Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SKUTECZNY MODEL KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SKUTECZNY MODEL KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI"— Zapis prezentacji:

1 SKUTECZNY MODEL KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI
SMOK SKUTECZNY MODEL KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI

2 Niepełnosprawność i choroba przewlekła – implikacje społeczne
Małgorzata Ziółkowska Proces grupowy Maciej Celiński Dyskryminacja i rola stereotypów Weronika Palka Weronika Idzikowska Motywowanie, ocenianie i komunikacja z uczniem Anna Nowicz Aleksandra Zahorska

3 Niepełnosprawność i choroba przewlekła - implikacje społeczne

4 Orzeczenia o niepełnosprawności
Implikacje społeczne Orzeczenia o niepełnosprawności dzieci z dysfunkcjami narządów ruchu niesłyszące i niewidome nowotwory cukrzyca schorzenia nerek uczeń niepełnosprawny choroby przewlekłe

5 Implikacje społeczne Chodzi o to, by niepełnosprawność potraktować jak zwykłą cechę człowieka. Nikt z nas nie ma wszystkiego. Niektórzy nie mają zdrowia.

6 Implikacje społeczne

7 Jak w praktyce uaktywnić swoje działania wobec swoich uczniów?
Proces grupowy Jak w praktyce uaktywnić swoje działania wobec swoich uczniów? Proces grupowy: co buduje moją skuteczność na poszczególnych etapach procesu grupowego i w jaki sposób mogę wykorzystać szanse każdego etapu ? Etap formowania, burzy, normowania, działania

8 PROCES GRUPOWY Formowanie
Ludzie zbierają się, analizują cel i wymagania, badają terytorium. Szturmowanie ( Burze) Ludzie walczą o pozycje, testują limity, analizują możliwości, zawierają porozumienia. Ta faza może zawierać element buntu i niechęć do podporządkowania się innym. Normowanie Ludzie zgadzają się na zachowanie kolektywne ( normy), wspólne wartości oraz odpowiedzialność. Teraz odkrywasz, co możesz, a czego nie możesz w obrębie grupy. Działanie Członkowie współpracują ze sobą, aby zrealizować wspólne cele.

9 Najważniejsza potrzeba:
Proces grupowy FORMOWANIE Najważniejsza potrzeba: stać się jak najszybciej członkiem grupy.

10 FORMOWANIE – możliwe problemy
Proces grupowy FORMOWANIE – możliwe problemy POWĄTPIEWANIE W SENS GRUPY LUB ZADANIA BRAK ZAANGAŻOWANIA SPRAWDZANIE NAUCZYCIELA ZBYT WIELE GADANIA BRAK ZGODY POSZUKIWANIE PROSTYCH ROZWIĄZAŃ (INNA KLASA, INNI TERMIN, INNI LUDZIE)

11 CZAS ZNALEŹĆ W KLASIE ODPOWIEDZI NA PYTANIA TAKIE JAK:
Proces grupowy FORMOWANIE CZAS ZNALEŹĆ W KLASIE ODPOWIEDZI NA PYTANIA TAKIE JAK: Dlaczego tu jesteśmy? Jaki jest nasz cel? Co nasz łączy? Jakie obowiązują zasady współpracy? Czego oczekujemy od siebie wzajemnie? Jakie jest najlepsze i najgorsze z rozwiązań, jeżeli pójdziemy razem w wyznaczonym kierunku?

12 JAK POSTĘPOWAĆ? Etap formowania Poproś dzieci o przedstawienie się
Proces grupowy JAK POSTĘPOWAĆ? Etap formowania Poproś dzieci o przedstawienie się Wyjaśnij, jaki jest cel klasy/ zadania. Zadbaj o integrację Zbierz oczekiwania Wyznacz cele, opracujcie program itp. Pracuj na rzecz zaufania w grupie Ucz słuchania i otwartego komunikowania się Na osobności porozmawiaj z osobami sprawiającymi kłopoty.

13 Najważniejsza potrzeba:
Proces grupowy SZTURMOWANIE (BURZE) Najważniejsza potrzeba: WYRÓŻNIĆ SIĘ JAKO JEDNOSTKA

14 SZTURMOWANIE -możliwe problemy
Proces grupowy SZTURMOWANIE -możliwe problemy KŁÓTNIE BEZ POWODU ZŁOŚĆ NA INNYCH I NA NAUCZYCIELA DYSKUSJE ZASTEPUJĄ DZIAŁANIE TWORZĄ SIĘ PODGRUPY I KAŻDA Z NICH CIĄGNIE W SWOJĄ STRONĘ POJAWIAJĄ SIĘ NIEOCZEKIWANE PROBLEMY

15 Proces grupowy SZTURMOWANIE (BURZE) CZAS ZNALEŹĆ W KLASIE ODPOWIEDZI NA PYTANIA TAKIE JAK: Jaką rolę odgrywa każdy z nas I CO JEST WAZNE? Jak bedziemy wyrażać opinie o innych? Jak będziemy radzić sobie z konfliktem i rozbieżnością opinii? Jak radzimy sobie z silnymi emocjami- na przykład czy i jak dawać im wyraz?

16 JAK POSTĘPOWAĆ? Etap burz Promuj różnorodne punkty widzenia.
Proces grupowy JAK POSTĘPOWAĆ? Etap burz Promuj różnorodne punkty widzenia. Koncentruj się na czasie i celach. Duże problemy podziel na mniejsze. Ciesz się nawet z małych sukcesów. Rozmawiaj indywidualnie z uczniami. Pozwól konfliktom ujawnić się.

17 NORMALIZOWANIE Najważniejsza potrzeba:
Proces grupowy NORMALIZOWANIE Najważniejsza potrzeba: potwierdzenia swojego miejsca i roli w grupie.

18 NORMOWANIE Zaczynają tworzyć się utarte ścieżki.
Proces grupowy NORMOWANIE Zaczynają tworzyć się utarte ścieżki. Zespół dzieli świat na “nas i ich." Tworzą się podgrupy i każda z nich ciągnie w swoją stronę. Na przeszkodzie stają nieoczekiwane problemy.

19 NORMOWANIE Co robimy: Modelujemy konstruktywne zachowania.
Proces grupowy NORMOWANIE Co robimy: Modelujemy konstruktywne zachowania. Dbamy o równowagę pomiędzy wsparciem a konfrontacjami. Promujemy zachowania, które zwiększają poziom spójności w grupie. Zwracamy uwagę na rozwój i ugruntowanie norm grupowych.

20 JAK POSTĘPOWAĆ? Etap normowania
Proces grupowy JAK POSTĘPOWAĆ? Etap normowania Nakłoń klasę do refleksji i samodzielnego rozwiązania nieporozumień. Zmień styl , staraj się bardziej wspierać zespół. Podziel się obowiązkami lidera z innymi. Nalegaj, aby wszyscy wzięli odpowiedzialność za podjęte decyzje. Trzymaj się planu i nie trać z pola widzenia celów.

21 Najważniejsza potrzeba:
Proces grupowy DZIAŁANIE Najważniejsza potrzeba: realizacja zadań indywidualnych i grupowych

22 DZIAŁANIE PROBLEMY Z KOMUNIKACJĄ
Proces grupowy DZIAŁANIE PROBLEMY Z KOMUNIKACJĄ NIEKTÓRZY CZŁONKOWIE ZESPOŁU DZIAŁAJĄ SAMODZIELNIE NIEKTÓRZY UNIKAJA NUDNEJ PRACY BRAK MOTYWACJI

23 JAK POSTĘPOWAĆ? Etap działania
Proces grupowy JAK POSTĘPOWAĆ? Etap działania Pozwólcie sobie na ustalenie własnego kursu działania Wprowadź zwyczaj regularnego omawiania spraw. Prowadź swoja klasę w kierunku samodzielności ( do sukscesu czy mistrzostwa?)

24 DZIAŁANIE CZAS ZNALEŹĆ W KLASIE ODPOWIEDZI NA PYTANIA TAKIE JAK:
Proces grupowy DZIAŁANIE CZAS ZNALEŹĆ W KLASIE ODPOWIEDZI NA PYTANIA TAKIE JAK: Jakie są nasze cele? Jak zamierzamy je zrealizować? Na kim spoczywa dane zadanie i jak dana osoba rozumie jego znaczenie? Czy możemy uprzyjemnić przebywanie ze sobą ? Jak można wspierać dzieci w ich zadaniach? Kto wykazuje wysokie, a kto niskie zaangażowanie w sprawy klasy? Jak wygląda współpraca? Czy klasa rzeczywiście koncentruje się na działaniu?

25 Stereotypy mecz piłki nożnej

26 Stereotypy

27 Zawsze nieprzygotowany; Leń; Rozkojarzony Zaniedbany Zdolny leń …
Stereotypy Zawsze nieprzygotowany; Leń; Rozkojarzony Zaniedbany Zdolny leń

28 Komunikaty narzucające nam określone role:
Stereotypy Komunikaty narzucające nam określone role: Znowu jesteś nieprzygotowany Jak zwykle ty … Jesteś leniwy / wredny / niezorganizowany … Nie wiem jak zdasz ten egzamin / jak sobie poradzisz z … Znowu się nie popisałeś

29 Komunikat potwierdzający wyobrażenie
Stereotypy Wyobrażenie o uczniu Komunikat potwierdzający wyobrażenie Zachowanie ucznia zgodne z komunikatem

30 PODEJMIJ WYSIŁEK ODCIĘCIA SIĘ OD WYOBRAŻENIA ODDZIEL OSOBĘ OD PROBLEMU
Stereotypy PODEJMIJ WYSIŁEK ODCIĘCIA SIĘ OD WYOBRAŻENIA ODDZIEL OSOBĘ OD PROBLEMU

31 Komunikacja w pracy z uczniami
wzmacniamy zachowania pożądane i korygujemy zachowania niepożądanych chwaląc ucznia wzmacniamy   pozytywne zachowania u niego kiedy wyrażamy krytykę wygaszamy zachowanie niepożądane aby zachować równowagę powinno stosować się te dwa narzędzia. Tylko wówczas mają one siłę i moc sprawstwa!

32 Ken Blanchard :„Dostajesz od ludzi to, co w nich wzmacniasz”
Komunikacja Ken Blanchard :„Dostajesz od ludzi to, co w nich wzmacniasz”

33 Dostajesz od ludzi to, co w nich wzmacniasz Co to oznacza w praktyce?
Komunikacja Dostajesz od ludzi to, co w nich wzmacniasz Co to oznacza w praktyce? jeśli chcemy by jakieś zachowanie częściej się powtarzało – doceńmy je np. dajmy pozytywną informację zwrotną jeśli chcemy wyeliminować jakieś zachowanie – ukarzmy je tzn. np. dajmy negatywną informację zwrotną

34 Brak wzmocnienia pozytywnego to kara. Co to oznacza w praktyce?
Komunikacja Brak wzmocnienia pozytywnego to kara. Co to oznacza w praktyce? Jeśli nie dajemy pozytywnej informacji zwrotnej, myśląc sobie np.: że to normalne, że ludzie czy uczniowie robią swoją pracę dobrze i nie należy ich za to chwalić, to tak naprawdę „wygaszamy „ pożądane zachowanie.

35 Brak wzmocnienia negatywnego to nagroda. Co to oznacza w praktyce?
Komunikacja Brak wzmocnienia  negatywnego to nagroda. Co to oznacza w praktyce? Jeśli nie reagujemy, kiedy coś  się nam nie podoba, to tak naprawdę  „nagradzamy  i wzmacniamy” właśnie takie zachowanie. Nauczyciele powinni pamiętać więc o tym, że dostaniemy od naszych uczniów to co w nich wzmocnimy. Te działania z kolei wpływają  motywowanie uczniów do nauki.

36 Ideałem jest motywacja wewnętrzna.
Komunikacja Motywacja Ideałem jest motywacja wewnętrzna. Do motywacji wewnętrznej zaliczamy: Bezinteresowna potrzeba zdobywania i rozumienia wiedzy Zainteresowanie nauką szkolną Ambicje Plany i dążenia życiowe Przekonanie uczniów o praktycznej przydatności zdobywanej wiedzy Składniki motywacji zewnętrznej: Osobowość nauczyciela Ocena szkolna Nagroda i kara Sytuacja rodzinna ucznia

37 Informacja zwrotna pozytywna do ucznia
Komunikacja Informacja zwrotna pozytywna do ucznia Opis sytuacji Pomogłeś koledze w zadaniu z chemii. Uczucia Podoba mi się, że potrafisz cierpliwie tłumaczyć. Oczekiwania Chciałabym, abyś pomógł czasem Karolowi. Rezultaty Sprawdzisz się jako „nauczyciel”, pomożesz mu poprawić oceny i wtedy częściej będziecie mogli grać w piłkę po szkole.

38 Informacja zwrotna negatywna do ucznia
Komunikacja Informacja zwrotna negatywna do ucznia Opis sytuacji Często się zdarza, że przerywasz lekcję i mówisz nie na temat. Uczucia Irytuje mnie to, bo lekcja jest niedokończona i musicie pracować sami w domu. Oczekiwania Zależy mi na tym, żebyś wypowiadał się na zadany temat. Rezultaty Poprawi to nasze relacje i oboje będziemy zadowoleni ze współpracy. W innym przypadku będę zmuszona zostawiać Cię po lekcjach na rozmowę.

39 Informacja zwrotna do rodzica
Komunikacja Informacja zwrotna do rodzica Opis sytuacji Bożenka nie czyta lektur szkolnych. Uczucia Zależy mi, żeby Pani córka mogła czynnie uczestniczyć w lekcji i żeby miała dobre oceny. Oczekiwania Jak moglibyśmy to rozwiązać? (Czekamy na propozycje rodzica.) Rezultaty (Omawiamy konsekwencje zmiany lub braku zmiany zachowania córki.)

40 DZIĘKUJEMY!


Pobierz ppt "SKUTECZNY MODEL KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI"

Podobne prezentacje


Reklamy Google