Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wadim Tyszkiewicz- Prezydent Nowej Soli

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wadim Tyszkiewicz- Prezydent Nowej Soli"— Zapis prezentacji:

1 Wadim Tyszkiewicz- Prezydent Nowej Soli
Celem prezentacji jest przedstawienie roli samorządów lokalnych we wspieraniu przedsiębiorczości czyli: Jak sprawnie obsłużyć inwestora będąc samorządowcem- szanse i zagrożenia- doświadczenia praktyczne. Wadim Tyszkiewicz- Prezydent Nowej Soli

2 Czynniki decydujące o tym, czy i gdzie inwestować
Chłonność rynku Jakość rynku pracy Klimat społeczny Infrastruktura techniczna Infrastruktura otocznia biznesu Koszt rozpoczęcia biznesu Dostępność komunikacyjna Skuteczność transformacji Aktywność marketingowa władz Możliwości wypoczynkowe

3 1. Chłonność rynku - (m. in. wielkość populacji zamieszkującej gminę i jej dynamika rozwoju, ludność w otoczeniu 30-tu km, stopa bezrobocia, migracja, liczba podmiotów gospodarczych, ich dynamika rozwoju); 2. Jakość rynku pracy - (m. in. odsetek ludzi mających wykształcenie wyższe, uczniowie w szkołach średnich, obecność na danym terenie szkół wyższych, instytutów naukowych itp.); 3. Klimat społeczny (m. in. stabilność polityczna, aktywność społeczności lokalnej, liczba społecznych liceów, obecność prasy lokalnej itp.); 4. Infrastruktura techniczna – (m. in. możliwość łatwego podłączenia telefonów, wydolna oczyszczalnia ścieków, inwestycje komunalne i ich dynamika, dochody budżetowe i proporcje budżetowych wydatków na infrastrukturę itd.); 5. Infrastruktura otocznia biznesu – (m. in. banki, banki zagraniczne, specjalne strefy ekonomiczne itp.); 6. Dostępność komunikacyjna – (m. in. międzynarodowe drogi samochodowe, drogi kolejowe, odległość do granic i przejść granicznych, odległość do najbliższych portów, lotnisk, planowanych autostrad itd.); 7.Możliwości wypoczynkowe – (m. in. miejsca noclegowe, zabytki, walory krajobrazowe, muzea, atrakcje z okolicy itd.) 8. Koszt rozpoczęcia biznesu – (koszty do poniesienia przy rozpoczęciu działalności w danym miejscu...); 9. Aktywność marketingowa władz lokalnych – (działania podejmowane przez samorząd...); 10. Sukcesy transformacji gospodarczej – (firmy odnoszące sukcesy, dobre prywatyzacje, obecność BIZ, udane projekty gospodarcze itp.).

4 Jak zachęcić inwestorów ?
Które z klimatów inwestycyjnych bezpośrednio zależą od aktywności jst? Klimat społeczny (otwartość naszych obywateli, pracowitość, zaradność…) Infrastruktura techniczna (ta szczególnie dobra, ponadstandardowa…) Koszt rozpoczęcia biznesu (programy zachęt, obniżanie barier wejścia na rynek) Aktywność marketingowa władz (wiem, czego chcę i jestem świadomy tej gry…)

5 Jak zachęcić inwestorów ?
Które z nich można skutecznie poprawić w ciągu 4-letniej kadencji samorządowej? Koszt rozpoczęcia biznesu (cena oferowanych nieruchomości i koszty ryzyka ‘wejścia na rynek’ Aktywność marketingowa władz (nie ma co czekać na ‘Księcia z bajki’ – trzeba szukać swojej szansy… Infrastrukturę otocznia biznesu (Każdy, komu się udaje z sukcesem inwestować, jest atutem promocyjnym…)

6 Jak zachęcić inwestorów ?
Które można skutecznie ‘wylansować’? (odwołując się do zastanej rzeczywistości) Jakość rynku pracy (programy absolwenckie, kontakty, języki…) Sukcesy transformacji gospodarczej (sukcesy przedsiębiorczości…) Możliwości wypoczynkowe (co tu robić, po pracy?) Dostępność komunikacyjną (renta położenia – rynek i możliwości)

7 Inwestorzy a możliwości samorządu
Miękkie i twarde czynniki lokalizacji Administracja (szybkość i elastyczność działania) korzystne położenie MIĘKKIE infrastruktura techniczna podaż siły roboczej telekomunikacja Waga dla inwestora połączenia komunikacyjne jakość obsługi w urzędzie fachowa siła robocza mentalność ludności obiekty produkcyjne i biurowe lokalne zachęty podatkowe wcześniejsza współpraca inwestora z polskimi partnerami stosunek władz lokalnych do BIZ bliskość granic duży rynek zbytu w regionie doświadczenia innych spółek mała konkurencja ze strony firm lokalnych nastawienie mieszkańców do inwestycji podaż i dostęp do surowców ceny surowców TWARDE wysoki Niski/a Wpływ władz samorządowych na dany czynnik Na podstawie: Grabow i n.,1995, s.65, za W. Dziemianowicz, ‘BIZ-między teorią a praktyką’, Kraków 2002.

8 Jak zachęcić inwestorów ?
Kierunki rozwoju oferty i obsługi biznesu przez jst -Dlaczego wygrałem/przegrałem inwestora? -Analiza sukcesów i porażek -Stały, rozwijający się zespół -Nadążanie za tendencjami i reakcja na zapotrzebowanie rynku -Profesjonalizacja obsługi każdego inwestora -Świadome ukierunkowanie oferty i obsługi inwestora (promocja-obsługa-administracja)

9 Asus (Tajwan), Bridgestone (Japonia), Colgate (USA), Burberry (Wielka Brytania), Hills-Pet (USA), IHI- Daimler Benz (Niemcy-Japonia), ABF Tea (Wielka Brytania),Honeywell (USA)…

10 INTERIA.PL Wtorek, 14 czerwca (06:00)
Honeywell (amerykański koncern przemysłowy związany z automatyką) nie zbuduje w Polsce fabryki turbosprężarek, bo nasz rząd nie był w stanie wypłacić inwestorowi 16 mln euro, a Słowacja tak. Kilka lat temu prawie 33 mln euro nie wystarczyło, by pozyskać produkcję mercedesa - Węgrzy dali więcej. - Firma od początku była nastawiona roszczeniowo. Amerykanie uważali, że ich projekt jest wart "kupienia" przez państwo. Zażądali zachęty gotówkowej sięgającej 40 proc. inwestycji. Nawet, gdybyśmy chcieli połączyć grant rządowy z unijnym - nie dalibyśmy rady uzbierać takiej sumy. Z działania wspierającego inwestycje o dużym znaczeniu dla gospodarki firma może otrzymać do 30 proc. kosztów projektu. Grant rządowy to dziś maksymalnie 7 proc. wartości inwestycji - opowiada wysokiej rangi urzędnik, który zajmował się negocjacjami ze strony polskiego rządu. Słowacja nie miała takich skrupułów - Amerykanie dostali grant gotówkowy sięgający 40 proc. i dokonali wyboru. Niewiele osób o tym wie. Nawet Wadim Tyszkiewicz, prezydent Nowej Soli, który walczył o projekt, do dziś sądzi, że Honeywell zrezygnował z Polski, bo nie mógł się doczekać decyzji w sprawie grantu unijnego. - Nie wyjaśnialiśmy tego głośno, bo ta wersja była dla nas wygodniejsza. 50,5 mln zł grantu, bo tyle mogliśmy w sumie zaoferować, to było po prostu za mało, żeby ściągnąć Honeywella - tłumaczy nasz rozmówca.

11 Należy być zawsze przygotowanym do odpowiedzi na trudne pytania
Średnioroczne opady śniegu z ostatnich 100 lat? Badanie gruntu. Nośność... Cena gazu, energii elektrycznej, wody...

12 Rynek pracy w kontekście dużego bezrobocia
Bezrobocie- zaleta czy wada regionu? Zalety: - Niespotykany głód i poszanowanie pracy Niskie koszty pracy Wady: - Długotrwale bezrobotni, przestępczość, wykluczenia społeczne, patologie…

13 Human Resources Distance Number 0 km 3 000 0 – 10 km 7 000 0 – 20 km
Nowa Sól Investment offer Human Resources Number of mobile (unemployed) work force within the radius: Distance Number 0 km 3 000 0 – 10 km 7 000 0 – 20 km 13 000 0 – 25 km 18 000 0 – 50 km +/ Inhabitants in Nowa Sól : … and in range of: km - about - 30 km - about - 50 km - about

14 Czy pozyskiwać każdego inwestora i czy za wszelka cenę?
Ulgi, pomoc, ustępstwa dla przedsiębiorców etc., ale nie za wszelką cenę. Interes gminy nie zawsze się pokrywa z interesem inwestora!

15 SUKCES przyciąga SUKCES
Ważna reguła! SUKCES przyciąga SUKCES

16 Przykład udanej inwestycji – najlepszy ambasador
Firma z przemysłu samochodwego, części samochodowe do General Motors, Ford-Group, BMW, Opel, VW-Group, Volvo, Renault, Suzuki, Jaguar, Porshe etc

17 Uzbrojenie terenów Postawienie i sprecyzowanie warunków jakie władze miasta powinny spełnić: drogi, woda, kanalizacja, gaz, energia elektryczna etc.

18 Przepisy prawne Ścieżka dochodzenia do inwestycji Warunki zabudowy
Zezwolenie na budowę Podatki lokalne Podatki centralne (VAT, dochodowy) Urząd Celny, itp.

19 Silna gospodarka motorem napędowym pozostałych dziedzin życia
Nowa Sól Investment offer Nasze motto: Silna gospodarka motorem napędowym pozostałych dziedzin życia

20 Nowe nowosolskie inwestycje
Nowa Sól Investment offer Nowe nowosolskie inwestycje JADIK- Polska BCC- Francja FATSA- Inter Groclin- Polska NORD- Niemcy FUNAI- Japonia ABFoods- Wielka Brytania VOIT- Niemcy JOST – Niemcy Utescheny- Niemcy Mazel- Polska MAN- Zastal Transport- Polska Alumetal- Polska Gedia Asemblly- Niemcy Zakłady usługowo-produkcyjne (lakiernia, warsztat samochodowy…)

21 Bezrobocie w mieście Nowa Sól
Investment offer Bezrobocie w mieście Nowa Sól Rok Bezrobotni ogółem 1998 3.171 1999 4.428 2000 4.876 2001 5.439 2002 5.467 2003 5.244 2004 4.992 2005 4.575 2006 3.882 2007 3.551 2008 2.480 2009 2010 3.131 2.807

22 PODSTREFA NOWA SÓL

23

24 KSSSE podstrefa Nowa Sól 2010

25 Miasto konsekwentnie podnoszące się z upadku gospodarczego.
Nowa Sól Investment offer Nowa Sól Miasto konsekwentnie podnoszące się z upadku gospodarczego. Miasto przyjazne inwestorom.


Pobierz ppt "Wadim Tyszkiewicz- Prezydent Nowej Soli"

Podobne prezentacje


Reklamy Google