Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Demokracja czy gra pozorów.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Demokracja czy gra pozorów."— Zapis prezentacji:

1 Demokracja czy gra pozorów.
Adam Białecki Paweł Piasecki 1

2 Samorząd uczniowski 2

3 Zgodnie z tym artykułem jako samorząd możecie:
W każdej szkole w Polsce działa samorząd, tworzony przez wszystkich uczniów szkoły – to wymóg art. 55 ustawy o systemie oświaty, która określa zasady funkcjonowania szkół. Zgodnie z tym artykułem jako samorząd możecie: sami uchwalać regulamin samorządu uczniowskiego (musi być zgodny ze statutem szkoły). Określa on zasady wyboru i działania organów samorządu, organizować życie szkolne i działalność kulturalną, oświatową, sportową oraz rozrywkową, wybierać opiekuna samorządu, redagować i wydawać gazetkę szkolną, uzyskiwać informacje o programach nauczania, korzystać z prawa do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, przedstawiać opinie i wnioski radzie szkoły, dyrekcji i radzie pedagogicznej we wszystkich sprawach szkoły, także dotyczących zmian w statucie szkoły, uczestniczyć w pracach rady szkoły. 3

4 Organy Samorządu Uczniowskiego
4

5 Wybory 5

6 Czym kierowaliście się podczas wyborów do SU ?

7 Opiekun Samorządu Uczniowskiego
7

8 Rzecznik Praw Ucznia 8

9 Kto jest Rzecznikiem Praw Ucznia?

10 Rada Szkoły Rada szkoły – rodzaj organu szkolnego, który jest powoływany w celu rozwiązywania wszelkich wewnętrznych spraw danej szkoły bądź placówki oświatowej. Rada ta uchwala określony statut szkolny na podstawie projektu przygotowanego przez daną radę pedagogiczną, opiniuje oraz przedstawia różnego typu wnioski, które są związane z prawidłowym funkcjonowaniem danej szkoły bądź placówki oświatowej. W skład rady szkoły wchodzi co najmniej 6 osób wybranych w równej liczbie spośród członków rady pedagogicznej, ogółu rodziców oraz ogółu uczniów. Jej kadencja trwa zwykle 3 lata. Rada Szkoły i jej kompetencje : uchwalenie statutu szkoły (którego projekt opracowuje rada pedagogiczna) wydaje opinie o planie pracy szkoły , o projektach innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole może też gromadzić pieniądze z dobrowolnych składek i innych źródeł z przeznaczeniem na działalność szkoły określoną w jej statucie.

11 Czy czujesz się dobrze poinformowany o działaniach SU?

12 Czy uważasz, że SU ma realny wpływ na funkcjonowanie szkoły?

13 Czy uważasz, że aktywność uczniów w szkolnych instytucjach demokratycznych ma wpływ na ich późniejsze zaangażowanie społeczne ?

14 Demokracja czy gra pozorów.
14

15 Wnioski Wnioski: 1) Poziom wiedzy o SU i jego projektach jest mierny
2) Mamy odczynienia z małym zaangażowaniem uczniów w szkolnej samorządności 3) Istnieje problem z komunikacją między prezydium SU, a uczniami 4) Nie mamy Rzecznika Praw Ucznia Zmiany: 1) Spotkania raz w miesiącu pomiędzy Wami a p.Dyrektor, SU, RR 2) Wyborów na Rzecznika Praw Ucznia 3) Strona SU na facebooku i zawiązywanie 'wydarzeń' w związku z jego inicjatywami 4) Wydruk raz w miesiącu biuletynu informacyjnego o pracy SU i jego inicjatywach 5) Negocjacje SU, Rady Pedagogicznej i Rodziców w.s. Rady Szkoły 6) Spotkania z MRM w celu nawiązania współpracy przy projektach edukacyjno młodzieżowych, spotkań MRM z uczniami VILO oraz rozpropagowania wyników dzisiejszej debaty 15

16 PROSIMY GOŚCI BY UDALI SIĘ DO BUFETU NA POCZĘSTUNEK ORAZ WYWIADY
Dziękujemy za udział! PROSIMY GOŚCI BY UDALI SIĘ DO BUFETU NA POCZĘSTUNEK ORAZ WYWIADY 16

17 WYWIADY Wywiad z Radną Miasta Beatą Szadziul (zaprezentowany przed debatą) - Czy uważa Pani, że debaty poświęcone aktywizacji młodzieży mają sens i są w stanie przynieść jakiekolwiek konstruktywne wnioski? - Jeżeli są zorganizowane poprawnie, wysłucha się głosu młodych i zastosuje odpowiednią formę - Czy zainteresowanie młodzieży pracą rady i ich zaangażowanie w życiu miasta (oprócz mrm) jest widoczne? - Nie jest widoczne wcale. Młodzi ludzie nie interesują się "polityką", a dla nich to tylko polityka - Wiesz, nie mają poczucia sprawczości, mówią, a nikt ich nie słucha. - Czy staracie się temu zapobiec? - Jak się staramy zaradzić... W tej kwestii jest trochę ciężko, jestem nową radną, ale już dzisiaj wiem, że Gdynia trochę zapomniała o młodych ludziach. Mamy w tej kadencji dosyć dużą grupę młodych osób, mamy kilka pomysłów, dla młodych, wierzę, że uda nam się przekonać, że warto przynajmniej kilka z nich zrealizować. Dla młodych jest pomorski park technologiczny, ale dla takich starszych młodych. Szkoły są pod kuratelą miasta, to my mamy wpływ na to co się tam dzieje w dużej mierze. Czego brakuje, co potrzeba, obiady w szkołach, kółka zainteresowań, skatepark, lodowisko, kolorowe włosy i kolczyki w brwiach... Jeżeli chodzi o skatepark, to wiem że chłopaki z rady już coś robią w tej kwestii. Wywiad z przedstawicielem stowarzyszenia Młodych Demokratów  Jak Pan sądzi, czy inicjatywa tego typu może przynieść jakieś konstruktywne wnioski?  Myślę, że był to bardzo dobry pomysł ponieważ każdy uczeń miał możliwość komunikacji z samorządem co w codziennym życiu nie jest takie proste. Każdy mógł znaleźć odpowiedź na swoje pytania. Z tego co zauważyłem, uczniowie potrzebowali takiej komunikacji co uzyskali podczas tej debaty. Widać było tez ilu osobom tak naprawdę chce się angażować w tego typu sprawy. Dobrze, że próbujecie to wykorzystać. Trzymam za Was kciuki. Wywiad z absolwentem szkoły w Niemczech.  Mam do Pana pytanie, jako do naszego gościa z Niemiec. Czy takie wydarzenie jakiego dzisiaj doświadczyliśmy mogą zwiększyć zaangażowanie uczniów w życie samorządu i czy tego typu projekty są przeprowadzane u Was w Niemczech?  Tak, Nasze szkoły prowadzą takie projekty gdyż niskie zaangażowanie uczniów w samorząd uczniowski jest problemem ogólnoeuropejskim. Niestety zainteresowanie uczniów takimi projektami było bardzo małe przez co nie dało to pożądanych efektów. Prowadziło tylko do krytykowania samorządu. Uczniowie nie chcieli wyjść z żadną inicjatywą. Każdy był zapatrzony tylko w swój kąt. Mam nadzieję, że w Waszej szkole efekty tego projektu będą o wiele lepsze. Wywiad z Panią Wicedyrektor - Czy uważa Pani, że takie akcje są wstanie przynieść pozytywne efekty oraz poprawę samopoczucia naszych uczniów? - Uważam, że wszelkiego rodzaju inicjatywy mające na celu zwiększenie zaangażowania uczniów naszej szkoły w pracę samorządu, a w zasadzie samego prezydium, bo przecież samorząd to wszyscy uczniowie, są bardzo pozytywne i miejmy nadzieję, że przyniosą realne efekty. Wasza propozycja odnośnie tego spotkania samorządu, dyrektor i uczniów wydaje się być ciekawym pomysłem, miejmy nadzieję, że w środę ktoś tu się zjawi. Pomysł z petycją też był ciekawy. Widzę, że obawiacie się o to, że zapomnimy o Waszych postulatach. Teraz to już na pewno nie. -Czy uważa Pani, że tego typu debaty mogłyby odbywać się częściej? -Najpierw poczekajmy i zrealizujmy dzisiejsze pomysły. We wrześniu pomyślimy o następnej debacie. Mam nadzieję, że nie zabraknie Wam zapału.


Pobierz ppt "Demokracja czy gra pozorów."

Podobne prezentacje


Reklamy Google