Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

„WYPADEK TO NIE PRZYPADEK”

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "„WYPADEK TO NIE PRZYPADEK”"— Zapis prezentacji:

1 „WYPADEK TO NIE PRZYPADEK”
I Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 23-29 kwietnia 2007 r.

2 Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
ONZ w grudniu 2005 r. ogłosiło, rezolucję w sprawie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i zobowiązało państwa członkowskie, do większego zaangażowania w rozwiązywanie problemów związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa na drogach. Ogłoszono Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, który w roku 2007 pod hasłem „Wypadek to nie przypadek” przypada na kwietnia.

3 Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
Wg WHO do 2020 roku ilość zabitych i okaleczonych w wypadkach wzrośnie o 60% i stanie się trzecią przyczyną zgonów wyprzedzając takie problemy zdrowotne jak HIV/AIDS

4 CODZIENNIE NA ŚWIECIE osób odnosi obrażenia na drogach ponad umiera z powodu wypadków nigdy nie odzyska sprawności

5 NA ŚWIECIE W CIĄGU ROKU na drogach ginie 1,2 mln osób 20–50 mln osób odnosi obrażenia 5 mln z nich do końca życia prawdopodobnie nie odzyska pełnej sprawności

6 W POLSCE w 2006 r. Zarejestrowano: wypadków drogowych, 5 103 zgonów z powodu wypadków drogowych osób doznało obrażeń, Koszty wypadków – 12 mld zł rocznie.

7 WSKAŹNIK ŚMIERTELNOŚCI NA 100 000 MIESZKAŃCÓW W 2002 r.
Globalny wskaźnik - 19,0 osób W krajach rozwiniętych – 12,6 osób W krajach o średnim i niskim dochodzie – 20,2 osób W Europie w krajach o wysokim dochodzie – 11,0 osób Afryka – 28,3 osób Azja - 18,6 osób Polska – 15 osób Wielka Brytania – 5,4 osób

8 SKUTKI EKONOMICZNE Urazy i niepełnosprawność powodowane wypadkami stanowią ogromne obciążenie ekonomiczne, pochłaniające rocznie od 1% do 3% produktu krajowego brutto Globalne koszty wypadków drogowych wynoszą rocznie 518 miliardów $

9 GRUPY NAJBARDZIEJ NARAŻONE NA OBRAŻENIA NA DROGACH
Piesi, rowerzyści, motocykliści i motorowerzyści, Mężczyźni – w 2002 r. - 27,6 na mężczyzn, (10,4 kobiet) Osoby w wieku lata – ponad 50% wszystkich zabitych w ruchu drogowym, Osoby w podeszłym wieku, Dzieci, zwłaszcza z biednych rodzin – co roku ginie dzieci

10 CZYNNIKI RYZYKA Nadmierna prędkość Alkohol Brak kasków
zmniejszenie prędkości o 1% zmniejsza liczbę wypadków od 2% do 3%, a śmiertelność około dwukrotnie Alkohol Brak kasków stosowanie kasków przez użytkowników pojazdów jednośladowych ogranicza liczbę urazów głowy od 20% do 45%

11 CZYNNIKI RYZYKA Nie stosowanie środków bezpieczeństwa
używanie pasów bezpieczeństwa zmniejsza ryzyko zgonu w wyniku wypadku o około 60%, a stosowanie fotelików, zmniejsza o 2/3 urazy u dzieci podczas wypadku Brak szybkiej opieki pourazowej brak szybkiej i skutecznej opieki przed szpitalnej zwiększa umieralność i chorobowość powypadkową

12 CZYNNIKI RYZYKA Nieskuteczne wdrażanie przepisów i norm bezpieczeństwa drogowego Zły stan dróg, nieprawidłowe oznakowanie Brak programów w zakresie przeglądu pojazdów brak odpowiedniej konserwacji aut i pojazdów ciężarowych oraz brak w niektórych krajach przepisów nakładających obowiązek rokrocznych przeglądów rejestracyjnych, zwiększa ryzyko wypadków.

13 CZYNNIKI RYZYKA Zmęczenie kierowcy Podróżowanie po zmroku
Zła widoczność spowodowana warunkami pogodowymi Ograniczony zakres pola widzenia Rozmowy telefoniczne, palenie tytoniu podczas jazdy

14 Co mogą zrobić społeczności lokalne, organizacje społeczne i obywatele?
Mobilizować rząd do poprawy bezpieczeństwa na drogach Rozpoznawać lokalne problemy Pomagać w planowaniu bezpiecznych systemów transportowych Podejmować programy bezpieczeństwa dzieci w wieku szkolnym Egzekwować przepisy bezpieczeństwa ruchu oraz popierać natychmiastowe kary za wykroczenia w ruchu drogowym

15 Co mogą zrobić społeczności lokalne, organizacje społeczne i obywatele?
Przestrzegać ograniczeń prędkości na drogach Nie siadać za kierownicę po spożyciu alkoholu Zawsze stosować pasy bezpieczeństwa oraz zabezpieczenia dla dzieci nawet przy krótkich podróżach Zawsze mieć na głowie kask ochronny prowadząc pojazd jednośladowy

16 Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
Informacje na temat: Pierwszego Światowego Tygodnia Bezpieczeństwa Ruchu drogowego


Pobierz ppt "„WYPADEK TO NIE PRZYPADEK”"

Podobne prezentacje


Reklamy Google