Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

(zboża, owoce, mięso i mleko) oraz podstawy sprzedaży bezpośredniej”

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "(zboża, owoce, mięso i mleko) oraz podstawy sprzedaży bezpośredniej”"— Zapis prezentacji:

1 (zboża, owoce, mięso i mleko) oraz podstawy sprzedaży bezpośredniej”
”Przetwórstwo ma poziomie gospodarstwa rolnego warunkiem dywersyfikacji dochodu rodzin rolniczych (zboża, owoce, mięso i mleko) oraz podstawy sprzedaży bezpośredniej” Umowa FA /13 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach działania „Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie”. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Bolesław Pieczyński, grudzień 2014 roku

2 Jaka jest główna przesłanka realizacji tego projektu
Czy można zwiększyć dochody z prowadzonej produkcji rolnej w gospodarstwie ? Jaka jest główna przesłanka realizacji tego projektu PRZETWÓRSTWO PRODUKTÓW POCHODZENIA ZWIERZĘCEGO (Działalność Mała Lokalna i Ograniczona) SPRZEDAŻ BEZPOŚREDNIA produktów pochodzenia roślinnego SPRZEDAŻ BEZPOŚREDNIA produktów pochodzenia zwierzęcego PRZETWÓRSTWO PRODUKTÓW POCHODZENIA ROŚLINNEGO CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE

3 Dlaczego jest to ważne dla naszego rolnictwa ?
Dane GUS, 2013 – na podstawie spisu 2010 Ilość gospodarstw w POLSCE: 2012 rok - gospodarstwa powyżej 1 ha – Ile przyjęto wniosków o płatności bezpośrednie w 2014 roku: Jak ta ilość (w %) wygląda na tle innych państw UE (27):

4 Dlaczego jest to ważne dla naszego rolnictwa ?
Ile gospodarstw prowadzi produkcję towarową – zaopatruje rynek żywności w POLSCE:

5 OWOCE I WARZYWA – (czy mamy pogląd o czym mówimy) Czy jest to rynek, o który warto zabiegać i w nim uczestniczyć ? OWOCE_POLSKA – produkcja ok. 3,0 mln ton (ok. 7,5%) WARZYWA_POLSKA – produkcja ok. 6,0 mln ton (ok. 8,5%)

6 Grupy i Organizacje Producentów Owoców i Warzyw – rozmieszczenie w PL
6 GP 4 OP pomorskie 2 GP 1 OP warm-maz. 1 GP 0 OP zach-pom. 2 GP 1 OP podlaskie 21 GP 21 OP kuj-pom. 54 GP 41 OP mazowieckie 25 GP 22 OP wielkopolskie 1 GP 5 OP lubuskie 10 GP 9 OP łódzkie 9 GP 2 OP dolnośl. 14 GP 18 OP lubelskie 10 GP 6 OP święt. 3 GP 1 OP śląskie 6 GP 0 OP opolskie GP – 173 OP – 139 Ogółem – 312 Liczba członków GP= 2624 Liczna członków OP = 4652 Ogółem zrzeszonych producentów – 7276 3 GP 8 OP małopolskie 6 GP 0 OP podkarp.

7 Reakcja społeczeństwa na zmiany i innowacje
Ilość towarowych gospodarstw ogrodniczych w Polsce (owoce + warzywa - powierzchnia powyżej 1 ha; uprawy pod osłonami - pow. 0,3 ha; pieczarki – pow. 200 m2 w 1 cyklu) = ok (gospodarstwa mniejsze – ok. 80,0 tys.) ZORGANIZOWANI W „GRUPACH” = ok (ok. 6%) 2 % Liderzy Wprowadzają obecnie na rynek ponad 26 % owoców i warzyw 60 % 10 % 20 % 8 % Innowatorzy Przejmujący szybko Przejmujący po pewnym czasie Przejmujący po dłuższym czasie Konserwatyści

8 PRODUKCJA ROLNA POLSKI
2012 rok

9 GRUPY PRODUCENTÓW ROLNYCH
Luty 2014 roku 70 73 130 419 77 87 75 43 36 27 15 34 19 OGÓŁEM – GPR 31 %

10 Nie wszyscy nadążają za procesem zachodzących zmian
JAK ZMIENIA SIĘ HANDEL POLSKA lata 90 - te Europa Zachodnia lata 40 -te 20 lat UE 2014 rok 40 lat 20 lat Bardzo szybki rozwój „SKOKOWY” Nie wszyscy nadążają za procesem zachodzących zmian

11 które kanały dystrybucji będą się rozwijały najszybciej ?
JAKIE PERSPEKTYWY – które kanały dystrybucji będą się rozwijały najszybciej ? 2 EKSPANSJA HIPERMARKETÓW 3 EKSPANSJA DYSKONTÓW i SUPERMARKETÓW 5 ROZWÓJ E-HANDLU 1 Rozwój handlu tradycyjnego 4 ROZWÓJ SIECI MAŁOPOWIERZCHNIOWYCH P R O G N O Z A 1990 2000 2013 2020 DYNAMICZNY ROZWÓJ SIECI MAŁOPOWIERZCHNIOWYCH CORAZ WIĘKSZE ZNACZENIE „małych sklepów - wygodnych, praktycznych, osiedlowych” . Obok produktów o dobrej jakości i konkurencyjnej ceny, konsumenci najbardziej cenią sobie wygodę zakupów. TO SKLEPY SIECIOWE – np. ŻABKA CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE Źródło: Bank BGŻ Źródło: Bank BGŻ

12 Gdzie Europejczycy kupują żywność
PROGNOZA na 2014 r. ok.60 % Jakie mają preferencje ? EUROPA ZACHODNIA : duże znaczenie marki - standardu Europa Północna – większe znaczenie supermarketów Europa Południowa – większe znaczenie handlu tradycyjnego

13 JAK TO JEST W POLSCE z zakupami żywności
Ile razy średnio w ciągu roku konsumenci robią zakupy spożywcze Na tle Europy Zachodniej POLSKI KONSUMENT robi najczęściej zakupy spożywcze. Upodobanie do częstych zakupów wynika m. in. z rozdrobnienia handlu w latach 90-tych. Źródło: Europanel

14 DYSTRYBUCJA - jest o co walczyć !!!
Producent Konsument Detalista 100 % 40 % Cena producenta 60 % Marże poza producentem Jak to wykorzystać, co zrobić aby uzyskać wyższą cenę za wytwarzane produkty, a może sprzedaż bezpośrednia ? CZY WYSTĘPUJĄ WŁAŚCIWE PROPORCJE ? 29 % 11% -nasze koszty Marże pośredników i detalisty Producent musi pokryć jeszcze koszty : przechowania, przygotowania, transportu Cena za surowiec 29 %

15 CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE
Nasz „PROJEKT” - CO ROBIMY - Szkolenie rolników: (chcą to robić, lub już to robią ????) I etap: osób – 43 grupy (do 19 grudnia 2014) II etap: osób – 59 grup (07.01 – ) Z kim to robimy: KONSORCJUM – Krajowa Rada Izb Rolniczych w Warszawie Nasz główny partner: 16 ośrodków doradztwa rolniczego CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE

16 Ilość uczestników „w projekcie” - plan
Ilość grup / liczba uczestników 10/300 4/120 4/240 5/150 7/210 12/360 3/90 8/240 Ogółem planujemy przeszkolić ok rolników KRiR – 3/120

17 Jaki program „SZKOLENIA” – 2 dni
Jak to robić zgodnie z „obowiązującymi wymogami prawa”; Podstawy organizacyjne, techniczne i technologiczne; Jak działa rynek; Gdzie i jak możemy uzyskać wsparcie finansowe „naszej działalności”. WYKŁADY: 11 godzin WARSZTATY: 4 godziny ROBIMY z uczestnikami: soki wędliny sery mąkę CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE

18 CENTRUM PRAKTYCZNEGO SZKOLENIA W ZAKRESIE MAŁEGO PRZETWÓRSTWA
Nasza „BAZA” Gdzie to robimy: Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Radomiu, CENTRUM PRAKTYCZNEGO SZKOLENIA W ZAKRESIE MAŁEGO PRZETWÓRSTWA CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE

19 Linia do produkcji soków
Nasza „BAZA” Linia do produkcji soków CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE

20 CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE
Nasza „BAZA” Mała masarnia CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE

21 Linia do przerobu mleka
Nasza „BAZA” Linia do przerobu mleka CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE

22 CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE
Nasza „BAZA” Linia do przerobu zbóż CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE

23 PRZETWÓRSTWO MIĘSA – lokalne masarnie (czy mamy pogląd o czym mówimy)
A jak wygląda opłacalność tradycyjnej produkcji ? PRODUKCJA W GOSPODARSTWIE PRZYKŁAD: przerabiamy 2 półtusze wieprzowe zakupione w ubojni, dokupujemy mięso wołowe i wszystkie dodatki. Nie liczymy pracy i amortyzacji 200 PLN Ile z tego może zostać rolnikowi w kieszeni ? 300 PLN 500 PLN 600 PLN 800 PLN PRZYCHODY: Szynka Schab wędzony Boczek wędzony Kaszanka Selceson Pasztetowa Kiełbasa Żeberka Nogi Kości KOSZTY: Półtusze – 2 po 40 kg Wołowina Kasza gryczana Kaszka manna Pieprz, czosnek, sól, liście laurowe, ziele ang. …… Jelita Energia, drewno, woda Opłaty targowiskowe, transport ok. 650 PLN

24 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "(zboża, owoce, mięso i mleko) oraz podstawy sprzedaży bezpośredniej”"

Podobne prezentacje


Reklamy Google