Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Marek Skała, Ph.D. Turawa, 2 października 2007

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Marek Skała, Ph.D. Turawa, 2 października 2007"— Zapis prezentacji:

1 Marek Skała, Ph.D. Turawa, 2 października 2007
Wystąpienia i konferencje Kształtowanie wizerunku w kontekście relacji z mediami Marek Skała, Ph.D. Turawa, 2 października 2007

2 Przeszkoliliśmy setki firm i tysiące ludzi.
Od 17 lat szkolimy. Przeszkoliliśmy setki firm i tysiące ludzi. Od 6-7 lat szkolimy także marszałków, wojewodów, ministrów, starostów, prezydentów miast, burmistrzów i wójtów z zakresu kontaktu z mediami, zarządzania kryzysem, wystąpień publicznych. Szkolimy także całe urzędy: miast, marszałkowskie z zakresu motywowania pracowników, kontaktu z klientem, prezentacji. Jako dziennikarze rozmawialiśmy ze wszystkimi polskimi prezydentami i premierami, wieloma ministrami – mamy więc doświadczenie. Możemy je wykorzystać pracując też dla Was. Marek Skała

3 Rysunek 1. Schemat definiujący public relations
ORGANIZACJA tożsamość OTOCZENIE „wizerunek” wizerunek PR brak dobry

4 Definicja Krakowska Public Relations
Public relations to zarządzanie komunikacją organizacji z otoczeniem w celu kreowania wizerunku, ułatwiającego organizacji realizację jej podstawowych celów.

5 Czym właściwe jest wizerunek?
Najlepsza z definicji mówi, że jest to „rozedrgana mozaika”, czasem zależna nawet od pogody lub pory dnia. Wizerunek nie jest dobry/zły – ma być wyłącznie skuteczny! CI = CD + CC + CB

6 Elementy kształtujące wizerunek firmy
wizualne logo, slogo, barwy firmy, opakowania, druki, papiery firmowe, wizytówki, wystrój budynków, wygląd samochodów, ubrania pracowników, kartki świąteczne, parking, stoisko na targach, itd. niewizualne rodzaj działalności, procedury kontaktu z rynkiem (zakupy, sprzedaż, reklamacje), procedury kontaktów telefonicznych, sposób przyjmowania gości firmy, pozycja firmy na rynku, sukcesy firmy na rynku, zdobyte nagrody, uzyskane certyfikaty, wydarzenia, obsługa gości targowych, itd.

7 Marketing non-profit - jako koncepcja właściwa miastu?
Obszar non - profit to: szkoła, uczelnia, szpital, partia polityczna, kościół, muzeum, wojsko, miasto, itp. Działalność non - profitowa jest zbliżona do usług, głównie dzięki niematerialności świadczeń, a więc ogromne znaczenie ma tu personel W SKRÓCIE: marketing SAMORZĄDU leży gdzieś na granicy marketingu usług i politycznego, z największymi wpływami marketingu non-profit, a PR dotyczyć może osób, instytucji lub idei

8 Marketing non-profit - odmienności
złożoność i niejednoznaczność celów, duży nacisk społeczny, dualizm zarządzania administratorzy kontra “artyści”, niewyraźna struktura organizacyjna, trudność w pomiarze efektu, istnienie sfer ochronnych, brak precyzji w określeniu odbiorców działań, konflikt akceptacji: sponsorów i odbiorców.

9 Dychotomia: Czarne – Białe Dobry - Zły

10 Politics czy Policy?

11 Zwycięstwa dziennikarzy są różne
Ola Pawłowska –Olek, w tle brat Waldka Milewicza GP 2004 wręcza Andrzej Skworz Sekielski/Morozowski GP 2006

12 Najczęstsze punkty zapalne w kontaktach media-urząd:
Z poniższymi uwagami można się zgadzać lub nie, ale jeśli ktoś ma wrażenie, że jakaś redakcja go nie lubi, to w 99% powodem braku sympatii jest jeden z poniższych punktów

13 Najczęstsze punkty zapalne w kontaktach media-urząd:
Postrzeganie dziennikarza jako petenta i zło konieczne Lęk przed udzielaniem informacji, w obawie przed odpowiedzialnością Odsyłanie dziennikarza do innych osób, pokojów, telefonów, na inne dni itp. Brak elementarnych wiadomości nt. specyfiki pracy mediów Niekompetencja informatorów Przecenianie roli biura prasowego urzędu Przekłamania w wyniku przekazywania pytania i odpowiedzi przez zbyt wielu pośredników Niedostępność osób, które mają prawo udzielać informacji mediom (dyrektor wydziału, prezydent, członkowie zarządu itp.)

14 Model aktu perswazyjnego Harolda Lasswella (1948)
NADAWCA Kto mówi? KANAŁ Przez jakie medium? KOMUNIKAT Co mówi? ODBIORCA Do kogo mówi? EFEKT Z jakim skutkiem?

15 Model przekazu sygnałów Shannona i Weavera (1948)
ŹRÓDŁO Źródło zakłóceń NADAJNIK ODBIORNIK ADRESAT Przekaz Sygnał nadany Sygnał odebrany Przekaz

16 Zasady działania w PR - wstęp
Ustal cel Ustal publiczności kluczowe Ustal współpracę wewnątrz firmy Ustal jakich działań publiczności kluczowej oczekujesz w efekcie Stwórz mesydż - przekaz Stwórz story-line – opowieść Stwórz spin – co z opowieści wynika Teraz można wstać i zacząć działać

17 Rzecznik prasowy Bufor – chroni prezesa/firmę
Informator – przekazuje informacje Asystent – planuje spotkania/dostęp do szefa Cenzor – określa co może pójść do mediów Dziennikarz – pisze za szefa i za dziennikarza Drugi po bogu – bywa prawą ręką szefa Trójpolowiec – media/branża/PR 7/24 – cały czas pod tel. – od szefa lub mediów Kozioł ofiarny – jak coś nie wyjdzie, jest poświęcony

18 IV Władza - tyle praw ile obowiązków
Prawo wolności słowa dla mediów broni się tylko tym, że media mają realizować dwa cele – informować i opisywać świat. Inaczej są zwykłym biznesem, przynoszą zysk i podlegają prawu jak piekarnia. Ostatnio media wykazały się skrajnym niedoinformowaniem i zakłamywaniem świata właśnie w swojej sprawie. Skąd więc to oczekiwanie specjalnych praw? Wynikają z Prawa Prasowego.

19 To co robi dziennikarz to jego prawo – może nas także krytykować!
Artykuł 41 daje dziennikarzom prawo do publikowania ujemnych ocen dzieł naukowych, artystycznych, działalności twórczej, zawodowej lub publicznej. Artykuł ten mówi o tym, że krytyka ta ma służyć realizacji art. 1, a więc realizacji prawa czytelników do otrzymania rzetelnej informacji. Ponadto artykuł ten mówi, że ujemna ocena musi być zgodna z prawdą, rzetelna i zgodna z zasadami życia społecznego.

20 Wolność jest nasza, nie dziennikarzy!
Art. 10, ust. 1 – zadaniem dziennikarza jest służba społeczeństwu i państwu. (to nie jest sierota po komunie!) ... Art. 11, ust.1 – dziennikarz jest uprawniony do uzyskiwania informacji .... Art. 12, ust. 1 – dziennikarz jest obowiązany zachować szczególną staranność i rzetelność przy zbieraniu i wykorzystaniu materiałów prasowych, zwłaszcza sprawdzić zgodność z prawdą uzyskanych wiadomości lub podać ich źródło, ...

21 Masz prawo autoryzować !!!
Zawsze nagrywam program tak jak zostanie wyemitowany. Zaproszeni goście są o tym poinformowani. Kamil Durczok Nigdy nie pytam moich rozmówców co mogę wykorzystać, a czego nie. Katarzyna Kolenda-Zaleska Najlepszym patentem na unikanie autoryzacji jest nieprzypominanie rozmówcy, że ma do niej prawo. Jacek Łęski To barbarzyństwo. Autoryzacja może tylko negatywnie wpłynąć na jakość podawanych przez media informacji. Rafał Kasprów

22 Europejska Konwencja Praw Człowieka – artykuł 10.
Każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii. Prawo to obejmuje wolność posiadania poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei bez ingerencji władz publicznych i bez względu na granice państwowe.

23 Europejska Konwencja Praw Człowieka – artykuł 10.
Korzystanie z tych wolności, pociągających za sobą obowiązki i odpowiedzialność, może podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, ograniczeniom i sankcjom jakie są przewidziane przez ustawę i niezbędne w społeczeństwie demokratycznym. Ochrona dotyczy: zdrowia i moralności, dobrego imienia i praw innych osób.

24 Kontakt managera z dziennikarzami (POLITYK MA PODOBNIE) 1
1. Tak, oczywiście, zapraszam, przyjadę. 2. Czego Pan oczekuje z mojej strony? 3. Uzbrojenie przed spotkaniem obejmuje: kontakt z działem PR (kontrola możliwych zaszłości), uporządkowanie własnych materiałów, kontakt z kolegami (wsparcie i kontrola). 4. Nie broń dostępu do informacji - i tak się dowie. 5. Jeśli chcą krótko to oznacza: 2-3 zdania w tekście, 1 minuta w radiu, 15 sekund w TV.

25 Kontakt managera z dziennikarzami (POLITYK MA PODOBNIE) 2
6. Sprostowania są nieskuteczne, poza tym (1)  uważajmy, bo i tak nam „śmierdzą skarpetki” (2)  mamy zespół PR. 7. W czasie dłuższego programu w TV lub radiu: bądź spontaniczny, czyli przećwicz 10 razy, nie zapisuj całości, jedynie nazwiska i liczby, mów prosto, nieoficjalnie i z drobną emocją, nie przerywaj, bez agresji, ale pilnuj swego, uwaga - ubiór, włosy, skarpetki, kontra, blik

26 Wykorzystaj reguły przywództwa według Rudolpha Giulianiego
Przygotowuj się nieustannie 4-1. Każdy jest odpowiedzialny przez cały czas. Otaczaj się wybitnymi ludźmi. Obiecuj mniej, wywiązuj się z nawiązką Rozwijaj i przekazuj mocne przekonania Studiuj, czytaj, ucz się niezależnie. Lojalność to podstawowa zasada. Stawiaj czoła tyranom. ŚLUBY WEDŁUG UZNANIA, POGRZEBY OBOWIĄZKOWO

27 Dziękuję za uwagę. Marek Skała, Ph.D.


Pobierz ppt "Marek Skała, Ph.D. Turawa, 2 października 2007"

Podobne prezentacje


Reklamy Google