Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Skuteczność i oznakowanie produktów ochrony przeciwsłonecznej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Skuteczność i oznakowanie produktów ochrony przeciwsłonecznej"— Zapis prezentacji:

1 Skuteczność i oznakowanie produktów ochrony przeciwsłonecznej
Ewa Starzyk Dyrektor Naukowy Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej powiedzieć, że nie chcieliśmy1

2 Ochrona przed UV – jaki problem?
Czerniak jeden z najistotniejszych obecnie problemów onkologicznych ilość przypadków rośnie szybciej niż innych odmian raka jeden z najczęściej spotykanych nowotworów w XXI wieku zdecydowana większość przypadków czerniaka wiąże się z nadmierną ekspozycją na światło słoneczne Zidentyfikowane zjawiska rynkowe Konsumenci: nadmierne korzystanie ze słońca niestosowanie się do zasad ochrony przeciwsłonecznej niewłaściwe korzystanie z produktów ochrony przeciwsłonecznej Rynek produktów ochrony przeciwsłonecznej: większość produktów chroni zarówno przed UVB jaki i przed UVA – ale nie wszystkie różnorodność oznakowania produktów ochrony przeciwsłonecznej

3 Ochrona przed UV - Rozwiązanie problemu (konsumenci)
Zidentyfikowane zjawiska rynkowe: Konsumenci: nadmierne korzystanie ze słońca niestosowanie się do zasad ochrony przeciwsłonecznej niewłaściwe korzystanie z produktów ochrony przeciwsłonecznej Co można zrobić: edukacja, edukacja, edukacja… zmiana przyzwyczajeń konsumentów w zakresie ochrony przed słońcem informowanie jak właściwie stosować produkty ochrony przeciwsłonecznej Kto? kompetentne władze, media, producenci, organizacje branżowe i konsumenckie…

4 Opalanie kontrolowane - Bezpieczne słońce w 10 krokach www.uwagaslonce.pl
Unikaj przebywania na słońcu w godzinach południowych ( ). Na powietrzu bezpieczniej jest przebywać w godzinach przedpołudniowych i popołudniowych. Osłaniaj ciało przed słońcem. Ubranie – w zależności od grubości i gęstości materiału - stanowi efektywną ochronę przed słońcem. Pamiętaj o nakryciu głowy! Staraj się przebywać w cieniu. Pamiętaj jednak, że w cieniu promieniowanie UV jest słabsze, ale również występuje. Część światła słonecznego może być rozproszona i odbita przez śnieg, wodę i piach. Chroń odsłonięte części skóry odpowiednimi preparatami przeciwsłonecznymi. Pamiętać, że preparat przeciwsłoneczny należy nanosić na skórę odpowiednio wcześniej, najlepiej przed wyjściem na słońce. Przy wyborze preparatu przeciwsłonecznego zwracaj uwagę na odpowiednią ochronę przed promieniowaniem UVA. Obecnie gwarantuje ją większość dostępnych preparatów przeciwsłonecznych. Nie zapominaj o miejscach najbardziej wrażliwych na promieniowanie. Preparaty przeciwsłoneczne należy nakładać w dużej ilości na całej powierzchni skóry, która jest narażona na działanie promieni słonecznych. Najbardziej narażone na promieniowanie UV części ciała to: uszy, twarz i skóra głowy, kark, plecy i dekolt, jak również podbicia stóp. Pamiętaj! Nie istnieje całkowita ochrona! Nawet preparaty o bardzo wysokich współczynnikach ochrony nie chronią całkowicie przed promieniowaniem UV. Pewna ilość promieni UV zawsze dociera do powierzchni skóry i może na nią oddziaływać zarówno w sposób szkodliwy, jak i pozytywny. Pamiętaj o ponownej aplikacji preparatu przeciwsłonecznego, ponieważ w trakcie pływania, wycierania ciała czy przy spoceniu się warstwa preparatu traci częściowo właściwości ochronne. Ale uwaga: jeżeli zaczniesz odczuwać pierwsze oznaki poparzenia lub zauważysz, że byłeś/byłaś po raz pierwszy zbyt długo na słońcu i nie pomaga ponowne naniesienie preparatu na skórę, ogranicz czasowo kontakt ze słońcem. Po kąpieli słonecznej weź prysznic i zaaplikuj preparat nawilżający, zawierający substancje łagodzące i inhibitory wolnych rodników.

5 Aplikacja produktów ochrony przeciwsłonecznej
Nawet najlepszy produkt ochrony przeciwsłonecznej nie będzie w pełni skuteczny, jeśli będzie aplikowany w niewłaściwy sposób Produkty rynkowe - w większości przypadków wysokiej jakości Badania naukowe - przeciętny konsument aplikuje zbyt małą ilość produktu w stosunku do zalecanych przez producentów efekt: rzeczywisty współczynnik ochrony niższy, niż zamierzony i deklarowany na opakowaniu Ważne: stosowanie się do zaleceń producentów w zakresie ilości i częstości aplikacji produktu ochrony przeciwsłonecznej ale tu producent już nic nie zaradzi

6 Aplikacja produktów ochrony przeciwsłonecznej
Czas pierwszej aplikacji ok. 15 – 30 min przed wyjściem na słońce Aplikacja odpowiedniej ilości: ok. 2mg/cm2 – dość duża ilość, zwykle wyczuwalna na skórze ważny sposób rozprowadzania im silniejszy nacisk tym cieńsza warstwa usuwanie nadmiaru produktu? Powtarzanie aplikacji regularnie nawet przy braku mechanicznego ścierania produktu (co kilka godzin) po każdym wytarciu ręcznikiem, po kąpieli, po spoceniu się

7 Ochrona przed UV – Co można zrobić (rynek)
Zidentyfikowane zjawiska rynkowe: Rynek produktów ochrony przeciwsłonecznej: większość produktów chroni zarówno przed UVB jaki i przed UVA – ale nie wszystkie różnorodność oznakowania produktów ochrony przeciwsłonecznej Co można zrobić: zapewnienie, że wszystkie produkty ochrony przeciwsłonecznej chronią przed UVB i UVA ujednolicenie oznakowania produktów ochrony przeciwsłonecznej Kto: producenci, kompetentne władze

8 Zalecenia Komisji Europejskiej 2006/647/WE

9 Zalecenie Komisji Europejskiej
Szczególny rodzaj aktu prawnego w Unii Europejskiej ma charakter niewiążący – nie jest obligatoryjne zwykle jest adresowane do Państw Członkowskich, nie do osób prawnych czy fizycznych nie wymaga wdrożenia na poziomie krajowym nie stanowi nowych przepisów prawnych a jedynie podaje interpretację przepisów już istniejących (Dyrektywy Kosmetycznej 76/768/WE, a więc także Ustawy o Kosmetykach Dz. U z 2001 Nr 42 poz. 473 ze zm.) sugerują podjęcie określonych działań z prawnego punktu widzenia realizacja zależy od uznania adresatów Jaki cel? ujednolicenie rynku (głównie oznakowanie ochrony przed UVA) zmiana przyzwyczajeń konsumentów (odpowiednia aplikacja, stosowanie się do ostrzeżeń i instrukcji użycia) 9

10 Zalecenie Komisji Europejskiej
Preambuła zalecenia KE: Komisja Europejska potwierdza skuteczność działania produktów ochrony przeciwsłonecznej kładzie nacisk na ochronę także przed UVA zaleca, aby oznakowanie produktów ochrony przeciwsłonecznej było proste, łatwe do zrozumienia dla konsumenta zaleca, aby oznakowanie produktów zawierało instrukcje stosowania Cele Zaleceń Komisji Europejskiej ujednolicenie rynku produktów ochrony przeciwsłonecznej zmiana nawyków konsumentów

11 Główne elementy zalecenia KE
Konsumenci Rynek (produkty ochrony przeciwsłonecznej) powinny chronić zarówno przed promieniowaniem UVB, jak i UVA minimalny stopień ochrony: SPF = 6 UVA-PF = 1/3 SPF krytyczna długość fali = 370 nm co z SPF 2 i 4? konsumenci się przyzwyczaili

12 Ochrona przed UVA

13 Dlaczego tak ważna jest ochrona przed UVA?
Promieniowanie UVA wyższa długość fali, a więc niższa energia, niż UVB oddziałuje słabiej na żywe struktury Ale… stanowi aż 95% promieniowania UV docierającego do Ziemi UVC UVB UVA Światło widzialne Promieniowanie podczerwone (IR) ultrafioletowe 200 290 320 400 800 Długość fali [nm] 0,1% 0% 4,9% 39% 56%* * % całkowitego promieniowania docierającego do Ziemi

14 Dlaczego tak ważna jest ochrona przed UVA?
Promieniowanie UVA dociera znacznie głębiej, niż UVB - aż do skóry właściwej powoduje sieciowanie białek fibrylarnych – kolagenu i elastyny i uszkodzenia ścian naczyń krwionośnych jest główną przyczyną reakcji fotoalergicznych i fototoksyczych

15 Oznakowanie produktów ochrony przeciwsłonecznej

16 Oznakowanie produktów ochrony przeciwsłonecznej www.uwagaslonce.pl
W jaki sposób powinien być oznakowany dobry produkt ochrony przeciwsłonecznej?  Nie powinien nosić oznakowania sugerującego: 100 % ochrony przed promieniowaniem UV (czyli oznaczeń jak np. „blokada przeciwsłoneczna”, „całkowita ochrona”, „pełna ochrona”) brak konieczności powtarzania aplikacji produktu co pewien czas, niezależnie od okoliczności (czyli oznaczeń takich, jak np. „całodzienna ochrona”)  Powinien posiadać ostrzeżenia wskazujące, że nie zapewnia stuprocentowej ochrony Bezpieczeństwo stosowania składnika kosmetyków zależy przede wszystkim od: powierzchni skóry, na którą stosowany jest kosmetyk jego zdolności do przenikania przez warstwę rogową naskórka, danych toksykologicznych przy podaniu drogą przezskórną, wówczas może wystąpić toksyczność systemowa propozycja Francji wynika z poziomu ekspozycji na substancję (jakby butanol był pity w takiej skali???) tyle, że dla

17 Oznakowanie produktów ochrony przeciwsłonecznej www.uvagaslonce.pl
W jaki sposób powinien być oznakowany dobry produkt ochrony przeciwsłonecznej?  Powinien być opatrzony instrukcjami dotyczącymi stosowania produktu: na przykład aplikowanej ilości i częstości powtarzania aplikacji: „Produkt nanieść przed wyjściem na słońce”; „Nanosić ponownie dla utrzymania ochrony, zwłaszcza po spoceniu się, pływaniu lub wycieraniu ręcznikiem”.  Powinien posiadać wskazówki dotyczące środków ostrożności, które należy zachować podczas przebywania na słońcu, na przykład: „Nawet przy stosowaniu produktu ochrony przeciwsłonecznej niewskazane jest długotrwałe przebywanie na słońcu”; „Chroń niemowlęta i dzieci przed bezpośrednim światłem słonecznym”; „Nadmierne przebywanie na słońcu stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia”.

18 Oznakowanie zalecane przez KE
Oznaczenie kategorii współczynnika ochrony Pomiar przeciwsłonecznej (SPF) Zalecany minimalny współczynnik ochrony przed promieniowaniem UVA Zalecana minimalna krytyczna długość fali „Niska ochrona” „6” 6–9,9 1/3 współczynnika ochrony przeciwsłonecznej podanego na etykiecie 370 nm „10” 10–14,9 „Średnia ochrona” „15” 15–19,9 „20” 20–24,9 „25” 25–29,9 „Wysoka „30” 30–49,9 „50” 50–59,9 „Bardzo wysoka „50 +” 60 ≤

19 Ochrona przed UV Działania Komisji Europejskiej
Kampania Komisji Europejskiej „Reducing risks when enjoying the sun” data publikacji: 7 maja 2007 Stanowisko prasowe Komisji Europejskiej data publikacji: 21 maja 2007

20 Kampania Komisji Europejskiej Reducing risks when enjoying the sun
Państwo na pewno będą mieli się okazję zapoznać, bo PAP zwykle przekazuje informacje o stanowiskach prasowych Komisji Europejskiej Pomysł powstał naszej strony wczxeśńiej…

21 Kampania Komisji Europejskiej Reducing risks when enjoying the sun
Piktogramy informacyjne Avoid excessive sun exposure at peak hours Keep yourself well covered, including hat, T-shirt, and sun glasses Avoid direct sun exposure for babies and young children Use sunscreen products generously

22 Kampania Komisji Europejskiej Reducing risks when enjoying the sun
Logo zaproponowane przez Colipa zaakceptowane przez Komisję Europejską nie jest jeszcze rozpowszechnione publikacja przez Colipa – styczeń 2007 publikacja przez KE – 7 maja 2007

23 Ochrona przed UV - przyszłość

24 Oznaczanie skuteczności ochrony – przygotowanie norm (CEN)
CEN – Europejski Komitet Standaryzacji normy europejskie po wdrożeniu – normy polskie Przekazanie do konsultacji planowane na 30 kwietnia 2008 Publikacja norm planowane na 30 września 2009 6 miesięcy później – wdrożenie jako normy krajowe

25 Normy Wszystkie przygotowywane normy dotyczące oznaczania stopnia ochrony przed UV powstają przy współudziale jednostek normalizacyjnych, ośrodków badawczych i przemysłu kosmetycznego Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej bierze udział w pracach Komitetu Technicznego ds. Kosmetyków w ISO (ISO TC217)

26 Oznaczanie stopnia ochrony przed UVB – in vivo
Dotychczas samoregulacja metoda szeroko stosowana

27 Oznaczanie stopnia ochrony przed UVA – in vivo
Metoda oparta na pomiarze PPD tzw. „protokół japoński”

28 Oznaczanie krytycznej długości fali
Krytyczna długość fali – wg zaleceń co najmniej 370 nm

29 Oznaczanie skuteczności ochrony przed UV – przygotowanie norm międzynarodowych (ISO)

30 Podsumowanie Polski Związek Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej… w imieniu firm zrzeszonych w organizacji oraz całej polskiej branży kosmetycznej …bierze aktywny udział w ogólnoeuropejskiej kampanii dotyczącej promowania zasad ochrony przed słońcem Naszym celem jest… edukowanie: promowanie i przekazywanie rzetelnych informacji dostarczanie wiarygodnych narzędzi i wiedzy mediom, branży kosmetycznej, konsumentom Efekt tych działań - bezpieczeństwo konsumentów Więcej na stronie: dostarczyć informacji ambit: dziennikarze informacje rzetelne z pierwszej ręki, aby także mogli się włączyć w tę kampanię

31 Dziękuję za uwagę…


Pobierz ppt "Skuteczność i oznakowanie produktów ochrony przeciwsłonecznej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google