Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

dziennikarstwo prasowe

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "dziennikarstwo prasowe"— Zapis prezentacji:

1 dziennikarstwo prasowe

2 5 W + 1 H LEAD NEWS Co? Kto? Dlaczego? Kiedy? Gdzie? Z jakim skutkiem? Jak? źródło: publikacja „Współpraca z mediami a tworzenie wizerunku organizacji”- Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu: Część 3

3 zasada odwróconej piramidy
Najważniejszy news, odpowiedź na pytania: co? Kto? kiedy? gdzie? 1 akapit – tzw. LEAD (lup po polsku „lid”) Szersza prezentacja wydarzenia, odpowiedź na pytania: dlaczego? z kim? po co? Co z tego wynika? 2 akapit: Dodatkowe informacje, tło wydarzenia, ew. cytat z wypowiedzią eksperta itp. 3 akapit: źródło: publikacja „Współpraca z mediami a tworzenie wizerunku organizacji”- Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu: Część 3

4 Zasady tworzenia tekstu
5 x częściej czytany niż reszta TYTUŁ – max 5 słów max 32 znaki max 160 znaków LEAD (5 W + 1 H) max 5 akapitów min 1 cytat Body źródło: publikacja „Współpraca z mediami a tworzenie wizerunku organizacji”- Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu: Część 3

5 NEWS – nowa wiadomość NEWS jest wszystkim, czego nie wiedzą inni
„Praca w newsach jest jedną z najtrudniejszych w dziennikarstwie. Liczą się kontakty, szybkość wyczucia nowości, dar przejrzystego pisania […] i szybkość przekazania newsa w świat.” „Im coś bliższe, tym ciekawsze”

6 W redakcjach dziennikarze mają specjalizacje
Ludzi interesują głównie: pieniądze (na czym można stracić, zyskać, podwyżki, podatki, kredyty), problemy ze służbą zdrowia i lekami, kłopoty z urzędami, informacje dotyczące dzieci (np. zagrożenia), polityka, newsy kryminalne, emerytury i renty, sprawy obyczajowe (choć to wyjątkowo drażliwe kwestie i lepiej nie zaczynać od tego swej pracy dziennikarskiej)

7 Źródła newsów: ludzie i dokumenty
NIE jedynie negatywne informacje przyciągają czytelnika – sprawy codzienne i mniej sensacyjne wymagają finezji Pisząc newsa zastanów się kogo może zainteresować – human story (ludzką historię) czytelnik czyta chętniej W tabloidach każdy tekst ilustrowany „żywym człowiekiem” Jak znaleźć „żywego człowieka”? Pytaj znajomych

8 Jak znaleźć „żywego człowieka”? Pytaj znajomych
Zwyczajnym ludziom nigdy nie rób krzywdy swoimi tekstami (możesz podać imię, wiek, branżę, lepiej nie miasto) Dziennikarz ma informować, a nie ścigać podatników

9 Nigdy nie ujawniaj danych osób, które prosiły cię o zachowanie tajemnicy dziennikarskiej – zgodnie z prawem możesz milczeć (element państwa demokratycznego) Im więcej rozmawiasz, tym większa szansa na dotarcie do unikatowych informacji

10 follow-up – kontynuacja (po konkurencji) – tu też szukaj czegoś swojego
Unikaj dziennikarskich spółdzielni Wszystko nagrywaj – też gdy odmawiają odpowiedzi Bądź w dobrych kontaktach z sekretarkami, młodymi posłami

11 Najważniejsze – uzyskać odpowiedź na pytanie kluczowe
Informacja „na offie” (off the record) – ze źródeł nieoficjalnych. Stosuj oszczędnie – odpowiedzialność spada na dziennikarza. Jak najwięcej czytaj, rozmawiaj z ludźmi, podpatruj konkurencję

12 Jak pisać? Przemyśl tekst
Przygotuj plan (odnoś się do rozdziałów, im bardziej szczegółowo, tym lepiej) Pamiętaj co kto mówił – w pytaniach nawiązuj do poprzedniego rozmówcy, ostre riposty Zaczynaj ciekawie (prezentuj tu temat artykułu)

13 Buduj napięcie – musisz wygrać z czytelnikiem najpóźniej w trzecim akapicie!
Nie wprowadzaj tematu tekstu pytaniami – pytania wyrazem bezradności dziennikarza Nie bądź niewolnikiem cytatów – nie cytuj wszystkich, ważny sens wypowiedzi a nie sposób, im krótszy cytat tym lepiej Ludzie potrzebni w tekście

14 Pisz językiem zrozumiałym dla każdego
Zakończenie zostaje w głowie najdłużej – nie wymyślany na siłę komentarz odautorski (np. „Pozostaje czekać i bacznie obserwować rozwój sytuacji” – FORBS). Dobra puenta : mocny cytat, jakaś myśl, np.: „Gorzej, jeśli kleryk zwierza się ojcu duchowemu, ze naruszył regulamin, ale odmawia odejścia z seminarium. Tajemnica spowiedzi wiąże opiekunowi ręce. Taki człowiek wymyka się systemowi, może zostać księdzem wbrew sugestiom opiekuna. W Polsce jest trzydzieści tysięcy księży”. /Polityka/

15 Dobry tekst = łatwo do niego wymyślić kilka dobrych tytułów
„Studia prawa na lewo” (GW o nieprawidłowościach przy rekrutacji na prawo) Tytuł – nie popularne przysłowia, cytaty, powiedzenia, nie ogólny, pytanie, wykrzykniki, skróty, nie wyrazy obce Konkretne leady

16 Opracowano na podstawie tekstów
Andrzeja Stankiewicza „Reporter na polowaniu” I „Pisz, nie nudź” Renaty Gluzy [w:] Biblia dziennikarstwa, pod redakcją Andrzeja Skworza i Andrzeja Niziołka, Wyd. ZNAK, Kraków 2012 oraz publikacji „Współpraca z mediami a tworzenie wizerunku organizacji”- Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu: Część 3

17


Pobierz ppt "dziennikarstwo prasowe"

Podobne prezentacje


Reklamy Google