Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zrozumieć dysleksję DR Patrycja Ostrogska.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zrozumieć dysleksję DR Patrycja Ostrogska."— Zapis prezentacji:

1 Zrozumieć dysleksję DR Patrycja Ostrogska

2 Informacja Konfrontacja Symulacja
Cele prezentacji Informacja Konfrontacja Symulacja

3 Konfrontacja

4 Percepcja dysleksji: OdpowiedŹ na pytania:

5 Dysleksja dotyka częściej chłopców niż dziewczynki

6 Dysleksja zdarza się dużo częściej w rodzinach patologicznych

7 Dysleksja jest nabyta

8 Z dysleksji się wyrasta (okres studiów)

9 Dysleksję powodują problemy emocjonalne dziecka

10 Dyslekję powodują zawsze kłopoty z trudnościami w przetwarzaniu wzrokowym

11 Dyslektyk zawsze źle czyta

12 Dyslektycy są trochę leniuszkami

13 Podsumowanie opinii

14 Ponad wszelką wątpliwość dysleksja jest...

15 Niespodziewana

16 Zmienna w objawach

17 Jest często nazywana: ‚hidden disability’

18 Kiedy diagnozujemy?

19 Kiedy można ją zaobserwować?

20 Teraz?

21 Teraz?

22 Teraz?

23 To może teraz?

24 Kiedy zaczyna się dysleksja?

25

26 Przyczyny

27

28

29 Mikrouszkodzenia CUN – lewa półkula
Co w mózgu? Mikrouszkodzenia CUN – lewa półkula

30 Czynniki ryzyka dysleksji
Czynniki mogące doprowadzić do uszkodzeń mózgu, a w konsekwencji do pojawienia się objawów mikrouszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego, w tym dysleksji

31 Czynniki ryzyka dysleksji
ekspozycja matki na substancje toksyczne (narkotyki, alkohol, nikotyna, sztuczne barwniki, konserwanty) ekspozycja matki na stres ciągły, ale i ostry choroby prenatalne matki, na przykład choroby tarczycy zakażenia matczyno- płodowe (różyczka, toksoplazmoza, cytomegalia) wcześniactwo komplikacje okołoporodowe (zaburzenia tętna, niedotlenienie, niedokrwienie, porody zabiegowe np. vacum, kleszcze) uwarunkowania genetyczne

32 Decoding dyslexia. Film.
Różnice w pracy mózgu Decoding dyslexia. Film.

33 To co widać na zajęciach...
Symptomy To co widać na zajęciach...

34 Kto?

35 Kto?

36 Kto?

37 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

38 Kiedyś nie było dysleksji…

39 Przed pojawieniem się alfabetu (1500 BC)
Pierwsza diagnoza – 1896 Pringle Morgan Postęp medycyny Środowisko

40 Czy to aby na pewno dysleksja?

41 Dysleksji towarzyszą:

42 ADD Kłopoty z utrzymaniem uwagi Rozpraszalność Roztargnienie
Niemożność ukończenia zadań

43 ADHD Brak uwagi Impulsywność Nadaktywność 5-7% dzieci; 5% dorośli;
4: 1 (chłopcy i dziewczynki) Deficyt neurologiczny

44 Oba mogą być mylone z: Zaburzeniami nastroju Trudnościami w nauce
Kłopotami w domu Leczone: leki oraz terapia edukacyjno-behawioralna

45 Dyspraksja Problemy z koordynacją lub motoryką: małą i dużą
Utrzymanie balansu Różne nasilenie i zakres

46 W czym dyspraksja przeszkadza?

47 Syndrom Asperger’a Trudności w kontaktach społecznych
Kłopoty z utrzymywaniem kontaktu wzrokowego Syndrom Profesora Wysoka inteligencja

48

49 Dyskalkulia

50 Czym się różni dyskalkulia od dysleksji?
Dysleksja Brak szacunku dla liter Ale sprawność konceptualna Dyskalkulia Brak szacunku i wyczucia dla liczb, miar Mimo, że potrafią policzyć 1,2,3 Ile paluszków masz na dłoni?

51 Afazja trudności z wytwarzaniem dźwięków zniekształcenia słów
przestawki głoskowe zamienianie dźwięków lub opuszczenia głosek.

52 Alalia zaburzenia myślenia pojęciowego; zaburzenia pamięci
opóźnienie rozwoju psychomotorycznego zaburzenia lateralizacji, czyli określenia dominacji strony zaburzenia emocjonalne

53 Jak je rozróżnić?

54 Refleksja Czy uczyłeś kiedykolwiek ucznia z ? Jaka była Twoja pierwsza reakcja? Jaka była reakcja rowieśników? Jaki wpływ na ucznia mogą mieć takie reakcje? Co byś zmienił/a?

55 Czyli co warto zapamiętać?
Revision Co pamiętamy? Czyli co warto zapamiętać?

56 Informacja

57 O dysleksji

58 Gdy dzieci są małe marzą by być .........
I am not stupid. Film

59 Później idą do szkoły Un unwrapped gift – film. Życie w paradygmacie lewopółkulowym. Jak szybko biegasz?

60 Bajka o zwierzątkach

61 Lekcja plastyki Kim jest dyslektyk?

62 Terminologia DYSLEKSJA - trudności w czytaniu
DYSGRAFIA – trudności w opanowaniu kaligrafii DYSORTOGRAFIA - trudności w opanowaniu pisowni (najczęściej kojarzone z dysleksją błędy ortograficzne)

63 Dysleksja rozwojowa Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, które pojawiają się w wieku rozwojowym a towarzyszą od początku nauki czytania i pisania Nie wynika wprost z wad wzroku, słuchu lub zaniedbania środowiskowego lub dydaktycznego Rozpoznawana tylko w wypadku normy intelektualnej (<85)

64 Charakterystyka uczniów z dysleksją rozwojową

65 Typy zachowań Zachowanie symptomatyczne:
Klasowy clown, rozrabiaka, gaduła Wycofanie – zawieszenie, marzycielstwo, nie nadążanie, jakby nie słyszał, zafiksowanie na jakiejś czynności Brak zachowań symptomatycznych

66 WIEK Dzieci Młodzież Dorośli
SKALA NASILENIA Drobne trudności (błędy) Średnie trudności (zapamiętywanie, szyk zdania) Skrajne trudności (różnicowanie dźwięków)

67 Klasa I – III mała sprawność ruchowa całego ciała
obniżona sprawność ruchowa rąk utrzymująca się oburęczność określanie strony, ręki, przedmiotów względem siebie koordynacja ręka – oko zapamiętywanie wadliwa mowa opanowanie poprawnej pisowni – opóźnienia rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej opanowanie poprawnej pisowni – opóźnienia rozwoju spostrzegania słuchowego dźwięków mowy, pamięci słuchowej i mowy trudności w czytaniu

68 Klasa IV i wyżej wolne tempo czytania, niechęć błędy ortograficzne
zapamiętywanie inne przedmioty szkolne, które wymagają dobrej percepcji wzrokowej, przestrzennej i pamięci wzrokowej, oraz tych wymagających dobrej percepcji i pamięci słuchowej dźwięków mowy

69 I am not stupid. Part II

70 Kim jest dyslektyk?

71 Kim jest dyslektyk? Jest to osoba, która doznaje trudności w opanowaniu umiejętności czytania i pisania mimo braku oczywistych powodów Inteligencja w normie lub ponadprzeciętna (85>IQ) Narządy zmysłów sprawne Brak zaniedbań środowiskowych lub dydaktycznych

72 Różnica między uczniem słabym a uczniem dyslektycznym?

73 Uczeń słaby

74 Dyslektyk

75 Jak umysł dyslektyka korzysta z wiedzy
Eksperyment Jak umysł dyslektyka korzysta z wiedzy

76 Symulacja

77 Czy języki obce są ważne?

78 Proszę o przepisanie z tablicy następującego zdania.
Частный космический грузовик Cygnus пристыковался к МКС

79 Частный космический грузовик Cygnus пристыковался к МКС
Przepisujemy Частный космический грузовик Cygnus пристыковался к МКС

80 Jak to jest czuć się jak na języku obcym cały czas?

81 Skupienie na motoryczno-graficznym aspekcie pisania spowalnia proces
Co możemy zrobić?

82 Na poważnie

83 Piper i głęboka dysleksja

84 Polecenia słowne

85 Instrukcja 1. Gdy zobaczysz ‚o’ zapisuj je jako znak +
2. W miejscu przecinków wstaw kropki 3. Ignoruj duże litery 4. Jeśli Twoj kartka jest gładka ustaw ja w pozycji ‚pejzaż’ – czyli dłuższym rogiem do góry 5. Jeśli kartka ma linie, pisz w poprzek 6. Jeśli w kratkę zacznij pisać od 4 linijki 7. Wykrzykniki zastąp gwiazdkami 8. Pisz ręką przeciwną

86 Proszę o odtworzenie instrukcji

87 Co to właściwie jest szczęśliwe życie od czego ono zależy
Co to właściwie jest szczęśliwe życie od czego ono zależy? kto i kiedy tak naprawdę jest szczęśliwy? Wydaje się, że z tej czwórki najwyraźniejsze pragnienie sukcesu przejawiał Watson – był najmłodszy, zaraz po doktoracie, zmienił właśnie specjalność z ornitologii (!!!), ponieważ wiedział, że DNA jest ważne. Zrobił doktorat u przyszłego noblisty z biochemii, Salvadora Lurii. W Cambridge dr Watson odkrył swego Sherlocka Holmesa w osobie Cricka, który nie mógł wprawdzie wciąż skończyć doktoratu, lecz miał wyraźne cechy genialności. Crick zdążył się już zajmować wieloma tematami i dawno przekroczył trzydziestkę. Był fizykiem, więc mógł zrozumieć rentgenowskie dyfraktogramy cząsteczek DNA.

88 Jakie funkcje zawiodły?
Refleksja – jak usprawnić system wydawania poleceń dla ucznia dyslektycznego?

89 Pamięć krótkotrwała – długie sekwencje poleceń
Pamięć sekwencyjna Pamięć krótkotrwała – długie sekwencje poleceń

90 Kontrola motoryczna Skupienie nad formowaniem liter
Przeniesienie uwagi na motorykę – zmniejszenie pojemności pamięci

91 Wywoływanie do odpowiedzi

92

93

94 Jak działa efekt zaskoczenia

95 What it’s like being dyslexic?
Analiza filmu What it’s like being dyslexic?

96 Sławni dyslektycy

97 Artyści i architekci Tommy Hilfiger Leonardo da Vinci Pablo Picasso
Jørn Utzon (architect - designed Sydney Opera House) Andy Warhol

98 Ludzie biznesu Sir Richard Branson Bill Gates
William Hewlett (Co-Founder - Hewlett-Packard)

99 Ludzie filmu Walt Disney Guy Richie Steven Speilberg
Quentin Tarrantino

100 Ludzie muzyki Beethoven Mozart Cher Noel Gallagher John Lennon
Nigel Kennedy Robbie Williams

101 Pisarze i poeci AA Gill John Irving Hans Christian Andersen
Agatha Christie Edgar Allen Poe W.B. Yeats

102 Naukowcy Ann Bancroft Alexander Graham Bell Thomas Edison
Albert Einstein Michael Faraday Wright Brothers Sir Isaac Newton Henry Ford

103 O Andersenie i innych dyslektykach
Film. The Power of Dyslexia.

104 Trudno spotkać 2 osoby z dysleksją, które doświadczałyby problemów:

105 identycznym stopniu nasilenia
tego samego rodzaju o jednakowym zakresie identycznym stopniu nasilenia brak jednoznaczności w tym względzie wymaga indywidualnego traktowania uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania (Jurek 2004)

106 Charakterystyka uczniów z dysleksją rozwojową

107 Żeby było sprawiedliwie musicie wszyscy zdać ten sam egzamin

108 Percepcja raz jeszcze

109 Co warto zapamiętać?

110 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Zrozumieć dysleksję DR Patrycja Ostrogska."

Podobne prezentacje


Reklamy Google