zawierający silnik) Skrzynia biegów System chłodzenia Oświetlenie tylne Skrzynka bezpieczników System audio i telematyka Rama nadwozia Światła przednie Wheel arch and sill panels Kierunkowskazy Układ pedałów Itp., itd. Deska rozdzielcza/ kokpit zawierający poduszki powietrzne Silnik Osłony przeciwsłoneczne do szklanego dachu Pokrywa wlewu paliwa Drzwi Szyba przednia Antena Światła przeciwmgielne Wyświetlacz Dach szklany Tapicerka Tylna szyba Moduł sterowania dachem Przekaźnik automatycznej skrzyni biegów (SE- Drive Unit) 10-15 niewyspecyfi- kowanych komponentów Zbiornik paliwa System zarządzania czujnikami zderzenia, włączający światła awaryjne i oświetlenie wewnętrzne konsola; bagażnik

19 Odraczanie (postponent)
Odraczanie polega na odkładaniu ostatecznego ukończenia wyrobu, aż do nadejścia zamówienia. Czynności końcowe obejmują ostateczny montaż, etykietowanie, dołączenie akcesoriów czy pakowanie. Do zagadnień strukturalnych należy kwestia, czy wyrób powinien być wykańczany w fabryce, czy też w jakimś innym punkcie bliższym klienta, np. w ośrodku dystrybucji albo nawet w zakładzie przedsiębiorstwa świadczącego usługi logistyczne. Inne pytanie dotyczy jeszcze wcześniejszych etapów łańcucha, mianowicie czy dostawca powinien przechowywać albo nawet produkować potrzebne składniki, zanim wejdą one na taśmę produkcyjną? W efekcie zamówienie klienta „przeciąga” wyrób i jego składniki przez łańcuch.

20 Odraczanie (postponent)
Niektóre zamówienia realizowane są w miejscu znajdującym się blisko klienta, nawet w punkcie sprzedaży detalicznej, gdy chodzi o akcesoria i drobne zmiany. Inne zamówienia są kierowane do ośrodka dystrybucji dysponującego odpowiednim wyposażeniem, pozwalającym wprowadzać poważniejsze zmiany, np. w opakowaniu, a nawet w konfiguracji. Bardziej zasadnicze zmiany w wyrobach wprowadzane są na podstawie zamówień kierowanych do fabryki. Zamówienia na niektóre wyroby wymagają dostarczania zindywidualizowanych składników przez dostawców. Wreszcie, zamówienia całkowicie zindywidualizowane wnikają w system aż do końca.

21 Produkcja smarta Moduły są dostarczane sekwencyjnie do końcowej montowni, przez niewielką liczbę dostawców pierwszego rzędu. Moduły są zakupywane przez MCC tylko w razie potrzeby wykorzystania ich w procesie montażu końcowego. Przykładowo kompletny moduł tyłu, zawierający inne części: osie tylne, skrzynie biegów, zawieszenie i silnik, jest wstępnie montowany przez jednego dostawcę (Krupp Hoesch), który rozpoczyna montaż tego modułu tylko na zamówienie z MCC i to nie wcześniej niż 1,5 godziny zanim jest on potrzebny na linii montażu końcowego. Podobnie wygląda sytuacja z drzwiami - 3 godziny wyprzedzenia czy z systemem deski rozdzielczej – 1 godzina lead-time. W celu uzyskania płynnego przepływu elementów przez fabrykę, samochód jest przemieszczany między stanowiskami roboczymi na linii montażowej, która jest ułożona w formie krzyża.

22 Fabryka MMC w Hambach (Smart Ville)


Pobierz ppt "Sieci i strategie w logistyce, rok akademicki 2009 /2010"

Podobne prezentacje


Reklamy Google