Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

UZALEŻNIENIE OD INTERNETU

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "UZALEŻNIENIE OD INTERNETU"— Zapis prezentacji:

1 UZALEŻNIENIE OD INTERNETU

2 FAKTY MÓWIĄ SAME ZA SIEBIE
58% rodziców, których dzieci widziały w sieci treści (zdjęcia lub filmy) związane z seksem, uważa, że ich dzieci tego nie widziały; 52% rodziców, których dzieci otrzymały wiadomości związane z seksem, sądzi, że ich dzieci takich wiadomości nie otrzymały; 54% rodziców, których dzieci spotkały się osobiście z kimś poznanym w internecie, ma przekonanie, że ich dzieci nie spotkały się

3 Od czego nastolatki najczęściej uzależniają się w sieci?
Pornografii internetowej Komunikacji internetowej Sieci Szumu informacyjnego Komputera

4 JAK RODZICE MOGĄ ROZPOZNAĆ PIERWSZE SYMPTOMY ZAGROŻENIA?
Nastolatek jest zafascynowany internetem i jego możliwościami, ma euforyczne poczucie więzi z całym światem, nie odczuwa granic; Internet staje się dla niego preferowanym sposobem na poprawę nastroju, relaks, pozbycie się napięcia i myśli o trudnych dla niego sprawach; Zaczyna ograniczać kontakt z bliskim otoczeniem na rzecz kontaktów wirtualnych i poświęcać im coraz więcej czasu; Odczuwa niepokój, rozdrażnienie przy próbach przerwania lub ograniczania korzystania z internetu oraz ustępowanie tych stanów z chwilą powrotu do komputera.

5 CHATAKTERYSTYKA POWYŻSZYCH RODZAJÓW UZALEŻNIENIA: Pornografia internetowa – sięganie po strony o tematyce porno, dziecko może się tam spotkać z różnymi zaburzeniami i dewiacjami seksualnymi: pedofilia, zoofilia, skrajny ekshibicjonizm i inne. Komunikacja internetowa – polega na uzależnieniu się od internetowych kontaktów społecznych. Nastolatki nawiązują kontakty jedynie przy pomocy sieci co powoduje, że później mają duże problemy z nawiązaniem bezpośrednich relacji rówieśniczych. Sieci – nastolatek ma potrzebę ciągłego pobytu w internecie i obserwowania, co się tam dzieje. Uzależnienie to łączy w sobie inne form uzależnień od internetu np. uzależnienie od gier on-line gdzie przeciwnikiem jest komputer, a nie żywy człowiek. Natomiast nagromadzona w ten sposób agresja zostaje rozładowana w prawdziwym świecie, na prawdziwych ludziach. Szum informacyjny – (natłok informacji) nastolatek nie może oprzeć się pokusie przebywania np. w wielu pokojach rozmów jednocześnie lub brania udziału w wielu listach dyskusyjnych. Komputera – nastolatek nie musi w tym przypadku przebywać w internecie wystarczy, że spędza czas przy komputerze np. grając. Gry komputerowe mogą nieść za sobą różnego rodzaju zagrożenia zwłaszcza dla nastolatków o nieukształtowanym jeszcze światopoglądzie.

6 SKUTKI UZALEŻNIENIA OD INTERNETU
FIZYCZNE – skrzywienie kręgosłupa; nieprawidłowa postawa ciała, bóle mięśniowe w okolicy szyi, ramion, pleców oraz palców dłoni; wytworzenie się zespołu kanału nadgarstkowego (zwanego też „ciasnym nadgarstkiem”), niedokrwienie ręki, uszkodzenie nerwów odpowiedzialnych za ruchy nadgarstka i dłoni; problemy ze wzrokiem, które mogą prowadzić do powstania wady wzroku. PSYCHICZNE – wynikające z napięcia psychicznego negatywne skutki dla dziecka to: nerwice, lęki lub inne zmiany w układzie nerwowym, pobudzenie, nerwowość, bezsenność, alergie. MORALNE – łatwy i niekontrolowany dostęp do informacji o treściach niepożądanych może spowodować wypatrzenie systemu norm i wartości panujących w jego rodzinie i środowisku; zatracenie poczucia realizmu może doprowadzić do wyizolowania się dziecka ze społeczności, sprzyjać anonimowości (podszywanie się pod inna osobę), wprowadzeniu siebie i innych w błąd przez bezkrytyczne zaufanie do możliwości, jakie oferuje komputer.

7 10 PORAD DLA RODZICÓW JAK ZAPEWNIĆ DZIECKU BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z KOMPUTERA I INTERNETU
Przyjrzyj się, w jaki sposób Twoje dziecko korzysta z sieci; Zapoznaj się z treścią gier, w jakie twoje dziecko gra; Zainstaluj w komputerze dziecka programy kontroli rodzicielskiej; Ustal zasady z jakich gier może korzystać twoje dziecko, z których nie; Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w internecie ( Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji czytanych w sieci; Zapoznaj dziecko z netykietą – kodeksem dobrego zachowania w internecie ( Ustal ramy czasowe spędzania dziecka przy komputerze (1-2godziny robiąc częste przerwy) nie przedłużaj wyznaczonego czasu; Bądź konsekwentny i stosuj zasadę, najpierw obowiązki, potem komputer; Pokaz też dziecku inne formy spędzania wolnego czasu – zachęć do osobistego kontaktu z rówieśnikami, a nie za pomocą komputera

8 PROGRAMY KONTROLI RODZICIELSKIEJ
Beniamin – blokuje strony np. erotyczne ze słowami- kluczami, które przekierowują dziecko do stron o nieodpowiednich treściach. Przy pomocy programu możesz stworzyć białą i czarną listę stron, które dziecko będzie mogło przeglądać oraz takie, do których nie będzie miało dostępu; Ochraniacz – blokuje nieodpowiednie czaty i inne aplikacje; Amadeusz – zawiera wymienione wyżej funkcje, jest szczególnie wyczulony na ochronę przed pedofilami i sektami, ma wbudowana funkcję zapamiętywania korespondencji, komunikatorów i edytorów tekstowych. Wyposażony jest w system czasowych ograniczeń do komputera, intenetu, gadu-gadu stosownie do wieku dziecka i dni tygodnia; Alladyn – bezpieczne przeglądarka dla dzieci, która zawiera bezpieczne dla nich domeny, program wyposażony jest w listę stron podzieloną tematycznie. Podobnie jak Amadeusz zawiera funkcję ogranicznika czasowego.

9 CO TO JEST PEGI? Jest to ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier opracowany aby chronić dzieci i młodzież przed dostępem do treści nieodpowiednich dla ich wieku. Jeśli na grze znajduje się znaczek PEGI ok., to nie ma w niej m.in. Przemoc, wulgaryzmów, nagości, seksu, popularyzacji alkoholu. Jeśli pojawia się jeden z tych elementów to gra otrzymuje dodatkowa klasyfikację z uwzględnieniem wieku: PEGI 3 - Treść gier oznaczonych w ten sposób uznaje się za odpowiednią dla wszystkich grup wiekowych. Dopuszczalna jest pewna ilość przemocy w komicznym kontekście (zwykle podobna do prezentowanej w kreskówkach w rodzaju Królika Bugsa czy Toma i Jerry’ego). Dziecko nie powinno utożsamiać postaci pojawiających się na ekranie z postaciami rzeczywistymi. Powinny one być w całości wytworem fantazji. Gra nie powinna zawierać dźwięków ani obrazów, które mogą przestraszyć dziecko. Nie powinny w niej występować wulgaryzmy. PEGI 7 - Gry, które w innym przypadku zostałyby zakwalifikowane do grupy 3, lecz zawierają dźwięki lub sceny potencjalnie przerażające najmłodszych odbiorców, mogą być uznane za odpowiednie dla tej grupy wiekowej. PEGI 12 - Gry wideo pokazujące przemoc o nieco bardziej realistycznym charakterze, skierowaną przeciw postaciom fantastycznym i/lub nierealistyczną przemoc wobec postaci o ludzkim lub rozpoznawalnych zwierząt, ponadto w tej kategorii wiekowej dopuszczalna jest nieco bardziej dosłowna nagość. Ewentualne wulgaryzmy muszą mieć łagodny charakter i nie mogą zawierać odwołań do seksu. PEGI 16 -Ten symbol jest nadawany, jeżeli przemoc lub aktywność seksualna wyglądają tak jak w rzeczywistości. Młodzież w tym wieku powinna również być odporna na brutalniejsze wulgaryzmy, sceny pokazujące używanie tytoniu lub narkotyków oraz sceny popełniania przestępstw. PEGI 18 - Za gry dla dorosłych uznaje się gry przedstawiające daleko posuniętą przemoc i/lub specyficzne rodzaje przemocy. Daleko posunięta przemoc jest najtrudniejsza do zdefiniowania, ponieważ w wielu przypadkach jest to pojęcie bardzo subiektywne, ale ogólnie można ją określić jako sceny przemocy powodujące u widza uczucie odrazy. Więcej oznaczeń można znaleźć na

10 Jeśli pojawia się jeden z niewłaściwych elementów to gra otrzymuje dodatkowa klasyfikację z uwzględnieniem wieku: PEGI 3 Treść gier oznaczonych w ten sposób uznaje się za odpowiednią dla wszystkich grup wiekowych. Dopuszczalna jest pewna ilość przemocy w komicznym kontekście (zwykle podobna do prezentowanej w kreskówkach w rodzaju Królika Bugsa czy Toma i Jerry’ego). Dziecko nie powinno utożsamiać postaci pojawiających się na ekranie z postaciami rzeczywistymi. Powinny one być w całości wytworem fantazji. Gra nie powinna zawierać dźwięków ani obrazów, które mogą przestraszyć dziecko. Nie powinny w niej występować wulgaryzmy. PEGI 7 Gry, które w innym przypadku zostałyby zakwalifikowane do grupy 3, lecz zawierają dźwięki lub sceny potencjalnie przerażające najmłodszych odbiorców, mogą być uznane za odpowiednie dla tej grupy wiekowej. PEGI 12 Gry wideo pokazujące przemoc o nieco bardziej realistycznym charakterze, skierowaną przeciw postaciom fantastycznym i/lub nierealistyczną przemoc wobec postaci o ludzkim lub rozpoznawalnych zwierząt, ponadto w tej kategorii wiekowej dopuszczalna jest nieco bardziej dosłowna nagość. Ewentualne wulgaryzmy muszą mieć łagodny charakter i nie mogą zawierać odwołań do seksu. PEGI 16 Ten symbol jest nadawany, jeżeli przemoc lub aktywność seksualna wyglądają tak jak w rzeczywistości. Młodzież w tym wieku powinna również być odporna na brutalniejsze wulgaryzmy, sceny pokazujące używanie tytoniu lub narkotyków oraz sceny popełniania przestępstw. PEGI 18 Za gry dla dorosłych uznaje się gry przedstawiające daleko posuniętą przemoc i/lub specyficzne rodzaje przemocy. Daleko posunięta przemoc jest najtrudniejsza do zdefiniowania, ponieważ w wielu przypadkach jest to pojęcie bardzo subiektywne, ale ogólnie można ją określić jako sceny przemocy powodujące u widza uczucie odrazy. Więcej oznaczeń można znaleźć na

11 Gdzie szukać pomocy? Jeżeli niepokoją Cię zachowania twojego dziecka, podobne do opisanych symptomów uzależnienia – zgłoś się jak najprędzej do poradni uzależnień. Adresy stron internetowych, które oferują pomoc: OPRACOWANIE PREZENTACJI: Elżbieta Młyńska


Pobierz ppt "UZALEŻNIENIE OD INTERNETU"

Podobne prezentacje


Reklamy Google