Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Budowa Centrum Muzyki w Krakowie

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Budowa Centrum Muzyki w Krakowie"— Zapis prezentacji:

1 Budowa Centrum Muzyki w Krakowie
Posiedzenie inaugurujące działalność Komitetu Honorowego Budowy Centrum Muzyki w Krakowie Kazimierz Barczyk Przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego Przewodniczący Komitetu Honorowego Budowy Centrum Muzyki w Krakowie Kraków, 11 kwietnia 2012

2 Dlaczego Małopolsce potrzebne jest Centrum Muzyki?
Założenia ideowe Dlaczego Małopolsce potrzebne jest Centrum Muzyki? Budowa obiektu filharmonicznego na miarę XXI wieku, jest koniecznym elementem budowania prestiżu Małopolski w oparciu o pozycję Krakowa – miasta metropolitalnego w regionie, kulturalnej stolicy Polski oraz europejskiego miasta kultury.

3 Centrum Muzyki - jakie powinno być?
Założenia ideowe Centrum Muzyki - jakie powinno być? Niejako „z definicji” winien być to obiekt o najwyższych walorach architektonicznych, podnoszący jakość przestrzeni publicznej oraz wpływający na tą przestrzeń, a więc ODDZIAŁUJĄCY NA SWOJE OTOCZENIE, będący ARCHITEKTONICZNĄ I FUNKCJONALNĄ DOMINANTĄ.

4 Centrum Muzyki - jakie powinno być?
Założenia ideowe Centrum Muzyki - jakie powinno być? Nowoczesny obiekt o najwyższych standardach technicznych, akustycznych, funkcjonalnych. Unikalny, reprezentacyjny, prestiżowy charakter obiektu przy zachowaniu komfortu jego użytkowania (przez muzyków i gości). Konieczne rozwiązania „oswajające” przestrzeń, czyniące ją przyjazną, sprzyjającą różnym aktywnościom i interakcjom.

5 Centrum Muzyki - jakie powinno być?
Założenia ideowe Centrum Muzyki - jakie powinno być? Walor przestrzenno – funkcjonalny: funkcjonalność przy uzyskaniu spójnej kompozycji przestrzennej i najwyższej wartości estetycznej. Podstawowa wytyczna - znakomita akustyka sali koncertowej. Znaczenie właściwego wyboru lokalizacji, projektu i wykonawcy.

6 Skąd formuła tzw. Centrum Muzyki?
Założenia ideowe Skąd formuła tzw. Centrum Muzyki? potrzeba zapewnienia optymalnych warunków pracy i perspektyw rozwoju dla krakowskich instytucji muzycznych: Filharmonii im. Karola Szymanowskiego, Capelli Cracoviensis i Sinfonietty Cracovia; potrzeba rozbudowy bazy dydaktycznej Akademii Muzycznej w Krakowie poszukiwanie i wygenerowanie rozwiązania urbanistycznego i architektonicznego pozwalającego na harmonijne wykreowanie nowej jakości rozumianej jako centrum muzyczne kompleksowość, wieloaspektowość projektu - korzystna dla: uzasadnienia idei całego przedsięwzięcia montażu finansowego funkcjonowania i ożywienia infrastruktury na etapie eksploatacji (infrastruktura przyjazna, ułatwiająca/prowokująca interakcje, zapraszająca do spędzania czasu wolnego, poza czasem prób, koncertów – tereny zielone, restauracje, kawiarnie, księgarnie, specjalistyczne sklepy muzyczne, butiki artystyczne etc.)

7 Uwarunkowania lokalizacyjne
Lokalizacja Centrum Muzyki powinna odzwierciedlać założenia funkcjonalno - ideowe dla tego obiektu. Jeśli myślimy o Centrum Muzyki z rozmachem i z rozsądkiem powinniśmy wskazać na lokalizację stanowiącą niewykorzystany potencjał Krakowa, która mogłaby dzięki budynkowi filharmonii zyskać na wartości. Na świecie znane są przykłady świadomego lokalizowania prestiżowych inwestycji poza centrami miast, m.in. w celu rewitalizacji tych obszarów.

8 Budowa Centrum Muzyki w Krakowie
Inspiracje. Ciekawe projekty i realizacje w kraju i za granicą

9 Filharmonia Szczecińska w budowie
Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje Filharmonia Szczecińska w budowie (...) W procesie projektowym wybraliśmy się na poszukiwanie jego nowej twarzy. Chcemy obudzić ducha tego lekko uśpionego miasta, stworzyć miejski symbol, z którym mieszkańcy mogliby się identyfikować i za jego pomocą orientować w swojej przestrzeni. Jednocześnie chcemy za pomocą kontrastu podkreślić to, co nas w Szczecinie najbardziej zachwyca.(...) Biuro projektowe Estudio Barozzi Veiga Filharmonia Szczecińska Hiszpańskie biuro projektowe Estudio Barozzi Veiga zaproponowało niesłychanie rzeźbiarką i piękną formę budynku, która wprowadza do Szczecina zupełnie nową jakość architektoniczną i może stać się wizytówką miasta. Całkowita wartość projektu: 130,387 mln zł. Maksymalne dofinansowanie ze środków RPO Województwa Zachodniopomorskiego (37,30%): 44,907 mln zł. Beneficjentem jest Gmina Miasto Szczecin. Budynek posiadać będzie cztery kondygnacje nadziemne oraz dwie podziemne. Powierzchnia zabudowy to m2, kubatura – m3. Podstawowe funkcje to dwie sale koncertowe: duża o max. pojemności 951 osób oraz mała przewidziana na max. 192 osoby.

10 Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku
Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku (Gdańskie Centrum Muzyczno-Kongresowe na Ołowiance) w budowie Siedzibą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku jest zespół budynków po dawnej elektrociepłowni z końca XIX wieku, który wraz z zabytkowym Spichlerzem Królewskim z roku 1606 tworzy Gdańskie Centrum Muzyczno-Kongresowe na wyspie Ołowianka. Usytuowana w bezpośredniej bliskości Starego Miasta wyspa staje się ośrodkiem promocji i prezentacji miasta Gdańska oraz całego regionu. Filharmonia posiada Salę Koncertową na 920 miejsc (z centralnie usytuowaną sceną), Salę Kameralną (180 miejsc) oraz Jazzową (200 miejsc) i Dębową (100 miejsc). Obiekt posiada pełne zaplecze administracyjno-socjalne, a w nim: garderoby, sześć sal ćwiczeń dla orkiestry, pomieszczenia dla solistów i wykonawców oraz salę prasową. Sala Koncertowa ma również przeznaczenie jako sala kongresowa mogąca pomieścić blisko 1200 osób. Został zamontowany w niej system tłumaczeń symultanicznych, estradowe oświetlenie i nagłośnienie oraz system projekcji statycznej i dynamicznej. Specjalnie zaprojektowane ruchome podsufitowe ekrany oraz materiały wykończeniowe sali pozwalają na dowolną konfigurację akustyki. Dla potrzeb międzynarodowych kongresów, konferencji, zjazdów oraz sympozjów powstały również dwie sale konferencyjne na 200 i 180 miejsc wspomagane najnowocześniejszą techniką komunikacji medialnej, a 2-kondygnacyjne foyer przyległe do sali koncertowe jest doskonałą przestrzenią do prezentacji wystaw wielkogabarytowych oraz organizowania bali sylwestrowo-karnawałowych. Centrum prowadzi także działalność studyjną. Zastosowane w studio nagrań najnowoczesniejsze technologie cyfrowe oraz zespół licencjonowanych akustyków gwarantują wysoki poziom oferowanych usług, od nagrań studyjnych i koncertowych po pełną ponagraniową obróbkę materiału dźwiękowego (w tym mastering i remastering). Gdańskie Centrum Muzyczno-Kongresowe na Ołowiance jest także atrakcyjnym miejscem wypoczynku i spacerów dla Gdańszczan. W celu lepszego skomunikowania wyspy z głównym Miastem przebudowane zostały ulice, dojścia i dojazdy, dodatkowe parkingi, a dookoła Ołowianki został wykonany ciąg pieszy z widokiem na panoramę Starego Gdańska. Autorem projektu jest arch. Marcin Kozikowski

11 Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach (Międzynarodowe Centrum Kultur w Kielcach) zrealizowana – otwarcie styczeń 2012 Filharmonia Świętokrzyska w Kielcach (Międzynarodowe Centrum Kultur w Kielcach) Projekt „Budowa Międzynarodowego Centrum Kultur w Kielcach” otrzymał dofinansowanie w ramach priorytetu XI „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Całkowita wartość Projektu wynosi 82,710 mln zł, w tym z EFRR – 35,940 mln zł. Beneficjentem jest Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach. W wyniku projektu zagospodarowano teren o powierzchni 3.823m2. Powierzchnia zabudowy obejmuje 3.358m2 . Kubatura całkowita budynku wynosi m3. Powierzchnia użytkowa – m2 Kubatura sali koncertowej – m3; ilość miejsc na widowni – 515, estrada dla 300 wykonawców. Sala kameralna – 200 miejsc. Sala prób – wydzielona z foyer – 150 miejsc. Dziedziniec koncertowy usytuowany wewnątrz obiektu, z możliwością zadaszenia w razie niepogody z widownią na 150 miejsc. Sala konferencyjna – 50 miejsc Autorem projektu jest PIW-PAW ARCHITEKCI SP. z o. o.

12 Filharmonia Koszalińska im. Stanisława Moniuszki w budowie
Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje Filharmonia Koszalińska im. Stanisława Moniuszki w budowie Filharmonia Koszalińska Przetarg ogłoszony na wykonanie koncepcji projektowej nowej sali koncertowej Filharmonii Koszalińskiej im. Stanisława Moniuszki obejmował rozbudowę istniejącego obiektu filharmonii o nową salę koncertową na min 500 miejsc, niezbędne zaplecze, sale ćwiczeń, część hotelową oraz strefę obsługi widzów z głównym holem wejściowym do obiektu. Zwyciężyła koncepcja zaproponowana przez Autorską Pracownię Architektoniczną Jacka Bułata z Poznania. Szacowany koszt inwestycji: ok. 25 mln złotych. Sala koncertowa powstanie w miejscu obecnego parkingu Filharmonii Koszalińskiej przy ul. Piastowskiej. Nowa sala przewidziana jest na 500 widzów.

13 Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje
Filharmonia Warmińsko – Mazurska im. Felixa Nowowiejskiego w Olsztynie zrealizowana w 2011 Filharmonia Warmińsko – Mazurska w Olsztynie W marcu 2011 roku muzycy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej przenieśli się do nowo wybudowanego gmachu Filharmonii, spełniającego wszystkie wymogi nowoczesnego budynku instytucji kultury.  W dniu 15 września 2011 roku pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego, odbył się uroczysty koncert orkiestry z okazji otwarcia nowej siedziby Filharmonii. Przecięcia wstęgi dokonali: wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego RP Piotr Żuchowski, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Jacek Protas oraz dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Piotr Sułkowski. Nowa, licząca 505 miejsc sala od pierwszych koncertów sezonu artystycznego 2011/2012 r. wypełniona jest kompletem publiczności. Gościnni dyrygenci oraz soliści z kraju i z zagranicy zgodnie chwalą piękno architektury nowego budynku Filharmonii oraz podkreślają wspaniałą akustykę oraz funkcjonalność sali koncertowej

14 Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu
Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu w budowie Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu Obiekt o najnowocześniejszych założeniach akustycznych i architektonicznych Autorskiej Pracowni Architektury Kuryłowicz & Associates już w fazie realizacji. Światowy poziom akustyki zapewniają specjaliści z firmy Artec Consultants Inc. z Nowego Jorku. W obiekcie zlokalizowanym w samym centrum miasta (pl. Wolności) znajdą się: sala koncertowa na ok miejsc o regulowanej akustyce, 3 sale kameralne, sale prób, pomieszczenia konferencyjno - biurowe, studio nagrań oraz przestrzeń wystawiennicza.

15 Sinfonia Varsovia Centrum w budowie
Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje Sinfonia Varsovia Centrum w budowie Nagrody Festiwalu Architektury Światowej (WAF- World Architecture Festival) przyznawane są co roku podczas wielkiej trzydniowej imprezy. W jej ramach prezentowane są najciekawsze projekty architektoniczne z całego świata. Projekt Sali Koncertowej na Jordankach autorstwa Fernando Menisa i jego zespołu (MENIS Arquitectos) zdobył najwyższe uznanie w kategorii Kulturalne Projekty Przyszłości. Z architektoniczną wizją toruńskiej „Jaskini dźwięku" konkurowało siedem prac: z Kanady, Anglii, Portugalii, Turcji, Szwecji i Chin. Uzasadniając swój wybór jury festiwalu podkreśliło m.in: inwencję w użyciu betonu i operowaniu światłem, wysoką elastyczność funkcjonalną, a także „wysoki poziom możliwości instrumentalizacji złożonych wymagań technicznych, poprzez kreacje wewnętrznego, wysoce atmosferycznego wnętrza." Sala koncertowa na Jordanka składać ma się z kilku modułów połączonych od góry szklanymi taflami wprowadzającymi do wnętrza światło. Zamontowane mechanizmy ścienne i stropowe umożliwią łączenie lub odgradzanie wnętrz. Dwie sale w razie potrzeby można będzie połączyć tworząc audytorium dla 1350 osób. Obiekt będzie dostosowany do wymogów spektakli teatralnych, będzie tam również studio nagrań i reżyserki dźwięku, sala prób dla orkiestry i chóru oraz pomieszczenia dla Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, garderoby, pokoje gościnne, pomieszczenia dla tłumaczy symultanicznych, kawiarnia dla publiczności, salonik reprezentacyjny, bawialnia dla dzieci oraz parking podziemny na ok. 200 miejsc. 1 nagroda w konkursie architektonicznym na projekt sali koncertowej oraz zagospodarowanie terenu dawnego Instytutu Weterynarii w Warszawie Projekt – Atelier Thomas Pucher ZT GMBH, Graz, Austria

16 Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje
Opera i Filharmonia Podlaska - Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku planowane otwarcie – wrzesień 2012 Projekt realizowany w ramach POIŚ, Priorytet XI Kultura i dziedzictwo kulturowe. Wartość projektu: 182 mln zł, dofinansowanie z UE: 100 mln zł. Projekt budowy Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku zakładał wzniesienie budynku Opery i Filharmonii Podlaskiej, modernizację istniejącego Teatru Lalek oraz budowę kina. Obiekt Opery i Filharmonii Podlaskiej będzie miał charakter wielofunkcyjny. Będą w nim prezentowane wszystkie gatunki dzieł scenicznych i koncertowych. Gmach Opery został wkomponowany w istniejące naturalne ukształtowanie terenu. Foyer zaprojektowano w sposób umożliwiający jego funkcjonowanie jako całodziennej przestrzeni wydarzeń artystycznych – galerii sztuki. Amfiteatr przylega bezpośrednio do gmachu Opery. Jego widownia obejmuje 650 miejsc. Nowy obiekt spełnia warunki do organizacji międzynarodowych, interdyscyplinarnych festiwali artystycznych. Koncepcja projektu dotyczy również funkcji wystawienniczej, tj. prezentacji dzieł sztuki. Nowopowstałe sale zostaną kompleksowo zaopatrzone w nowoczesną instalację multimedialną.

17 Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje
Centrum Edukacji Artystycznej - Filharmonia Gorzowska zrealizowana w 2011 Projekt został zrealizowany w Lubuskiego Programu Regionalnego, Priorytet V Rozwój i modernizacja infrastruktury turystycznej i kulturowej. Wartość projektu: 138 mln zł, dofinansowanie z UE: 32,8 mln zł. Kompleks budynków Filharmonii Gorzowskiej o powierzchni całkowitej m2, powierzchni użytkowej 6.485,95 m2 i kubaturze m³ został oficjalnie otwarty 18 maja 2011 roku. W obiekcie mieszczą się: sala koncertowa (598 miejsc), sala kameralna (148 miejsc), sala prób, sale prób dla instrumentów smyczkowych i dętych. Przewidziano także dziedziniec wypoczynkowy. Do dyspozycji gości jest parking podziemny dla 400 samochodów. Poza budową centrum zaprojektowano także przestrzeń publiczną - projekt budowy sali koncertowej stanowił bowiem I etap szerszego przedsięwzięcia. Powstającą infrastrukturę w kolejnych latach uzupełnią obiekty Zespołu Szkół Artystycznych (Plastycznych i Muzycznych) oraz Dolina Muzyczna (Plac Kaskadowy), która będzie naturalną, zewnętrzną widownią dla imprez plenerowych odbywających się na tle wzgórza Grodziska.

18 Projekt Sali Koncertowej na toruńskich Jordankach
Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje Projekt Sali Koncertowej na toruńskich Jordankach 1 nagroda w kategorii Kulturalne Projekty Przyszłości na World Architecture Festival 2010 w Barcelonie w planach Nagrody Festiwalu Architektury Światowej (WAF- World Architecture Festival) przyznawane są co roku podczas wielkiej trzydniowej imprezy. W jej ramach prezentowane są najciekawsze projekty architektoniczne z całego świata. Projekt Sali Koncertowej na Jordankach autorstwa Fernando Menisa i jego zespołu (MENIS Arquitectos) zdobył najwyższe uznanie w kategorii Kulturalne Projekty Przyszłości. Z architektoniczną wizją toruńskiej „Jaskini dźwięku" konkurowało siedem prac: z Kanady, Anglii, Portugalii, Turcji, Szwecji i Chin. Uzasadniając swój wybór jury festiwalu podkreśliło m.in: inwencję w użyciu betonu i operowaniu światłem, wysoką elastyczność funkcjonalną, a także „wysoki poziom możliwości instrumentalizacji złożonych wymagań technicznych, poprzez kreacje wewnętrznego, wysoce atmosferycznego wnętrza." Sala koncertowa na Jordanka składać ma się z kilku modułów połączonych od góry szklanymi taflami wprowadzającymi do wnętrza światło. Zamontowane mechanizmy ścienne i stropowe umożliwią łączenie lub odgradzanie wnętrz. Dwie sale w razie potrzeby można będzie połączyć tworząc audytorium dla 1350 osób. Obiekt będzie dostosowany do wymogów spektakli teatralnych, będzie tam również studio nagrań i reżyserki dźwięku, sala prób dla orkiestry i chóru oraz pomieszczenia dla Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, garderoby, pokoje gościnne, pomieszczenia dla tłumaczy symultanicznych, kawiarnia dla publiczności, salonik reprezentacyjny, bawialnia dla dzieci oraz parking podziemny na ok. 200 miejsc. Projekt – zespół Fernando Menisa (MENIS Arquitectos)

19 Centrum Konferencyjno – Kongresowe w Krakowie w budowie
Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje Centrum Konferencyjno – Kongresowe w Krakowie w budowie Nowoczesny obiekt spełniać będzie funkcję kongresowo-koncertową. Powstanie Wielka Sala Audytoryjna na 2090 miejsc, Duża Sala Teatralna na 600 miejsc,  Sala Kameralna na 300 miejsc. Znajdzie się tam również wielofunkcyjna przestrzeń konferencyjno-wystawiennicza, w tym 10 sal konferencyjnych, które pomieszczą od 30 do 60 osób. Centrum Kongresowe posiadać będzie również zaplecze gastronomiczne oraz dwa parkingi - podziemny i naziemny.

20 Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje
Hala widowiskowo – sportowa w Krakowie Czyżyny / Park Lotników Polskich w budowie Charakterystyczne parametry techniczne: Wielkość widowni miejsc, z czego: Na trybunach stałych miejsc, Na trybunach składanych miejsc. Wielkość głównej areny sportowej – 4318 m2 dla lekkoatletyki i 2388 m2 dla innych dyscyplin sportowych. Powierzchnia boiska m2. Wielkość hali treningowej wraz z widownią dla 304 osób i zapleczem: m2. Powierzchnia netto wraz z garażem ogólnodostępnym: m2. Parkingi. Obiekt będzie dysponował w sumie 1341 miejscami parkingowymi: — 808 miejscami parkingowymi zlokalizowanymi w wielopoziomowym parkingu znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie hali, — dwupoziomowy parking VIP o pojemności 206 miejsc parkingowych, — pozostałe miejsca są przewidziane jako parkingi zewnętrzne o sumie pojemności 327 miejsc. Powierzchnia zabudowy: m2. Powierzchnia całkowita hali widowiskowo - sportowej: m2. Powierzchnia netto hali widowiskowo - sportowej: m2. Powierzchnia netto garażu publicznego: m2. Powierzchnia netto łącznie: m2. Wysokość elewacji frontowej: 27 m. Kubatura: m3. Kubatura garażu publicznego: m3. Kubatura wraz z garażem m3

21 Sala koncertowa we włoskim Ravello
Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje Sala koncertowa we włoskim Ravello Sala koncertowa we włoskim Ravello zaprojektowana przez słynnego brazylijskiego architekta oraz nestora światowej architektury - Oscara Niemeyera. Obiekt został zlokalizowany na stromej skarpie opadającej do morza. Powierzchnia działki jaką dysponował projektant nie pozwalała jednak na wzniesienie 1500-metrowego gmachu sali koncertowej. Dlatego też sama bryła audytorium została wysunięta i zawieszona w powietrzu, ponad stromizną stroku. We wnętrzu audytorium przypomina jaskinię. Jej sklepienie zostało wymodelowane przez owalny kształt bryły, dzięki czemu sala posiada doskonałą akustykę. By nawiązać do symbiozy muzyki i niczym niezakłóconego widoku z ogrodów Villi Rufolo (gdzie odbywają się obecnie koncerty), za orkiestronem architekt umieścił podłużne okno, przypominające oko. Dzięki takiemu rozwiązaniu, słuchacze koncertu będą mogli jednocześnie delektować się muzyką i widokiem roztaczającym się z wybrzeża Amalfi Projekt Oscara Niemeyera

22 Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje
Sala koncertowa Islandzkiej Orkiestry Symfonicznej i Opery oraz centrum konferencyjne w Reykjaviku 4 maja 2011 r. w Reykjaviku zostanie otwarta nowa sala koncertowa Islandzkiej Orkiestry Symfonicznej i Opery oraz centrum konferencyjne. Zaprojektowany przez duńskie biuro Henning Larsen Architects budynek przyciągać ma nie tylko miłośników muzyki i architektury, ale także sztuki – szklana fasada jest dziełem duńsko-islandzkiego artysty Olafura Eliassona. Cały kompleks będzie miał 28 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni i będzie wyposażony w najnowsze technologie sceniczne i akustyczne. Za te ostanie odpowiada ciesząca się światową renoma firma akustyczna Artec Consultants Inc. Henning Larsen: „Wewnętrzna struktura budynku tworzy oprawę dla kilka kluczowych funkcji. Od strony foyer prezentuje się jako masywna bryła mieszcząca główną salę koncertową z jej czerwonym wnętrzem. Ten wewnętrzny masyw będzie kontrastował z ekspresyjną i otwartą fasadą, tworząc w ten sposób dialog definiujący przestrzeń publiczną Harpy, kontynuującą poprzedzający budynek plac. Projekt obejmuje także najbliższe otoczenie budynku – Harpa będzie się zaczynać jeszcze zanim goście wejdą do foyer, łącząc w ten sposób życie instytucji kulturalnej i codzienne funkcjonowanie miasta.”. Fasadę budynku zaprojektował Olafur Eliasson we współpracy z architektami i inżynierami z niemieckiej firmy Rambøll and Greiner Engineering. Bazuje ona na geometrycznych podziałach w dwóch i trzech wymiarach. Najważniejszym czynnikiem, który wpływa na jej wygląd, jest naturalne światło. W zależności od pogody i pory roku zmieniać się będzie jej transparentność, refleksyjność i barwy. Imitująca cegłę okładzina południowej elewacji wyposażona jest w różnokolorowe diody LED, dzięki którym Harpa będzie lśniła także po zachodzie słońca. Jasność i barwę każdego modułu można będzie dowolnie zmieniać. Montaż elewacji ma się zakończyć późnym latem tego roku. Wnętrze budynku zostało zaprojektowane tak, by jednocześnie mogły się w nim odbywać różne wydarzenia – niewielkie i na dużą skalę – które nie będą sobie wzajemnie przeszkadzać. Największa z czterech sal koncertowych znajdować się będzie w centrum budynku i będzie mogła pomieścić ponad 1,8 tysiąca osób. Przestronne foyer znajdzie na pierwszej i drugiej kondygnacji i będzie mogło służyć jako miejsce wystaw, bankietów i przyjęć. Oprócz głównej funkcji kulturalnej, w budynku przewidziano dodatkowe usługi komercyjne: butiki, bar, kawiarnię i restaurację z widokiem na port i podziemny parking. Projekt: Henning Larsen Architects i Olafur Eliasson

23 Opera House w Oslo Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje
Gmach opery w Oslo ma powierzchnię 38 500 m² na których znajduje się 1 350 miejsc na parterze i dodatkowe 400 miejsc na pierwszej kondygnacji. Projekt został nagrodzony w konkursie World Building of the Year 2008 w kategorii „kultura”. W kwietniu 2009 roku otrzymał nagrodę Miesa van der Rohe, przyznawaną przez Unię Europejską dla współczesnej architektury. Projekt: Snøhetta Architects

24 DR Concert Hall w Kopenhadze
Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje DR Concert Hall w Kopenhadze DR Concert Hall jest częścią tzw. DR Byen - kompleksu należącego do duńskiego publicznego nadawcy radiowo - telewizyjnego. Obiekt znajduje się w Orestad, dynamicznie rozwijającej się dzielnicy Kopenhagi. W budynku zaprojektowanym przez Jeana Nouvele ma swoją siedzibę narodowa orkiestra symfoniczna. Sala koncertowa ukryta jest w błękitnym, wysokim na 45 metrów prostopadłościanie pokrytym transparentną siatką. O każdej porze dnia dzięki odbijającemu się od siatki światłu budynek wygląda inaczej. Raz widać jedynie jego kontur, innym razem można dostrzec strukturę budynku. W nocy błękitna siatka służy jako ekran, na którym wyświetlane są multimedialne wizualizacje. Wewnątrz mieszczą się cztery studia - każde utrzymane w innej stylistyce, tak by można było dopasować wnętrze do muzyki. Każdą z sal można oglądać z foyer, które rozmieszczone jest aż na siedmiu poziomach - od 2,5 metra pod ziemią do 30 metrów ponad poziom parteru. Ściany foyer wykonane zostały z betonu, fasadę natomiast wykonano ze szklanych paneli rozmieszczonych na planie siatki diagonalnej. Główna sala koncertowa (Studio 1) może pomieścić  1800 gości. Usytuowana 15 metrów ponad poziomem parteru i wsparta jedynie na cienkich kolumnach sprawia wrażenie drewnianej rzeźby unoszącej się w powietrzu. Centralnie ułożona scena otoczona jest nieregularnie rozmieszczonymi balkonami, oklejonymi sklejką. Ściany sali przypominające kształtem fale wykonane zostały natomiast z gipsu. Studio 2 inspirowane było hollywoodzkimi studiami nagraniowymi. Na ścianach pokrytych sklejką specjalną techniką wektorową naniesiono podobizny znanych muzyków i kompozytorów. Studio 3 , najmniejsza z sal, nie ma stałej sceny, może zatem być wykorzystywana do innych celów niż koncerty lub nagrania. Ściany sali pokryte zostały naprzemiennie matowymi i polerowanymi czarnymi panelami. Pomiędzy nimi rozmieszczono różnej wielkości białe lampy. Tym razem architekta zainspirowała budowa fortepianu. Ostatnia z sal, Studio 4, jest również wielofunkcyjnym pomieszczeniem. Ściany pokrywają czerwone panele wykonane z aluminium. Budowa DR Concert Hall kosztowała ponad 700 milionów dolarów. Projekt Jeana Nouvele

25 Royal Opera House w Kopenhadze
Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje Royal Opera House w Kopenhadze Kopenhaską operę oddano do użytku w 2006 roku. Koszty budowy gmachu, który powstawał przez cztery lata, wyniosły 335 milionów euro. Zaprojektował go światowej sławy duński architekt, Henning Larsen, a wszystko sfinansowała prywatna osoba. Budynek znajduje się na wyspie przy porcie kopenhaskim, dokładnie naprzeciw zamku królewskiego w Amalienborg. Został w całości ufundowany przez Maerska Mc-Kinney Moellera, 91-letniego duńskiego miliardera i miłośnika muzyki. Koszty utrzymania imponującej siedziby kopenhaskiej opery szacowane są na około 17 milionów dolarów rocznie - ma je pokrywać rząd duński. W czternastopiętrowym budynku o całkowitej powierzchni 41 tysięcy metrów kwadratowych znajduje się tysiąc pomieszczeń. Główna sala nowej opery, której dach pokryty jest płytami z 24-karatowego złota, może pomieścić 1700 gości. Sala prób orkiestry znajduje się pięć pięter poniżej audytorium - 13 metrów poniżej poziomu morza. Do budowy foyer (o powierzchni 4 tys. metrów kw.) użyto m.in. włoskiego marmuru. Wcześniej opera mieściła się w XVIII-wiecznym budynku Teatru Królewskiego. Projekt: Henning Larsen

26 Zenith Music Hall (Saint-Etienne, Francja)
Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje Zenith Music Hall (Saint-Etienne, Francja) Zenith Music Hall w Saint-Etienne we Francji to wielofunkcyjna sala widowiskowa, której dach przypomina olbrzymi latający dywan unoszący się nad budynkiem Sala widowiskowa ma być nową ikoną miasta słynącego niegdyś z przemysłu. Włodarze Saint-Etienne liczą, że olbrzymi obiekt kulturalny stanie się przyczynkiem do zmiany wizerunku miasta i przyciągnie do niego duże wydarzenia sportowe i kulturalne. Największym wyzwaniem dla projektantów było zmieszczenie olbrzymiej kubatury na niewielkiej działce. Powstał niecodzienny pomysł, by plac przedwejściowy stanowił szeroki podest przerzucony nad ruchliwą, czteropasmową ulicą. Dzięki temu powstała dodatkowa przestrzeń miejska. Jest ona częściowo osłonięta przez silnie wysunięty dach. To on stanowi główny element budynku. Skrzydła dachu wystają na kilkanaście metrów przed frontem oraz z tyłu obiektu, natomiast po jego bokach miękko opadają. Aerodynamiczny dach nadaje bryle lekkości, ale ma też uzasadnienie funkcjonalne. Sala stanęła bowiem w środku doliny, w której przeważają wiatry z północy bądź południa. Dach jest tak ukształtowany, że wciąga wiatr, który przepływa przez całą długość budynku, co wspomaga jego naturalną wentylację i chłodzenie i przyczynia się do sporych oszczędności energetycznych. Wysunięty nawis dachu zacienia też olbrzymie przeszklone foyer. Sama sala jest maksymalnie elastyczna, można ja na wiele sposobów urządzać, tak by odbywały się tam koncerty, wystawy, a nawet turnieje tenisowe czy łyżwiarstwa. Swobodnie można zmieniać konfigurację widowni, która może liczyć od 1,1 tysiąca widzów aż do ponad 7 tysięcy osób. Projekt Normana Fostera

27 Projekt filharmonii paryskiej
Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje Projekt filharmonii paryskiej Filharmonia paryska wg projektu Jeana Nouvel ma powstać do roku 2012 w kompleksie Cité de la Musique na obrzeżach Paryża, przy Rogatkach Pantin. Jak twierdzi twórca projektu, przestrzeń zaprojektował on tak, żeby fale dźwiękowe otaczały każdego słuchacza z każdej strony. Dlatego nie ma tam kątów prostych, a miejsca dla publiczności znajdują się w otwartych i przestrzennych tarasach. Bryłę obiektu stanowi imponująca, nieregularna konstrukcja z aluminium. W środku znajdzie się kilkupiętrowy podest dla orkiestry oraz 2400 miejsc siedzących wokół. Filharmonia Paryska będzie kosztowała ponad 200 milionów euro. Projekt: Jean Nouvel

28 KKL Luzern (Centrum kulturalno-kongresowe w Lucernie, Szwajcaria)
Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje KKL Luzern (Centrum kulturalno-kongresowe w Lucernie, Szwajcaria) Projekt: Jean Nouvel

29 KKL Luzern (Centrum kulturalno-kongresowe w Lucernie, Szwajcaria)
Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje KKL Luzern (Centrum kulturalno-kongresowe w Lucernie, Szwajcaria) Projekt: Jean Nouvel

30 Sala kongresowo-koncertowa Palacio de Congresos (Wyspy Kanaryjskie)
Inspiracje - ciekawe projekty i realizacje Sala kongresowo-koncertowa Palacio de Congresos (Wyspy Kanaryjskie) Lanzarote to jedna z siedmiu głównych wysp archipelagu Wysp Kanaryjskich. Jej postrzępiony, wulkaniczny krajobraz znalazł swoje odbicie w projekcie sali kongresowo-koncertowej. Autorami projektu są Duńczycy z Henning Larsen Architects i hiszpański architekt Carlos Morales. Budynek będzie miał powierzchnię 15 tys. m2, a jego architektura nawiązuje do charakterystycznego, wulkanicznego krajobrazu wyspy. Fasada pokryta płytami z czarnego bazaltu i pomarańczowe światło wydobywające się z budynku przywodzi na myśl potoki gorącej lawy płynące po zboczach wulkanów podczas ich erupcji. Wnętrze obiektu ma stwarzać możliwość elastycznego wykorzystania. Może ono służyć do jednoczesnej organizacji klasycznych koncertów, imprez muzyki elektronicznej i konferencji. Dodatkowo, rozmiar każdej z trzech sal może zostać dostosowany do aktualnych potrzeb Projekt: Henning Larsen Architects & Carlos Morales

31 Projekt Centrum Muzyki w Krakowie (Kraków Zabłocie)
Inspiracje Projekt Centrum Muzyki w Krakowie (Kraków Zabłocie) Projekt Santiago Calatrava Źródło: Gazeta Wyborcza, 1 kwietnia 2011

32 Inspiracje Muzeum Nauki, Walencja Projekt Santiago Calatrava

33 Budowa Centrum Muzyki w Krakowie
Komitet Honorowy Budowy Centrum Muzyki w Krakowie

34 Komitet Honorowy Budowy Centrum Muzyki w Krakowie
Apel Sejmiku Województwa Małopolskiego nr 6/11 z dnia 28 października 2011 roku w sprawie powołania Komitetu Honorowego Budowy Centrum Muzyki w Krakowie – Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego w Krakowie i Akademii Muzycznej w Krakowie Uchwała Zarządu Województwa Małopolskiego nr 187/12 z dnia 21 lutego 2012 roku w sprawie upoważnienia do powołania Komitetu Honorowego Budowy Centrum Muzyki w Krakowie – Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie i Akademii Muzycznej w Krakowie wraz z salami koncertowymi dla instytucji kultury Gminy Miejskiej Kraków 11 kwietnia roku – posiedzenie inaugurujące działalność Komitetu Honorowego Budowy Centrum Muzyki w Krakowie.

35 Zadaniem Komitetu Honorowego Budowy Centrum Muzyki w Krakowie
Komitet Honorowy Budowy Centrum Muzyki w Krakowie Zadaniem Komitetu Honorowego Budowy Centrum Muzyki w Krakowie jest patronowanie działaniom związanym z budową Centrum Muzyki, w szczególności patronowanie debacie publicznej towarzyszącej tej inwestycji oraz pozyskaniu środków zewnętrznych na ten cel.

36 Dziękuję za uwagę Kazimierz Barczyk
Przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego Przewodniczący Komitetu Honorowego Budowy Centrum Muzyki w Krakowie


Pobierz ppt "Budowa Centrum Muzyki w Krakowie"

Podobne prezentacje


Reklamy Google