Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Przestarzały jak e-book? Od E-booka 1.0 do e-booka 2.0

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Przestarzały jak e-book? Od E-booka 1.0 do e-booka 2.0"— Zapis prezentacji:

1 Przestarzały jak e-book? Od E-booka 1.0 do e-booka 2.0
Dr Michał Zając, Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, Uniwersytet Warszawski Przestarzały jak e-book? Od E-booka 1.0 do e-booka 2.0

2 Droga w szybkim czasie przebyta

3 Nowość: dla badaczy, ale także dla rodziców jak i dla dzieci!

4 Technologie - sprzęt E-readery (kindle, nook i inne), Tablety (IPad!), Smartfony, Laptopy.

5 Kłopoty z terminologią
-digi novel - crossmedia products - slicebooks - hybrid novel -multiplatform series wonderbook - e booki - enhanced e-books -multi books - t-books - book apps - e book apps

6 Terminologia - propozycja
E-booki: pliki komputerowe „tylko” do odczytu (.pdf, .epub). Zmiany, interakcje możliwe tylko dzięki urządzeniom Appsy: aplikacje (programy komputerowe, Ipadowe) – interaktywnośc „zakodowana” jest w samym appsie.

7 E-booki NIE SĄ książkami!

8 Analogia samochodowa: od „bryczki bez konia” do….

9 do… samochodu !

10 E-book 1.0: „bryczka bez konia”?

11 Zalety e-booków 1.0 ? Możliwość posiadania dużej liczby w małym urządzeniu, Zmiana czcionki (kroju , wysokości), Możliwość łatwiejszego wyszukiwania Możliwość robienia notatek, zakładek, etc.

12 Cała biblioteka … w kieszeni!

13 Wady ebooków? Wymagają nowych kompetencji,
Wymagają dodatkowego sprzętu, Wymagają dostępu do prądu (ładowanie), Nie dają przyjemności natury sensualnej („zapach książki”), Nie można czytać ich w wannie,

14 Do kąpieli? Czemu nie?

15 Zapach nowej książki? Proszę bardzo!

16 Najważniejsza wada e-booków 1.0
Mało … „e” 

17 Apps czyli e-book 2.0: Zastosowanie interaktywności,
Harmonia pomiędzy poszczególnymi komponentami – dźwiękiem , obrazem , tekstem, Zastosowanie efektu z picture books: napięcie przy przechodzeniu do następnego ekranu, Pozwalanie odbiorcy na samodzielne decyzje, Łatwość nawigacji pomiędzy poszczególnymi częściami, Dostarczanie efektownej zabawy tekstem i obrazem, Zachęcanie do kolejnego zagladanias do appsa (grywalizacja, „ukrywanie efektów” etc.), W przypadku adaptacji książek obrazkowych – poszerzanie treści oryginału.

18 Pierwsze sukcesy http://youtu.be/QJuqwsX0rWc

19 Appsy - Nagrody

20 Appsy – Nagrody (Nosy Crow)

21 Appsy – także dla starszych

22 Polskie appsy: Lokomotywa

23 Polskie appsy: Amelia

24 Zastrzeżenia rodziców i nauczycieli
Appsy nie sprawdzają się w funkcji elementarza (a przynajmniej wyniki ich stosowania są rozczarowujące), Elementy interaktywne rozpraszają czytelników – badania pokazują, że zapamiętywanie fabuły jest znacznie słabsze!

25 Obawy…

26 „Jak będę czytał w przyszłości?”

27 „Nie tylko dlatego, że czytanie `od deski do deski` na ekranie jest męczące, ale i dlatego, że forma – książka to jeden z tych wynalazków (jak młotek, łyżka, nóż, widelec), dla których nie znaleziono w ciągu stuleci lepszych pod względem ergonomicznym odpowiedników” Umberto Eco

28 Michał Zając michal.zajac@uw.edu.pl
Dziękuję za uwagę! Michał Zając


Pobierz ppt "Przestarzały jak e-book? Od E-booka 1.0 do e-booka 2.0"

Podobne prezentacje


Reklamy Google