Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jakie oznaczenia można znaleźć na produktach i co one oznaczają

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jakie oznaczenia można znaleźć na produktach i co one oznaczają"— Zapis prezentacji:

1 Jakie oznaczenia można znaleźć na produktach i co one oznaczają
Jakie oznaczenia można znaleźć na produktach i co one oznaczają? Czy można na podstawie opisu urządzeń obliczyć oszczędność energii, pieniędzy i CO2?

2 Projekt jest realizowany w ramach „Szkoły Pełnej Energii”
Projekt jest realizowany w ramach „Szkoły Pełnej Energii”. Naszym zadaniem w tym ogólnopolskim projekcie jest odnajdywanie powiązań pomiędzy wykorzystaniem energii, a takimi obszarami życia społecznego jak polityka transportowa, świadoma konsumpcja czy eksploatowanie zasobów naturalnych. Projekt realizują: Aleksandra Kołodziejczyk, Ewelina Zagumna, Ewelina Bajorek i Milena Matwiejczyk Opiekun projektu : p.Ewelina Salwin

3 Na wielu etykietach oprócz informacji o produkcie i o producencie znajdują się niepozorne, małe znaczki. Są dodatkowymi wizytówkami rzeczy i firmy, która je wytworzyła. Dzięki nim możemy dowiedzieć się, że produkt jest bezpieczny dla nas - konsumentów lub dla środowiska. Mogą wskazywać, że żywność, którą właśnie zamierzamy umieścić w koszyku, pochodzi z upraw ekologicznych, a krem nie był testowany na zwierzętach. Część symboli nas o czymś informuje, inne - ostrzegają.

4 Przykładowe oznaczenia, z którymi spotykamy się na co dzień.
Oznaczenie opakowań, które rozkładają się podczas kompostowania. Produkty z tym znakiem są w pełni biodegradowalne i  mogą być kompostowane wraz z odpadami organicznymi. Znak przeznaczony dla opakowań, które nadają się do ponownego przetworzenia (puszki, plastiki). Wewnątrz pętli może znajdować się liczba informująca jaki procent użytych do produkcji materiałów pochodził z recyklingu.

5 Znak ten pojawia się na opakowaniach przydatnych do  wielokrotnego użytku. Takie opakowania, po wykorzystaniu, nie stają się odpadem. Projektuje się je specjalnie z myślą o ponownym użyciu do tego samego celu. Statystyczny Polak produkuje obecnie ponad 350 kg odpadów rocznie. Mniej więcej tyle samo wytwarzają mieszkańcy innych europejskich krajów. Znak ma przypominać nam, aby opakowanie po wykorzystanym produkcie trafiło tam, gdzie jego miejsce - tj. do pojemnika na śmieci.

6 Oznaczenie sprzętu elektrycznego
lub elektronicznego podlegającego zbiórce w wyznaczonych punktach. Znak przydatności  opakowania do recyklingu.  Wraz ze wzrostem produkcji i zużycia dóbr materialnych wzrasta też obciążenie środowiska odpadami opakowaniowymi.

7 Oznaczenie odpadów niebezpiecznych, których nie wolno wyrzucać z innymi odpadami z gospodarstw domowych. Ten symbol informuje konsumenta, że produkt nie zawiera freonów, które niszczą warstwę ozonową, a tym samym przyczyniają się do globalnego ocieplenia klimatu.

8 Znak ten został wymyślony przez niemieckie Ministerstwo Środowiska
Znak ten został wymyślony przez niemieckie Ministerstwo Środowiska. Po raz pierwszy przyznano go w 1978 roku. Jest najstarszym oznaczeniem ekologicznym tego typu na świecie. Można go spotkać na produktach różnego rodzaju - od piły mechanicznej, przez zegarki, do komputerów. Pomaga identyfikować ponad 10 tys. produktów. Znak Ecolabel (zwany też Stokrotką lub Margerytką) został ustanowiony przez Komisję Europejską w 1992 roku i jest głównym europejskim wyróżnieniem przyznawanym wyrobom spełniającym wyższe normy środowiskowe.

9 Znak przeznaczony dla produktów budowlanych
Znak przeznaczony dla produktów budowlanych. Jest przyznawany przez centrum akredytacji Instytutu Techniki Budowlanej. Znak przeznaczony dla produktów gospodarki leśnej. Mogą go pozyskać firmy zainteresowane zrównoważonym korzystaniem z zasobów leśnych, ochroną przyrody i respektowaniem praw ludności związanej z obszarami leśnymi.

10 Jest to jeden ze znaków, którym sygnuje się produkty nie testowane na zwierzętach.
Jest przyznawany przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji od 1998 roku. Mogą go otrzymać usługi i wyroby krajowe i zagraniczne, które spełniają wymagające kryteria ochrony zdrowia, środowiska i ekonomicznego wykorzystania zasobów naturalnych.

11 Zielony punkt widnieje na kartonach, puszkach, butelkach i innych produktach. Jest jednym z najczęściej stosowanych znaków na świecie. Oznaczenie opakowań aluminiowych nadających się do recyklingu.

12 Szklane opakowanie może być ponownie wykorzystane.
Produkt szklany. Szklane opakowanie może być ponownie wykorzystane. Europejskie logo żywności ekologicznej  daje konsumentom pewność co do pochodzenia i jakości kupowanej przez siebie żywności i napojów. 

13 To główne, oficjalne wyróżnienie europejskie, przyznawane wyrobom spełniającym najostrzejsze wymogi względem norm środowiskowych. Produkt oznaczony takim znakiem jest mniej szkodliwy dla środowiska. Taki znak na produkcie informuje, że spełnia on normy bezpieczeństwa energetycznego Unii Europejskiej.

14 Znak Energy Star umieszczony na urządzeniach i produktach zasilanych
Znak ten oznacza, że druk na opakowaniu jest przyjazny dla środowiska. Nie oznacza on jednak, ze całe opakowanie jest ekologiczne. Znak Energy Star umieszczony na urządzeniach i produktach zasilanych prądem oznacza, że produkt jest energooszczędny.

15 Oznaczenia odpadów energetycznych
Substancje szkodliwe lub drażniące Substancje toksyczne (trujące)

16 Substancje łatwopalne
Substancje żrące

17 Substancje wybuchowe Substancje radioaktywne (promieniotwórcze)

18 Etykieta energetyczna
Etykieta zawierająca informacje o klasie energetycznej i podstawowych parametrach urządzenia, np. zużyciu energii, poziomie hałasu. W Unii Europejskiej muszą w nią być zaopatrzone urządzenia AGD oraz źródła światła. Etykieta taka daje konsumentowi możliwość porównania różnych urządzeń. Klasy energetyczne Klasy efektywności energetycznej przyporządkowane są skali złożonej z liter od A do G, gdzie klasa A umieszczana na zielonym pasku oznacza urządzenie najbardziej efektywne, a klasą G umieszczana na czerwonym pasku najmniej efektywne. Wyznacza się je ze stosunku rocznego zużycia energii przez dane urządzenie do standardowego zużycia energii przez tego typu urządzenia określonego odpowiednimi przepisami. Od grudnia 2010 roku na lodówkach, pralkach, zmywarkach i telewizorach wprowadzono dodatkowo trzy nowe klasy A+, A++ oraz A+++ charakteryzujące urządzenia najbardziej efektywne energetycznie.

19

20 W czasie realizowania projektu przeprowadziliśmy sondę, która ukazuje nam na jakie oznaczenia zwracamy uwagę przy zakupie urządzeń AGD i RTV. Udział wzięło 67 osób z Wyszkowa i okolic.

21

22 Ile zużywamy energii? Wszyscy korzystamy z energii. Jej zużycie zależy od wielu czynników – gdzie żyjemy, czym się zajmujemy itd. Stosunkowo najłatwiej dokładnie określić nasze zużycie energii elektrycznej – wystarczy zajrzeć nasze rachunki z zakładu energetycznego. Nie dowiemy się jednak z niego ile energii zużył konkretny odbiornik, np. lodówka. Żeby to oszacować musimy znać jej moc, i czas pracy.

23 Zużycie energii na miesiąc [kWh]
ENERGIA ZUŻYWANA PRZEZ SPRZĘT AGD Urządzenie Moc [W] Liczba godzin w miesiącu Zużycie energii na miesiąc [kWh] Klimatyzacja w pokoju 750 90-540 Przepływowy podgrzewacz wody 3800 98-138 Lodówko-zamrażarka 500 75-150 zmywarka 1300 8-40 20-102 Grzejnik elektryczny 1200 30-90 komputer 200 25-160 5-32 telewizor 180 60-440 5-35 Kuchenka mikrofalowa 5-30 żarówka 60 17-200 1-12 suszarka 1000 1-10 wentylator 115 18-52 2-6 Wieża stereo 30 1-170 0,03-5,1 Toster 2-5 zegar 5 720 4

24 Urządzenia elektryczne
Na podstawie projektu postanowiliśmy sprawdzić ile energii zużywają nasze rodziny. Rodzina pierwsza – Eweliny Zagumnej ( trzyosobowa) Urządzenia elektryczne Zużycie dobowe (kWh) Koszt na dobę (zł) Emisja CO2 (roczna) Przepływowy podgrzewacz wody 23,09 10,61 10313,7 Pralka 0,53 0,24 1729,0 Suszarka do włosów 3,20 1,47 2660,4 Żarówka energooszczędna 0,82 0,38 1790,5 Żarówka tradycyjna 13,88 6,38 6559,8 Płyta ceramiczna 4,31 1,98 1574,2 Lodówka 1,36 0,62 496,3 Zamrażarka 0,67 0,31 244,2 Robot kuchenny 1,18 0,54 430,7 Zmywarka do naczyń 0,30 0,14 108,1 Radio 3,36 1,54 1225,6 Laptop 0,71 0,33 258,3 Telewizor 4,03 1,85 1470,7 DVD 2,16 0,99 787,9 Odkurzacz 0,70 0,32 255,5 Żelazko 2,20 1,01 803,0 Kosiarka elektryczna 2,70 1,24 985,5 RAZEM 65,2 29,9 31693,4

25 Urządzenia elektryczne
Rodzina druga - Aleksandry Kołodziejczyk (pięcioosobowa) Urządzenia elektryczne Zużycie dobowe (kWh) Koszt na dobę (zł) Emisja CO2 (roczna) Pralka 0,61 0,28 221,0 Suszarka do włosów 2,0 0,92 730,0 Żarówka oszczędna 0,12 0,06 43,8 Żarówka tradycyjna 1,80 0,83 657,0 Czajnik elektryczny 10,0 4,60 3650,0 Płyta ceramiczna 11,09 5,09 4046,5 Lodówka 0,69 0,32 2521,1 Zamrażarka 0,51 0,23 186,5 Okap kuchenny Kuchenka mikrofalowa 2,46 1,13 899,0 Radio 0,38 0,17 138,5 Komputer stacjonarny 185,1 Telewizor 0,96 0,44 351,5 DVD 0,03 23,0 Odkurzacz 1,05 0,48 383,2 Żelazko 3,45 1,59 1259,3 Razem: 37,49 17,23 15 952,5

26 Rodzina trzecia Mileny Matwiejczyk (czteroosobowa)
Urządzenia elektryczne Zużycie dobowe (kWh) Koszt na dobę (zł) Emisja CO2 (roczna) Komputer stacjonarny 0,77 0,36 282,5 Pralka 1,01 0,46 367,9 Suszarka do włosów 0,35 0,16 127,8 Żarówka energooszczędna 0,54 0,25 228,4 Żarówka tradycyjna 1,94 0,89 295,9 Lodówka 2,75 1,26 398.6 Zamrażarka 1,22 0,56 253,1 Robot kuchenny 0,22 0,10 109.9 Zmywarka do naczyń 0,88 0,40 269,7 Radio 0,44 256,4 Telewizor 0,96 0,17 281,2 DVD 0,09 0,04 32,4 Odkurzacz 0,32 0,15 126,7 Żelazko 1,55 0,71 274,6 RAZEM 13.15 5.95 3305.1

27 Rodzina czwarta Eweliny Bajorek (czteroosobowa)
Urządzenia elektryczne Zużycie dobowe (kWh) Koszt na dobę (zł) Emisja CO2 (roczna) Piekarnik Elektryczny 2,32 1,06 845,5 Pralka 1,01 0,46 367,2 Suszarka do włosów 0,40 0,18 146,0 Żarówka energooszczędna 0,60 0,28 219,0 Żarówka tradycyjna 4,56 2,10 1664,4 Toster 0,13 0,06 48,2 Lodówka 2,16 0,99 787,9 Zamrażarka 0,51 0,23 186,5 DVD/Video 0,09 0,04 34,1 Zmywarka do naczyń Komputer stacjonarny 0,33 0,20 90,4 Laptop 0,22 0,10 80,3 Telewizor 2,56 1,18 933,3 Odkurzacz 2,20 804,8 Żelazko 1,48 0,68 540,8 Kosiarka elektryczna 2,93 1,34 1067,6 RAZEM 23,76 10,89 8669,4

28

29 Struktura zużycia energii w gospodarstwach domowych w 2002 r. w Polsce 

30 Najwięcej energii w gospodarstwie domowym zużywa ogrzewanie
Najwięcej energii w gospodarstwie domowym zużywa ogrzewanie. Oto kilka sposobów jak można to zmienić: nie nagrzewaj nadmiernie – optymalna temperatura to 20°C – 21°C, na noc zasłaniaj okna (zasłonami, roletami), ograniczą uciekanie ciepła, nie dopuszczaj do wychłodzenia mieszkania, lepiej wietrzyć krótko ale intensywnie, stosuj automatykę sterującą pozwalającą redukować temperaturę w nocy i kiedy nikogo nie ma w domu. zwiększenie temperatury w pomieszczeniu o 1°C zwiększa zużycie energii o ok. 5 %, a więc pokochaj niską temperaturę…

31 Urządzenia elektryczne
 O oszczędzaniu energii możemy pomyśleć już w momencie zakupu urządzenia AGD zwracając uwagę na jego energochłonność. Aby ułatwić klientom wybór Unia Europejska wymusiła umieszczanie specjalnych etykiet energetycznych na urządzeniach AGD i źródłach światła, o których była już mowa. Roczne koszty energii zużywanej przez wybrane urządzenia AGD o różnej klasie energetycznej.

32 Oszczędzanie energii nie kończy się na zakupie oszczędnego urządzenia
Oszczędzanie energii nie kończy się na zakupie oszczędnego urządzenia. Równie ważne jest jego efektywne użytkowanie. Poniższe porady mogą się w tym względzie okazać pomocne. Lodówka ustaw lodówkę w chłodnym miejscu – tzn. z dala od źródeł ciepła, takich jak grzejniki lub kuchenki, w miarę możliwości nie powinno padać na nią słońce, często rozmrażaj i myj lodówkę – gruba warstwa szronu zwiększa zużycie energii, nie wkładaj gorących produktów – poczekaj aż wystygną, otwieraj lodówkę tak krótko jak to możliwe. Zmywarka uruchamiaj zmywarkę tylko gdy jest pełna, usuń resztki jedzenia z naczyń prze włożeniem do zmywarki, używaj programów oszczędnych.

33 Piekarnik i kuchenka dostosuj wielkość garnka do wielkości palnika/płyty – najlepiej żeby naczynie miało większą średnicę, podczas gotowania używaj przykrywek – gotowanie w zamkniętych naczyniach zmniejsza nawet o 30% zużycie energii, używaj garnków o gładkim, dobrze oczyszczonym dnie – brudne dno może zwiększyć zużycie energii nawet o 50 %. Pralka uruchamiaj pranie kiedy pralka jest pełna, korzystaj z programów energooszczędnych, kupuj nowoczesne pralki – posiadają szereg funkcji i programów pozwalających oszczędzać energię, np. funkcje ważenia wsadu i doboru ilości wody do prania. Oświetlenie wszędzie gdzie używasz światła przez dłuższy czas używaj nowoczesnych żarówek energooszczędnych – zużywają one pięciokrotnie mniej energii niż tradycyjne żarówki, stosuj kilka punktowych źródeł światła zamiast jednego o dużej mocy, jasny kolor ścian powoduje zmniejszenie zapotrzebowania na oświetlenie.

34 Tryb Stand By Przycisk stand-by jest najbardziej podstępnym pożeraczem prądu. Czerwona dioda przycisku, sygnalizująca stan czuwania urządzenia, świadczy o tym, że cały czas z sieci pobierany jest prąd. Zazwyczaj w naszych mieszkaniach jest po kilka urządzeń, które posiadają funkcję stand-by. Ich moc w czasie czuwania wynosi od 0,5 W do 35W. W Polsce w gospodarstwie domowym są średnio cztery urządzenia o łącznej mocy ok. 20 W. Prowadzi to do zużycia łącznie 2 mln 300 tys. MWh energii, wartej 831 mln zł (tyle, ile wytwarzana średniej wielkości elektrownia, jak np. elektrownia Ostrołęka). Gdyby połowa tych urządzeń była wyłączana w sieci, można byłoby zaoszczędzić 293,2 mln złotych i wyemitować 1 mln ton CO2 mniej.

35 Jak oszczędzać środowisko i pieniądze?
Wymiana urządzeń na bardziej energooszczędne: Wymienić żarówki żarowe na świetlówki energooszczędne (lub LED) Przyjrzeć się żyrandolom. Otwarte, przepuszczają światło są bardziej energooszczędne niż żyrandole zabudowane, z mleczna szybą. Taka obudowa zatrzymuje (czyli marnuje) światło. Wymienić lodówkę. Wybrać energooszczędny komputer. Racjonalne korzystanie: Zwrócić uwagę na zużycie energii procesora i karty graficznej. Jeżeli kont akt z komputerem ogranicza się do produkowania dokumentów w Wordzie i serfowania w Internecie, nie ma potrzeby kupować komputera o silnym procesorze i karcie graficznej. Zainstalować specjalny program dostosowujący wydajność procesora do aktualnych potrzeb. Zmniejszyć jasność monitora LCD, podnosząc równocześnie kontrast. Jakość obrazu się nie zmieni, a pobór mocy spaść o 30%. Podłączyć wszystkie urządzenia elektryczne do listwy z wyłącznikiem.

36 Krótsze lub rzadsze używanie urządzeń, zmiana nawyków: W domu:
Nalewać do czajnika tyle wody, ile potrzebujemy. Skróci to czas gotowania. Przykryć garnek pokrywka, co skróci czas gotowania. Przestawić garnek na mniejszą obręcz, odpowiadającą jego średnicy. Odkurzać szybko i zdecydowanie. To skróci czas użytkowania odkurzacza. Zmniejszyć moc odkurzacza, kiedy czyścimy parkiet, a nie gęsty dywan. Prasować uważnie i sprawnie – to skróci czas używania żelazka. Rzadziej siadać przed telewizorem i komputerem – będziemy mieli więcej czasu na sport i spotkania z przyjaciółmi. Gasić świtało, kiedy opuszczamy pomieszczenie. Wietrzyć mieszkanie inteligentnie: - odsunąć zasłony i firanki - zakręcić pokrętła przy grzejnikach - otworzyć szeroko drzwi balkonowe i oba skrzydła okna - opuścić pomieszczenie na czas wietrzenia i zamknąć drzwi do wietrzonego pokoju - po przewietrzeniu, zamknąć balkon i okna i odkręcić pokrętła przy grzejnikach. Przykręcić termostat. Zainstalować ekran zagrzejnikowy oraz odpowietrzyć kaloryfery Uszczelnić okna i drzwi balkonowe. Zlecić czyszczenie kotła grzewczego (w przypadku domków jednorodzinnych).

37 W szkole: Pamiętajcie o zgaszeniu świateł, wyłączeniu komputerów oraz innych urządzeń, kiedy wychodzicie z klasy. Zachęćcie władze szkoły do zainwestowania w energooszczędne żarówki. Na początku pochłonie to większe koszty, ale na zyski nie trzeba będzie długo czekać. Czy twoja szkoła pamięta o selekcjonowaniu i wtórnym przetwarzaniu śmieci? Jeśli tak, upewnijcie się, że wszyscy się do tego stosują. Jeśli nie, to postarajcie się taki system wprowadzić. Porozmawiajcie na ten temat z nauczycielami. Postarajcie się nie marnować papieru. Pamiętajcie, że im więcej papieru zużyjecie tym więcej drzew zostanie wyciętych i więcej energii elektrycznej będzie potrzebne do ich przetworzenia w papier. Jeśli to możliwe używajcie papieru z makulatury i zapisujcie go z dwóch stron. Dobrym pomysłem jest stworzenie planu wspólnych dojazdów do szkoły. Sprawdźcie jak nauczyciele i wasi koledzy dojeżdżają na lekcje. Może moglibyście jeździć razem? Może osoby z różnych klas mieszkają niedaleko siebie i mogłyby dzielić samochód, którym są dowożone do szkoły? A może wasi koledzy chętnie chodziliby pieszo do szkoły, ale sami czują się nieswojo?

38 Żarówka a świetlówka Tradycyjna żarówka przetwarzając energię elektryczną na energię świetlną, powoduje znaczne straty pobieranej energii, wydzielając ciepło. Dlatego wprowadzono tzw. świetlówki, czyli lampy fluorescencyjne, które nie nagrzewają się w takim stopniu jak zwykłe żarówki. Do zalet świetlówek należą: Niskie zużycie energii (ok. pięć razy mniejsze niż w przypadku żarówki tradycyjnej), Długi „okres życia” – świetlówka kompaktowa, w zależności od producenta, jest od 5 do 10 razy trwalsza niż żarówka tradycyjna.

39 Moc żarówki i żarówki kompaktowej (świetlówki) przy takim samym poborze energii.
Moc tradycyjnej żarówki (W) Moc analogicznej żarówki kompaktowej (W) 25 6 40 9 60 11 75 16 100 Zużycie energii, koszty zakupu i eksploatacji żarówki tradycyjnej i kompaktowej. Orientacyjny Koszt (zł) Liczba lamp w ciągu 5000 godzin użytkowania Łączny koszt zakupów (zł) Zużycie energii w tym okresie (kWh) Koszt energii (taryfa G r.) (zł) Łączny koszt użytkowania (zł) 1,2 5 6 500 177,8 183,8 25 1 125 44,4 69,4

40 Dwutlenek węgla-CO2 Dwutlenek węgla to gaz, który powszechnie występuje w naturze. Jest bezbarwny, bezwonny i niepalny. Stanowi związek węgla i tlenu – dwóch z czterech podstawowych pierwiastków (obok azotu i wodoru), składników wszystkich organizmów żywych. Ta skrócona definicja wydaje się tak niewinna, że w pierwszym odruchu aż dziwić może, co takiego w nim przerażającego, że dorobił się tak bogatej literatury i wzbudza tak gorące emocje.

41 Zagrożenia wywołane przez dwutlenek węgla (CO2)
Większość produkowanej przez ludzi energii pochodzi z paliw mineralnych- węgla, ropy i gazu. Powstały one miliony lat temu, kiedy żywe organizmy, pochłaniające dwutlenek węgla z atmosfery, umarły pozostawiając pewne ilości tej substancji w skałach. W czasach obecnych spalamy węgiel zawarty w tych paliwach by uzyskać w ten sposób energię. Na nieszczęście oznacza to także, że uwalniamy do atmosfery olbrzymie ilości dwutlenku węgla. W ciągu kilku ostatnich dekad wytworzyliśmy taką ilość tego gazu, która w warunkach naturalnych powstała by w przeciągu milionów lat. Wzrastający poziom dwutlenku węgla w atmosferze zatrzymuje promienie słoneczne, co prowadzi do wzrostu temperatury na ziemi. Nazywamy to zjawisko „globalnym ociepleniem” lub „efektem cieplarnianym”. Jednym z możliwych skutków globalnego ocieplenia mogło by być roztopienie się lodowców i czap lodowych. Była by to odwrotność epoki lodowcowej.

42

43 Za zmiany klimatu są odpowiedzialne gazy, za których powstawanie odpowiedzialny jest człowiek. Przedstawimy teraz tabelę, która pokazuje poszczególne substancje i ich udział w efekcie cieplarnianym

44 CO2 50 CH4 18 freony 13 N2O 10 O3 5 Gaz cieplarniany
Udział w efekcie cieplarnianym w % Działalność człowieka powodująca emisje CO2 50 spalanie paliw kopalnych wylesianie, a zwłaszcza wypalanie lasów pod uprawy rolne produkcja cementu CH4 18 uprawy rolne (zwłaszcza ryżu) hodowla bydła wypalanie lasów, np. dżungli amazońskiej składowanie odpadów przemysł wydobywczy freony 13 do niedawna były powszechnie stosowane w urządzeniach chłodniczych, rozpylaczach kosmetycznych i gaśnicach wyższe freony wykorzystywane są jako smary i oleje izolacyjne N2O 10 stosowanie nawozów azotowych procesy przemysłowe wypalanie lasów uprawa roli wypas bydła O3 5 stosowane w cieczach chłodzących i piankach

45 Jak ograniczyć emisję dwutlenku węgla? Po prostu:
Oszczędzaj Obniż temperaturę w domu o zaledwie 1 °C, ograniczając emisję CO2 nawet o 300 kg rocznie w każdym gospodarstwie domowym. Wymień stare okna z pojedynczymi szybami na te z podwójnymi i ogranicz emisję CO2 aż do 350 kg rocznie. Zaczekaj, aż gorące jedzenie ostygnie, zanim wstawisz je do lodówki. Ograniczysz w ten sposób emisję CO2 o 6 kg rocznie.

46 Wyłączaj Wyłącz pięć żarówek 60-watowych w korytarzu, przedpokoju lub pokojach, kiedy ich nie potrzebujesz, a zmniejszysz emisję CO2 o 270 kg rocznie. Wymieniając telewizor na nowy wybierz ten z europejskim znakiem ekologicznym - eco-label, a ograniczysz emisję CO2 o 30 kg rocznie. Wyłącz klimatyzator na 4 godziny dziennie w okresie letnim, gdy nikogo nie ma w domu, i zmniejsz emisję CO2 o ok. 300 kg rocznie. Włączaj pralkę tylko wtedy, gdy jest całkowicie wypełniona, a zmniejszysz emisję CO2 o 45 kg rocznie.

47 Odzyskuj Kupując wodę mineralną, wybierz butelkę o pojemności 1,5 l, zamiast kupować tę samą ilość wody w trzech butelkach o pojemności 0,5 l. W ten sposób obniżysz emisję CO2 o ok. 9 kg rocznie. Idąc na zakupy, zabierz ze sobą torbę wielokrotnego użytku i ogranicz emisję CO2 o 8 kg rocznie.

48 Idź pieszo Kupując nowy samochód, zwróć uwagę na zużycie paliwa
Idź pieszo Kupując nowy samochód, zwróć uwagę na zużycie paliwa. Możesz ograniczyć emisję CO2 o ok. 410 kg rocznie. Zastąp podróże autem na krótkie dystanse jazdą na rowerze, a ograniczysz emisję CO2 o 240 kg rocznie. Zrezygnuj z jednej długodystansowej podróży samolotem, a zaoszczędzisz 4000 kg CO2 rocznie.

49 Jak zmniejszyć emisję innych gazów cieplarnianych?
Powstrzymując wylesianie możemy zapobiec uwalnianiu się dwutlenku węgla do atmosfery. Obecnie deforestacja jest szczególnie powszechna w regionach tropikalnych, gdzie wycina się lasy, by utworzyć pastwiska lub pola uprawne. Wysypiska śmieci dostarczają do atmosfery metan (CH4), który jest bardzo silnym gazem cieplarnianym, powstającym z gnicia odpadów organicznych. Wychwytując ten gaz i używając go jako paliwa, uzyskujemy zarówno źródło ciepła, jak też redukcję emisji gazów cieplarnianych.

50 Rolnictwo ma swój udział w wydzielaniu dwutlenku węgla, metanu i podtlenku azotu (N20). Szersze zastosowanie przyjaznych dla środowiska metod upraw może zredukować skalę tej emisji. Wiele procesów przemysłowych powoduje emisje gazów cieplarnianych, szczególnie tych, które zawierają fluor (HFCs, PFCs i SF6). Ta emisja może być zredukowana dzięki nowym technologiom.

51 Dziękujemy za możliwość przedstawienia naszej prezentacji.


Pobierz ppt "Jakie oznaczenia można znaleźć na produktach i co one oznaczają"

Podobne prezentacje


Reklamy Google