Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jako współczesna utopia

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jako współczesna utopia"— Zapis prezentacji:

1 Jako współczesna utopia
Hipermarket Jako współczesna utopia

2 Jak dawniej traktowano sklepy
W latach 80-tych XX w sklepy traktowano jako swego rodzaju przymus. Działo się tak z powodu niebotycznie długich kolejek, jak i przez brak towaru. Jeśli takowy się pojawiał, to trafiał tylko do „wybranych”. Na kartkach był nasz przydział spożywczy- niemożliwe było nabycie czegoś, na co akurat miało się chętkę.

3 Współczesna utopia Może to właśnie przez to jesteśmy tak „łasi” na wielkie hipermarkety. Tam zawsze jesteśmy chętnie widziani, również przez „marketingowców”. Niejednokrotnie odczuliśmy, jak wielkim pożeraczem pieniędzy i czasu są handlowe metropolie. Wielki wybór wielorakich produktów zaostrza nam tylko apetyt na inne i zanim się obejrzymy nasz wózek jest już pełny.

4 Hipermarket jako świątynia
Hipermarkety w dzisiejszych czasach stały się „gigantycznymi świątyniami” i pałacami obfitości. Kiedy wkraczamy do nich przekraczamy tak jakby magiczną granicę między zwykłym światem od tego ulepszonego, który jest w środku. Wózek staje się nasza przepustką do wyróżnionej strefy. Jest on także naszym pojazdem, jaki i tarczą pozwalającą odgrodzić się od innych kupujących.

5 Centra handlowe trzeciej generacji
Obecna centra handlowe, w ciągu ostatnich czterech, pięciu lat można zaliczyć do tzw. mallów. Są to z reguł wielkie obiekty, zaprojektowane tak, by „wessać” klienta wraz z rodziną i zatrzymać na wiele godzin. Tysiące półek z różnorakimi, powszechnie dostępnymi produktami. Do tego dodatkowe sklepy, kręgielnie, centra rozrywki z multipleksem i masa restauracji.

6 Hipermarket jako „świątynia”
Wielkie centra handlowe to także świątynie konsumpcji. Zjawisko to w polskiej rzeczywistości jest stosunkowo nowe, ale metafora, której używa się do jego opisanie, liczy już ponad 100 lat. Pierwszy raz została użyta do opisania z jednego z XIX-wiecznych domów towarowych. Na miano świątyń ówczesne domy towarowe zasłużyły nie tylko dlatego, że były jak na owe czasy b. duże i bogato zdobione, co mogło na myśl przywodzić katedry, ale także dlatego, że zaczęły wykorzystywać święta kościelne w celu zwiększenia sprzedaży.

7 Miejsce, gdzie czas staje
Jednym z zabiegiem, aby zatrzymać klienta jest brak zegarów. Chodzi o to, by klientów nie denerwował upływ czasu i by zapomnieli o tym, co na zewnątrz, dali się uwieść zapomnieniu.

8 Zakupy spektaklem Zakupy w hipermarketach mają stać się spektaklem obfitującym we wszelkiego rodzaju doznania, w szczególności wzrokowe. Obowiązuje tu zasada reakcji łańcuchowej: patrzysz – kupujesz. Im więcej możesz zobaczyć, tym więcej kupisz. Zmuszenie klienta do patrzenia staje się równoznaczne ze skłonieniem do kupowania. Dlatego też mall staje się miejscem, w którym niemal na każdym kroku możemy zobaczyć jakiś spektakl bądź przedstawienie.

9 Niedziela Czy?

10 Jak się okazuje najlepszym dniem na wybranie się na zakupy jest niedziela - tak naprawdę jedyny dzień wolny zapracowanych Polaków. Z badań wynika, że w niedziele sprzedaż jest nawet o 80% większa niż w inne dni. Ale czy cotygodniowe wizyty w hipermarketach naprawdę zajmują aż tak ważne miejsce w naszym życiu? Czy musimy spędzać dzień pański w centrum handlowym? Jest przecież tyle lokalnych sklepów, które właśnie przez hipermarkety prosperują coraz gorzej…

11 Maciej Baj Karolina Dobkowska Amanda Kalinowska Andrzej Rodziewicz
Dziękujemy za uwagę!  Maciej Baj Karolina Dobkowska Amanda Kalinowska Andrzej Rodziewicz


Pobierz ppt "Jako współczesna utopia"

Podobne prezentacje


Reklamy Google