Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ocenianie pomagające się uczyć w klasach I–III

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ocenianie pomagające się uczyć w klasach I–III"— Zapis prezentacji:

1 Ocenianie pomagające się uczyć w klasach I–III
Danuta Sterna i Ewa Nawrocka

2

3 Ocenianie pomagające się uczyć
ocena rozwojowa = ocena kształtująca informacja zwrotna ocena opisowa bieżąca ocena wspierająca ocena pomagająca się uczyć

4 Ocenienie pomagające się uczyć – pokonanie luki
Daje odpowiedź na pytania: Dokąd zmierzam? Gdzie jestem? Jak mam się dalej uczyć? Zeszyt 1 i 2, str. 3

5 Praca uczennicy 3 Zeszyt 3, s. 4

6 Uczeń ma prawo do informacji pomagającej mu w uczeniu się
Uczeń ma prawo do informacji pomagającej mu w uczeniu się. Stopień takiej informacji nie daje.

7 Informacja nauczycielki:
Martynko /++/ Napisałaś 8 zdań. W zadaniach nie powtarzają się wyrazy. Opisałaś jak koleżanka wygląda, jak się ubiera i co lubi. /-/ Trzy zdania rozpoczęłaś małą literą. Popełniłaś kilka błędów ortograficznych, które zaznaczyłam w twojej pracy. Jak poprawić? Przepisz swój opis bez błędów ortograficznych, ale tak jakbyś opowiadała o sobie. Pamiętaj, by zacząć zdania wielką literą. Martynko ,,obiera’’ się np. ziemniaki, pomarańczę, cebulę. Natomiast ludzie w ubrania się ubierają.

8 Cele oceniania wewnątrzszkolnego – ustawa
5. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu: 2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć; Zeszyt 4, s. 4-5

9 Co mówią badania? Zeszyt 5, s. 5-6

10 Widoczne uczenie się (Visible Learning)
Profesor John Hattie, University of Auckland (Nowa Zelandia), University of Melbourne (Australia). 15 lat badań, synteza 800 metaanaliz, 52 tysiące badań, na 200 mln uczniów

11

12 Co działa?

13 Ocenienie kształtujące
Ocenianie kształtujące polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania informacji, które pozwolą rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się, aby: nauczyciel modyfikował dalsze nauczanie, uczeń otrzymywał informację zwrotną pomagającą mu się uczyć. Zeszyt 6, s. 7

14 Badania Badania prowadzone od roku 1886 przez Ruth Buttler (zwane efektem Buttler) pokazują, że łączenie informacji zwrotnej ze stopniem nie przynosi dobrych efektów. Butler's Effects on Intrinsic Motivation and Performance (1986) and Task-Involving and Ego-Involving Properties of Evaluation (1987)

15 Ocena rozwojowa Co powinna zawierać ocena rozwojowa, aby
Rozmowa w parach: Co powinna zawierać ocena rozwojowa, aby pomagała się uczyć?

16 Ocena pomagająca się uczyć – pełna informacja zwrotna
Informacja o tym: co uczeń zrobił dobrze, co i jak powinien poprawić, jak dalej ma pracować. Zeszyt 7, s. 7

17 Napisz zaproszenie na projekcję filmu
Zeszyt 8 i 9, s. 8

18 Kryteria oceniania = kryteria sukcesu
Informacja zwrotna jest ściśle związana z kryteriami sukcesu ustalonymi przed wykonaniem pracy.

19 Przykład celów i kryteriów
Nutka - nauczę się śpiewać piosenkę „Mucha w mucho- locie" nacobezu: co najmniej trzy zwrotki. Ołówek - nauczę się pisać literkę a, małą i dużą nacobezu – mieszczę się w liniach, nie wychodzę poza nie, a,b,c,d - doskonalę słuch nacobezu - dzielę słowa na głoski (tyle kratek, ile głosek) Nożyczki - usprawniam swoją rączkę, wycinam kształty z papieru nacobezu - pamiętam o cięciu dokładnie po liniach. Zeszyt 10, s. 9.

20 Przykład kryteriów - piktogramy

21 Sposób na tworzenie kryteriów razem z uczniami
Praca wzorcowa Nauczyciel pokazuje uczniom dobrze wykonaną pracę i pyta ich: Dlaczego ta praca jest dobra? Uczniowie wraz z nauczycielem tworzą kryteria sukcesu dobrej pracy. Zeszyt 11, s. 10

22 Kryteria oceniania Podano: kogo zapraszamy na co zapraszamy
dokąd zapraszamy kiedy  się odbędzie kto zaprasza nie ma błędów ortograficznych i gramatycznych

23 Napisz zaproszenie na projekcję filmu

24 Komentarz Tomku! Praca dobra.
Jesteś bardzo starannym i zdolnym uczniem i twoja praca jest estetyczna. Wolałabym, abyś to ty zaprosił dzieci, a nie kino. Napisz zaproszenie na swoje imieniny. Zeszyt 12, s. 10

25 Informacja nauczycielki
Tomku! Spełniłeś kryteria wyznaczone do pracy. Mam tylko jedną uwagę – nie podałeś godziny seansu. Dopisz w zaproszeniu godzinę. Może wyjaśnisz również, jakiego rodzaju gadżety będą rozdawane lub w inny sposób zachęcisz do obejrzenia filmu. Chętnie przeczytam twoje uzupełnione zaproszenie we wtorek. Zeszyt 13, s. 11

26 Informacja zwrotna Informacja zwrotna odnosi się tylko do ustalonych wcześniej kryteriów i dotyczy pracy ucznia, a nie jego osoby.

27 Dokumentowanie informacji zwrotnej
Zeszyt 14, s. 11

28 Dla kogo informacja w klasach I–III ?
Uczeń Rodzice Nauczycielka Zeszyt, s. 12

29 Prosimy o pytania

30 Ocenienie kształtujące
Ocenianie kształtujące polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania informacji, które pozwolą rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się, aby: Nauczyciel modyfikował dalsze nauczanie, Uczeń otrzymywał informację zwrotną pomagającą mu się uczyć.

31 Gdzie są moi uczniowie? Jak sprawdzić, gdzie naprawdę są moi uczniowie, co zrozumieli i jak głęboko wniknęli w temat? Jak moglibyśmy to teraz sprawdzić?

32 Jak możemy sprawdzić, czy osiągnęliśmy cel?
Cel prezentacji: przybliżyć zasady oceny pomagającej się uczyć, zachęcić do jej stosowania. Jak mogłybyśmy się przekonać, czy cel osiągnęliśmy?

33 Gdzie są moi uczniowie? Podaj przykład
Uogólnienie (Konkret, Szczegół, Ogół) Trudne i łatwe. Dodatkowe warunki. Podobieństwa i różnice. Zaskakujące wyobrażenia. Niewykonalne zadania. Kontrprzykład. Klasyfikowanie i porządkowanie. Określenie własnymi słowami.

34 Pytania i polecenia 3. Trudne i łatwe
4. Dodatkowe warunki (nakładanie dodatkowych warunków, aby stopniować trudność) 5. Podobieństwa i różnice 6. Zaskakujące wyobrażenia (przykłady) 7. Niewykonalne zadania 8. Kontrprzykład (podanie „złego” przykładu) 9. Klasyfikowanie i porządkowanie 10. Określenie własnymi słowami

35 Wymyślamy głębsze pytania
3. Trudne i łatwe 4. Dodatkowe warunki (nakładanie dodatkowych warunków, aby stopniować trudność) 5. Podobieństwa i różnice 6. Zaskakujące wyobrażenia (przykłady) 7. Niewykonalne zadania 8. Kontrprzykład (podanie „złego” przykładu) 9. Klasyfikowanie i porządkowanie 10. Określenie własnymi słowami

36 Monitorujemy Na co trzeba położyć szczególny nacisk w ocenie pracy
Słabej Dobrej Porozmawiajcie w parach i przygotujcie swoją odpowiedź.

37 Co chciałbym zapamiętać?


Pobierz ppt "Ocenianie pomagające się uczyć w klasach I–III"

Podobne prezentacje


Reklamy Google