Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ogólna budowa komputera osobistego

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ogólna budowa komputera osobistego"— Zapis prezentacji:

1 Ogólna budowa komputera osobistego
Agnieszka Terebus

2 SPIS TREŚCI Budowa komputera Urządzenia wewnętrzne komputera
Pamięć komputera Urządzenia zewnętrzne komputera Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 2

3 W najogólniejszym zarysie na komputer składają się:
BUDOWA KOMPUTERA W najogólniejszym zarysie na komputer składają się: Jednostka centralna (obejmuje pamięć operacyjną i procesor, czyli układy do przechowywania informacji i wykonywania działań) Urządzenia zewnętrzne

4 URZĄDZENIA WEWNĘTRZNE KOMPUTERA
Płyta główna Mikroprocesor Magistrala i gniazda rozszerzające Port komputera Kontrolery dysków twardych i napędów dysków Dyski twarde i dyskietki Płyta CD-ROM, CD-RW i DVD Karty rozszerzeń Pamięć ROM i RAM w komputerze

5 PŁYTA GŁÓWNA Podstawy podzespół komputera, dzięki któremu możliwa jest fizyczna integracja innych podzespołów elektronicznych w komputerze. Źródło: Kubiak M.: „Słownik technologii informacyjnej „ Warszawa 1999, MIKOM

6 MIKROPROCESOR Mikroukład krzemowy zawierający jednostkę centralną komputera (CPU – Central Processing Unit). Zadaniem mikroprocesora jest wykonywanie zadań na podstawie instrukcji otrzymanych od programu. Żródło: Lekanger K. „Słownik terminów komputerowych” Warszawa 1998, EGMONT

7 MAGISTRALA i GNIAZDA ROZSZERZAJĄCE
Magistrala to elektryczne łącze (szyna) pomiędzy układami (podzespołami) w komputerze). Szerokość magistrali, tzn. liczba jej równoległych ścieżek, określa, ile bitów może ona przesłać za jednym razem. Gniazdo rozszerzające to gniazdo w postaci wąskiego i podłużnego złącza na płycie głównej, w którym umieszczona jest odpowiednia karta rozszerzająca. Żródło: Lekanger K. „Słownik terminów komputerowych” Warszawa 1998, EGMONT Sławik M., Bremer A. „Elementy informatyki dla szkół średnich” Katowice 2000, VIDEOGRAF

8 PORT KOMPUTERA To złącze w komputerze umożliwiające podłączenie urządzeń zewnętrznych. Rozróżniamy porty szeregowe i równoległe. Zasadnicza różnica polega na ich wyglądzie oraz sposobie kodowania przesyłanych sygnałów (prędkość transmisji). Urządzenia łączone z komputerem za pomocą portów nazywane są popularnie urządzeniami peryferyjnymi. Przykłady Port szeregowy (mysz z komputerem) Port równoległy (komputer z drukarką) Dziś mamy również do czynienia z tzw. portem USB, który pozwala dołączyć do komputera np. mysz, drukarkę, skaner Żródło: Lekanger K. „Słownik terminów komputerowych” Warszawa 1998, EGMONT Sławik M., Bremer A. „Elementy informatyki dla szkół średnich” Katowice 2000, VIDEOGRAF

9 KONTROLER To układ na płycie głównej umożliwiający podłączenia do komputera urządzeń typu: napęd dyskietek, dysk twardy, napęd CD-ROM. KONTROLER USB KONTROLER PORTU CENTRONICS KONTROLER USB Źródło: Sławik M., Bremer A. „Elementy informatyki dla szkół średnich” Katowice 2000, VIDEOGRAF grafika pobrana ze strony internetowej Wikipedia – Wolna Encyklopedia

10 DYSKI TWARDE i DYSKIETKI
Dyskietka to wymienny dysk magnetyczny w postaci obustronnie zapisywanego talerza. Średnica talerza wynosi 3,5 cala. Talerz umieszczony jest w plastikowej obudowie. Standardowa pojemność dyskietki wynosi 1,44 MB. Dysk twardy to główny nośnik danych w komputerze. Składa się z jednego lub kilku sztywnych metalowych (lub szklanych) talerzy pokrytych bardzo cienką warstwą magnetyczną. Każdy z umieszczonych w dysku talerzy posiada osobną głowicę odczytująco - zapisującą. Żródło: Lekanger K. „Słownik terminów komputerowych” Warszawa 1998, EGMONT Sławik M., Bremer A. „Elementy informatyki dla szkół średnich” Katowice 2000, VIDEOGRAF

11 PŁYTA CD-ROM, CD-RW i DVD
CD-ROM to popularny dysk kompaktowy zastosowany w komputerze jako pamięć tylko do odczytywania. CD-ROM należy do grupy optycznych urządzeń pamięci i mieści zazwyczaj do 700 MB danych możliwych tylko do czytania. CD-RW dysk zmiennofazowy, umożliwiający wielokrotny zapis (około 1000 razy) o pojemności 700 MB. DVD – nowoczesna technologia cyfrowego zapisu obrazów filmowych na dysku optycznym, coraz powszechniej stosowana w komputerowych multimediach. Dyski DVD w zależności od typu mogą pomieścić od 4,7 GB (jednowarstwowe, jednostronne płyty DVD) do ponad 17 GB danych (obustronne, dwuwarstwowe DVD). Źródło: Płoski Z. „Encyklopedyczny Słownik Szkolny” Wrocław 2002, EUROPA

12 KARTY ROZSZERZEŃ Karta rozszerzeń to dodatkowa karta montowana w gnieździe rozszerzającym na płycie głównej. Jej zadaniem jest obsługa określonego urządzenia współpracującego z komputerem. Rodzaje kart rozszerzeń: Karta graficzna Karta dźwiękowa Karta sieciowa Karta modemowo-faksowa Karta video Karta graficzna Riva 128 firmy NVIDIA Żródło: Lekanger K. „Słownik terminów komputerowych” Warszawa 1998, EGMONT Grafika pobrana ze strony internetowej Wikipedia – Wolna Encyklopedia

13 Pod względem funkcjonalnym pamięci dzielą się na:
PAMIĘĆ W KOMPUTERZE Pamięć to urządzenie komputera przeznaczone do przechowywania danych i programów. Pod względem funkcjonalnym pamięci dzielą się na: Pamięć wewnętrzną (podstawowa pamięć komputera montowana na płycie głównej, pełniąca funkcję pamięci operacyjnej) Pamięć zewnętrzną (pamięć komputera pełniąca drugorzędną funkcję w stosunku do pamięci operacyjnej, umieszczona w oddzielnej obudowie lub zamontowana na karcie rozszerzeń) Źródło: Płoski Z. „Encyklopedyczny Słownik Szkolny” Wrocław 2002, EUROPA

14 RODZAJE PAMIĘCI ROM - (ang. Read Only Memory ‘pamięć tylko do odczytu’). Jest to pamięć nieulotna (stała), w odniesieniu do której (w normalnych warunkach) jest dozwolona tylko operacja czytania. Jest to pamięć służąca do przechowywania stałych elementów oprogramowania (np. programu BIOS). Pamięci ROM znajdują zastosowanie jako pamięci programu w komputerach jednoukładowych, tablice stałych danych (np. bitowe matryce znaków w monitorach i drukarkach). RAM - (ang. Random Access Memory ‘pamięć o dostępie bezpośrednim’ od random ‘pierwszy lepszy’ + access „dostęp’ + memory ‘pamięć’). Jest to pamięć operacyjna (robocza) komputera, najważniejsza z trzech rodzajów pamięci komputera. Jej czas dostępu jest taki sam odniesieniu do dowolnego jej elementu; najczęściej wykonana jako zapisywalna pamięć półprzewodnikowa. Jest ona przeznaczona do odczytu zapisu informacji wykonywanego na dowolnej jej komórce, wymaga stałego zasilania. Pamięć masowa – pamięć przystosowana do długotrwałego przechowywania wielkich ilości informacji, np. dyski magnetyczne i optyczne, taśmy magnetyczne, dyskietki itp. Źródło: Płoski Z. „Encyklopedyczny Słownik Szkolny” Wrocław 2002, EUROPA

15 URZĄDZENIA ZEWNĘTRZNE KOMPUTERA
Z funkcjonalnego punktu widzenia urządzenia zewnętrzne komputera można podzielić na trzy grupy: urządzenia podstawowe, niezbędne do funkcjonowania komputera, które stanowią jego standardowe wyposażenie przy zakupie np. monitor, klawiatura, mysz urządzenia niezbędne przy korzystaniu z niektórych programów np. skaner, ploter, drukarka, słuchawki, głośniki pozostałe urządzenia

16 URZĄDZENIA WEJŚCIA - WYJŚCIA
Nieco inny podział można przedstawić z punktu widzenia ich roli w systemie. Urządzenia wejścia-wyjścia służą w pierwszym rzędzie do komunikowania się użytkownika z komputerem. Urządzenia wejścia to np. klawiatura, mysz komputerowa oraz czytniki nośników danych Urządzenia wyjścia to np. monitor, drukarka Urządzenia wejścia i wyjścia to np. karta sieciowa, modem, dysk twardy

17 ĆWICZENIE 1 - Sprawdź swoją pamięć
Przez minutę patrz na rysunek przedstawiający przedmioty i urządzenia komputerowe, potem zasłoń rysunek i spisz tyle przedmiotów ile pamiętasz. Grafika pobrana z bazy ClipArt programu CorelDraw

18 ROZWIĄZANIE ĆWICZENIA 1
Dyskietki Drukarka atramentowa Monitor Skaner kart bankowych kask do gier wirtualnych Zasilacz Głośniki Klawiatura Słuchawki Listwa zasilająca Mysz Płyty CD-ROM Aparat cyfrowy Wkłady do drukarki atramentowej Czytnik dyskietek Mikrofon Skaner Modem Czytnik kodów Rzutnik Przewody Czytnik CD-ROM Kamerka Laptop (łącznie 24 przedmioty)

19 Ćwiczenie 2 Czy umiesz wychodzić poza schematy?
Porównaj znane urządzenia informatyki lub ich części np. monitor, płyta główna, pamięć ROM, itp. do cech charakteru lub zachowania swoich kolegów. Opisz, co najmniej 5 urządzeń. Pamiętaj – porównania te mogą być zabawne, ale nie mogą być obraźliwe dla twoich kolegów. PRZYKŁADOWE ROZWIĄZANIE

20 Przykładowe Rozwiązanie ćwiczenie 2
- Jacek jest monitor, zawsze daje pełny obraz (np. zadania) - Cała klasa jest jak system operacyjny, czyli zbiór osób (programów), które pośredniczą pomiędzy sobą i swoimi pomysłami (sprzętem). - Ania jest jak płyta główna, od niej zależy komunikacja i współpraca między członkami klasy i nauczycielami, gwarantuje pewną stabilność. Jest podstawą grupy, jej przedstawicielem. - Marek jest jak procesor, czyli taki układ scalony, który kieruje przetwarzaniem informacji zdobywanych i przepływem tych informacji w klasie (czyli tzw. systemie komputerowym). - Janek jest jak pamięć ROM (pamięć stała), przechowuje wszystkie informacje, jest niezawodny, jego pamięć nie ulatuje. - Asia jest jak napęd CDR/DVD ROM, jest szybka i sprawnie odczytuje różne informacje. - Marta jest dysk twardy, przechowuje i gromadzi wszystkie dane (notatki, zeszyty) - Robert jest karta dźwiękowa, to on rejestruje i przetwarza dźwięki, ma do tego zdolności. - Magda jest jak karta sieciowa, przenika wszędzie. Dzięki niej nasza klasa ma kontakt z innymi klasami a nawet szkołami.

21 KONIEC


Pobierz ppt "Ogólna budowa komputera osobistego"

Podobne prezentacje


Reklamy Google