Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kształcenie w dobie tabletów

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kształcenie w dobie tabletów"— Zapis prezentacji:

1 Kształcenie w dobie tabletów

2 Jak to wpływa na edukację?
Tablet Uczeń ma go ze sobą zawsze (jak starsi zegarek) Przez tablet uczeń ma dostęp do wszystkiego, co jest w internecie (czasami po zapłaceniu) Wszystko, co jest dostępne na tablecie, uczeń może mieć natychmiast Jak to wpływa na edukację?

3 Pragmatyczny cel edukacji
Jakość życia zależy w niewyłącznym, ale dużym stopniu od podejmowanych decyzji Trafność decyzji zależy od: posiadanej wiedzy umiejętności jej wykorzystania systemu wartości Jak to się ma do tabletów? Pragmatycznym celem edukacji jest zapewnienie ludziom zdolności do podejmowania trafnych decyzji

4 Rozwój cywilizacji a umiejętności
Kiedyś Sport Dziś Określanie czasu na podstawie słońca Strzelanie z łuku do zwierząt Jazda konna Tabliczka mnożenia Znajomość faktów Zbyteczne – zegarek Zbyteczne – sklep Zbyteczna – samochód Zbyteczna? – kalkulator Zbyteczna? – tablet Czy rzeczywiście zbyteczna?

5 Wykorzystanie wiedzy prowadzące do decyzji
Rozumowanie kojarzenie faktów dedukcja indukcja wyprowadzanie wzorów matematycznych tworzenie algorytmów informatycznych

6 Wartościowanie prowadzące do decyzji
Aksjologia dobre – złe piękne – brzydkie etyczne – nieetyczne cenne – niecenione ważne – nieważne

7 Tablet a fakty Tablet daje dostęp do oceanu faktów
tyle tylko, że Internet zawiera wszystko i zaprzeczenie wszystkiego dobre i złe piękne i brzydkie etyczne i nieetyczne cenne i niecenione ważne i nieważne Skąd uczeń ma wiedzieć, co jest czym?

8 Wolność a wartość Wolność nie zastępuje wartości,
Im większe morze, tym bardziej potrzeba kompasu Wolność nie zastępuje wartości, choć sama jest wartością Wolność nie oznacza, że każdy MUSI spróbować każdego zła

9 Jakość treści w Internecie
Dostawcy treści kontra Dostawcy dostępu Żyją ze sprzedaży treści Są zainteresowani treścią o wysokiej wartości i jakości, aby otrzymać za nią wyższą cenę Wymagają ochrony własności intelektualnej treści Żyją z ruchu w sieci, czyli sprzedaży dostępu do treści (np. reklam) Treść jest dla nich tylko wabikiem do reklam Treść nie ma być wartościowa, tylko atrakcyjna Treść ma być darmowa, aby generować jak największy ruch

10 Konsekwencje modelu „darmowe treści za reklamy”
Degradacja treści Centra zysków Centra kosztów Dla dostawcy dostępu strona WWW: nie składa się z treści poprzedzielanej reklamami tylko z reklam poprzedzielanych treściami Dlatego treść ma być: krótka (większa gęstość reklam) – tabloidyzacja atrakcyjna dla wielu – często żerująca na niskich instynktach, zatem skandalizująca, a nie wartościowa

11 Pytanie retoryczne Czy można posiąść wiedzę
ucząc się tylko z reklam lub z wabików do reklam? Skąd uczeń ma wiedzieć, co jest prawdą? Pytanie pomocnicze Jak marketing ma się do prawdy?

12 Rozumowanie Nie można wygooglać rozumowania!
podczas gdy: Tylko ci, którzy potrafią rozumować, są zdolni do podejmowania świadomych decyzji

13 Przewaga samodzielnie! Można często wygooglać wynik rozumowania, ale:
Przewagę konkurencyjną tworzy tylko to, czego nie można wygooglać czyli to, co dana osoba (były uczeń): skojarzy wydedukuje wyindukuje wywiedzie zalgorytmizuje samodzielnie!

14 Natychmiastowość Jednym z celów e-marketingu jest:
Skrócenie czasu pomiędzy dostrzeżeniem towaru w internecie, a jego zakupem To wspaniałe, że wszystko, czego się chce na tablecie, można mieć NATYCHMIAST

15 Natychmiastowość Nie można natychmiast nabyć umiejętności
Oczekiwanie natychmiastowości poza tabletem jest naiwnością w szczególności Nie można natychmiast nabyć umiejętności

16 Kształtowanie umiejętności
brzdąkanie na fortepianie zagranie preludium, etiudy, scherza Chopina zagranie koncertów Chopina z orkiestrą Ile trzeba ćwiczyć, aby nabyć takiej umiejętności?

17 Kształtowanie umiejętności twórczych
brzdąkanie na fortepianie własna twórczość amatorska zagranie preludium, etiudy, scherza Chopina zagranie koncertów Chopina z orkiestrą własna twórczość profesjonalna Ile trzeba pracować, aby uzyskać stabilną pozycję profesjonalisty?

18 Dwie strony medalu w informatyce
Im prostszy interfejs, tym bardziej skomplikowane oprogramowanie za nim Niewykształcony użytkownik informatyki kontra bardzo wykształcony programista Do zaawansowanych umiejętności programistycznych dochodzi się ciężką pracą Sama umiejętność biegłego używania aplikacji informatycznych nic nie znaczy

19 Transformacja rynku pracy
Ludzie do wynajęcia Kompetencje do wynajęcia

20 Profesjonalizm i oryginalność, w tym interdyscyplinarność
Rynek kompetencji Profesjonalizm i oryginalność, w tym interdyscyplinarność Wiedza i umiejętności konwencjonalne są warunkiem bycia na rynku pracy Wiedza i umiejętności niekonwencjonalne są warunkiem konkurencyjności na rynku pracy

21 Cechy pożądane na rynku pracy
Samodzielność masz problem – poradź sobie autodyscyplina Zdolność do współpracy z kolegami w zespole z przedstawicielami innych zawodów z klientami, w tym umiejętność słuchania klientów Aktualizacja wiedzy naucz się oducz się naucz się nowego Innowacyjność zdolność do wdrażania nowych rozwiązań Kreatywność zdolność do tworzenia nowych rozwiązań Te cechy są też celami edukacji

22 e-Szkoła

23 Fundament kształcenia
Poszukiwanie prawdy Fakty krytyczna ocena źródeł faktów Rozumowanie nauczenie rozumowania Wartości przekazanie systemu wartości Rozumowania nie można zastąpić głosowaniem Analiza i synteza, Dedukcja i indukcja Algorytmizacja Internet jest płaski, ale system wartości nie może być płaski

24 Wyrobienie umiejętności
Samodzielność Zdolność do współpracy Aktualizacja wiedzy Innowacyjność Kreatywność Te umiejętności należy kształtować na tablecie

25 który wzmacnia wiedzę i umiejętności żeby wzmacniać, trzeba mieć co
Tablet jako narzędzie Tablet, który wzmacnia wiedzę i umiejętności a nie zastępuje je żeby wzmacniać, trzeba mieć co

26 Zmiana systemu oceniania
Obecnie, nie można już oceniać umiejętności działania ucznia przez wynik jego działania Każdy wynik można wygooglać lub kupić Ucznia trzeba oceniać przez współdziałanie

27 Ewolucja roli nauczyciela
mistrz – uczeń wielu (specjalizowanych) mistrzów – uczeń nieskończona liczba, czyli brak mistrzów – uczeń To oznacza zagubienie, lub przypadkowość

28 Rola nauczyciela Nauczyciele muszą pozostać mistrzami tylko
zamiast być wyłącznie źródłem wiedzy muszą być również Animatorami działań Przewodnikami w działaniach Wartościującymi działania

29 Ewolucja roli nauczyciela
Opis działania Mistrz wiedzy Dawniej: Mistrz wiedzy i działania Obecnie: Działanie na tablecie

30 Kształcenie przez imitowanie
Syn kowala widział, co robi ojciec, aby podkuć konia Dawniej: Syn dostawcy e-usług widzi tylko, że ojciec siedzi ze słuchawkami przed komputerem Obecnie: Uczeń musi widzieć, jak pracują dorośli

31 e-Podręcznik e-Podręcznik to środowisko do
interaktywnego, zespołowego działania na tabletach w celu edukacyjnym Napiszmy Narysujmy Nagrajmy Sfilmujmy Wyprowadźmy wzór Zamodelujmy Napiszmy algorytm Zaprogramujmy

32 Interaktywni współtwórcy
e-Szkoła Interaktywni współtwórcy Autorzy Nauczyciele Uczniowie e-podręcznik czyli środowisko uczące Treści opisowych + działań Faktów + działań Dostawcy ewoluujących środowisk uczących

33 e-Podręcznik e-Podręcznik nie powinien odgradzać ucznia od świata internetu, tylko być punktem odniesienia e-Podręcznik nie może być miejscem współpracy samych (niedojrzałych) uczniów, tylko: uczniów nauczycieli autorów Uczenie od i przy współpracy z nauczycielem, a nie zamiast nauczyciela

34 Wnioski

35 Metafora Internet jest jak wielkie miasto z wydzielonymi dzielnicami
zabytkową handlową przemysłową bankową teatralną i kinową szkolną uniwersytecką parkową rządową rozrywkową czerwonych latarni bandytów i złodziei Tablet jest jak taksówka, którą można dojechać do bramy każdej dzielnicy

36 Nauczyciel Nauczyciel jest taksówkarzem i przewodnikiem,
który podpowiada, co warto odwiedzić, a gdzie warto zamieszkać

37 Dziękuję Wojciech Cellary


Pobierz ppt "Kształcenie w dobie tabletów"

Podobne prezentacje


Reklamy Google