Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Instytut Socjologii UJ

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Instytut Socjologii UJ"— Zapis prezentacji:

1 Instytut Socjologii UJ
Jak pisać raporty z badań marketingowych? Zalecenia praktyczne Wojciech Szajnert Kierownik Działu Badań Rynku, PMR Tel. (48 12) 13 marca 2006, IS UJ

2 Po co to właściwie piszesz?
Raport z badania ankietowego to NIE JEST sprawozdanie z badania. Raport to INFORMACJA DLA KLIENTA. W dobrym raporcie wszystko jest konsekwencją powyższego sposobu myślenia: patrz na raport z perspektywy klienta.

3 Cztery cechy dobrego raportu
Użyteczny w praktyce Zrozumiały Czytelny Starannie przygotowany. Wygląd buduje wiarygodność raportu

4 „Użyteczny w praktyce”
Zawiera odpowiedzi na pytania klienta Zawiera konkretne rekomendacje – mówi wprost, co klient powinien zrobić Jest wygodnie skonstruowany, klientowi łatwo i przyjemnie się z niego korzysta

5 „Zrozumiały” Napisany tak, że czytanie przychodzi bez problemów, prosty Bez (pseudo)specjalistycznego żargonu. Ile osób naprawdę wie, co to jest d Sommersa? Ile osób będzie to w stanie wykorzystać w praktyce? Bardzo uważaj, aby klient zawsze wiedział, co praktyce oznacza jakiś wniosek z raportu. Zwięzły Napisany poprawnym językiem.

6 „Czytelny” Starannie sformatowany (style, wykresy, tabele, czcionki, akapity) O przemyślanej strukturze rozdziałów Odpowiednio zaprezentowane dane

7 „Starannie przygotowany”
Oczywiście bez błędów merytorycznych Bez literówek, podwójnych spacji, itp. Profesjonalny pod względem redakcyjnym (przypisy, tytuły) Wygląd buduje wiarygodność. Czytanie i korzystanie z raportu zawierającego wiele drobnych błędów, niechlujnie przygotowanego, jest bardzo męczące (i vice versa – dobrze przygotowany raport czyta się z przyjemnością). Klient na pewno to zapamięta. Odpowiednie dopracowanie raportu to często kilka dni pracy.

8 Wiadomo, co. Teraz: jak? Struktura raportu Prezentacja danych
Język, sposób pisanie Estetyka.

9 Struktura Gdzie umieścić executive summary? Czytelny spis treści
Jasna i logiczna struktura rozdziałów Zwykle na samym początku Warto nad nim popracować Widać ją bardzo dobrze w spisie treści

10 Prezentacja danych Wszystkie ważne dane muszą być zaprezentowane na wykresach lub w tabelach Dane prezentuj w tabeli tylko wtedy, gdy nie da się ich zaprezentować na wykresie. Bez miejsc po przecinku (procenty)

11 Prezentacja danych (2) Spróbuj zrobić 1-2 oryginalne, niesztampowe wykresy w raporcie: ułatwiające zrozumienie często w streszczeniu menedżerskim. Ilość danych liczbowych w raporcie ogranicz: do tego, co niezbędne do wykresów i tabel.

12 Dwa przykłady wykresów:

13 Język, sposób pisania Nie używaj żargonu badawczego, socjologicznego, naukowego; nie wplataj angielskich słów – plaga obecnych raportów i artykułów Informacje o metodologii – tam, gdzie ich miejsce, czyli w metodologii. I nigdzie indziej. Raczej nie używaj też żargonu biznesowego, nawet jeśli klient sam go używa.

14 Język, sposób pisania (2)
Wyrażaj się ściśle. Jeśli raport ma być tłumaczony, warto (jeśli się da) poczekać z wysłaniem pierwszej wersji językowej na drugą wersję.

15 Estetyka Wygląd raportu buduje jego wiarygodność w oczach klienta. „Jeśli nie przyłożyli się do formatowania, to pewnie tak samo wyglądały obliczenia”. Pamiętaj, ile ktoś musiał zapłacić za badanie i zastanów się, jak powinien wyglądać dokument kosztujący tyle pieniędzy.

16 Estetyka (2) Kilka sposobów jak sprawić, aby raport wyglądał dobrze:
Maksymalnie UPROŚĆ tabele, wykresy i tekst Usuń wszystkie zbędne ozdobniki – cienie, kolorowe czcionki itp. Użyj maksymalnie 2 krojów czcionki (np. Arial i Times) Sformatuj tekst w taki sposób, aby był czytelny (akapity, tytuły, czcionka) Warto przeczytać jakąś książkę na temat podstaw DTP. Warto tez sprawnie posługiwać się Wordem i Excelem.

17 Executive summary Executive summary czyli streszczenie dla menedżerów (można posługiwać się terminem „streszczenie menedżerskie”) Dla kogo? Dla ludzi, którzy NAPRAWDĘ nie mają czasu, żeby przeczytać cały raport, ale muszą podjąć na jego podstawie konkretne decyzje: Czy wprowadzić produkt X na rynek? Czy przerwać kampanię reklamową? Czy zreorganizować dystrybucję? Czy zmienić wizerunek firmy? Itd. Często na samym początku raportu, zaraz po spisie treści albo nawet przed. Musi być krótkie (max 5 stron) i zawierać wszystkie kluczowe informacje oraz wnioski i być ultraczytelne i ultrazrozumiałe.

18 Executive summary (2) Musi zawierać także rekomendacje – jakie działania należy podjąć Różne szkoły – niektórzy piszą w punktach, niektórzy w formie ciągłego tekstu Często warto wstawić do niego wykres/tabelę podsumowującą kluczowe dane z raportu. Zawsze pisze się je na końcu

19 Executive summary (3) Najważniejsza część raportu – trzeba poświęcić sporo czasu. Executive summary kształtuje nastawienie czytelnika do raportu – zawsze jest czytane na początku. Pamiętaj kto je będzie czytał! Dobre streszczenie to często jest to furtka do dalszych zamówień.

20 Inne uwagi Najczęściej używa się formatu PDF, nie Word
W raporcie musi być nazwisko i dane kontaktowe autora Dobry raport „sprzedaje” kolejne zlecenia dla danego klienta – pamiętaj o tym.

21 Podsumowanie Pamiętaj:
Raport jest dla klienta, nie dla Ciebie. Nie jest też pisany dla samego pisania. To przede wszystkim klient ma być z niego zadowolony. Wygląd i czytelność raportu są ważniejsze, niż Ci się wydaje. Kiedy człowiek ma na głowie tyle zadań, że nie wystarcza mu dnia, aby je wykonać, a jednym z nich jest przeczytanie raportu, takie drobiazgi nabierają dużej wagi. Raport musi zawierać wnioski praktyczne/zalecenia konkretnych działań. Nie mogą to być tylko suche wyniki. (za wyjątkiem nielicznych typów badań, np. opinii publicznej).

22 Dziękuję za uwagę Proszę o pytania. Wojciech Szajnert
Kierownik Działu Badań Rynku PMR Tel. (48 12)

23 PMR Research – o nas PMR Research ( to wyspecjalizowany dział firmy PMR Ltd. ( zajmujący się badaniami i analizami rynku. Oferujemy pełen zakres usług badawczych i analitycznych. Badania wykonujemy na terenie całej Polski oraz w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej (m.in. Czechy, Węgry, Ukraina, Rosja).

24 Usługi Oraz: Badania ilościowe (zwłaszcza telefoniczne B2B)
Badania jakościowe Przygotowywanie analiz branżowych Oraz: Opracowywanie i aktualizacja baz danych. Usługi wyszukiwania informacji.

25 Obszary specjalizacji
Badania sektora IT Badania sektora telekomunikacyjnego Badania sektora budowlanego Badania sektora farmaceutycznego Badania sektorów nietypowych, niszowych Badania rynku firm i instytucji (business-to-business)

26 Wybrani klienci PMR

27 PMR Research - kontakt PMR Research Wojciech Szajnert
Kierownik Działu Badań Rynku Tel. (48 12) PMR Research ul. Supniewskiego 9 Kraków, Polska Tel. (48 12) Fax. (48 12)


Pobierz ppt "Instytut Socjologii UJ"

Podobne prezentacje


Reklamy Google