Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kierownik Zakładu Problemów Społecznych WSIE

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kierownik Zakładu Problemów Społecznych WSIE"— Zapis prezentacji:

1 Kierownik Zakładu Problemów Społecznych WSIE
Prof. nadzw. dr Edward Wiktor Radecki Kierownik Zakładu Problemów Społecznych WSIE

2 Odmienności kulturowe w praktyce politycznej i gospodarczej
Wzmocnienie skuteczności wspólnego działania ludzi dział na podobnych zasadach, jak: - reguła poznawania polisensorycznego; zasada tworzenie pola elektro-magnetycznego. Odmienności kulturowe w praktyce politycznej i gospodarczej

3 Wzmocnienie skuteczności wspólnego działania ludzi działa na podobnych zasadach, jak: reguła poznawania polisensorycznego; zasada tworzenia pola elektro-magnetycznego.

4 Jedną z cech odróżniających ludzi jest ich kultura - narody, plemiona, nizinna a góralska
(Szkoci i nasi górale). A przecież kultura jest komunikacją, a komunikacja emanacją kultury!

5 Komunikacja z ludźmi, to konfrontacja
- z językiem, zasadami moralnymi i kulturowymi, normami, historią oraz obyczajami.

6 Etnocentryzm i jego konsekwencje:
(wszystko inne: złe, głupie, niezrozumiałe, szkodliwe itp. Vide: zniszczenie kultury Majów, Germanie - Słowianie, Zachód- kraje muzułmańskie, chłop żywemu nie przepuści..., .

7 To światopogląd pozwala traktować własną grupę jako centralną, a jej postępowanie jako wzorzec kulturowy, moralny czy nawet militarny (Rzymski żółw czy Wielecki krąg bojowo- obronny). My tworzymy wzorzec wszystkiego dla wszystkich wokół (?)

8 Relatywizm kulturowy skutecznym wyjściem- może jedynym?

9 Mówi on, że zrozumieć zachowania innych można jedynie wtedy, gdy rozpatruje się je w kontekście ich kultury i historii. Wszelkie oceny muszą być budowane w odniesieniu do tła kulturowego, w którym powstały!

10 Żadna z cech kulturowych, moralnych, politycznych czy obyczajowych nie jest zła czy niemoralna.
Są tylko inne, różne od naszych.

11 Obcy- to kategoria inności, pozwalająca nam wytłumaczyć trudności w akceptacji, zrozumieniu, zbliżeniu.

12 Ale czy obcy dla siebie to też: biedni i bogaci, oficerowie i żołnierze niższej rangi, wykształceni i mniej wykształceni, Cyganie i Polacy, dzieci i dorośli, kobiety i mężczyźni?

13 Nasze własne doświadczenia kulturowe i historyczne wpływają na relacje z innymi:
(Niemcy –Polacy, Rosjanie – Polacy, Niemcy –Anglicy, górale – cepry, Niemcy – Francuzi. Polacy – Czesi (Zaolzie), Polacy- Litwini (Muzeum polskiego knuta)

14 Komunikacja międzykulturowa utrudniona jest przez nieprzewidywalność reakcji „innego” ???

15 Nieudane próby generalizacji bodźców i reakcji . (przykłady)

16 Szkodliwe skutki kategoryzacji i partykularyzacji (dzielenia, strukturyzowania i rangowania ).

17 Komunikacja bezrefleksyjna jest jak latanie na automatycznym pilocie w trudnych, nieprzewidywalnych warunkach.

18 Antidotum na takie błędy jest
Komunikacja refleksyjna – choć trudna, bo wymaga sporej wiedzy, intensywnego myślenia, pamięci i taktu.

19 Kontakt z „obcymi” wywołuje dwa rodzaje niepewności:
- niepewność postaw, uczuć, poglądów, wartości i zachowań; - niepewność i możliwość niewłaściwej interpretacji i oceny reakcji (naszej i obcego).

20 Jedna z niewielu ponadkulturowych norm głosi:
Jeśli ty zrobisz coś dla mnie, ja zrobię coś dla ciebie. I odwrotnie. Ale też: Jeśli ty mi coś zrobisz, spodziewaj się tego samego z mojej strony!

21 Przyczyny lęku w interakcji z innymi blokerem komunikacyjnym.
-boimy się o wizerunek własny, o naszą samoocenę ( denerwuje nas na przykład własna nieporadność komunikacyjno - językowa); - obawiamy się negatywnych konsekwencji kontaktów z obcymi. Może „On” zechce nas wykorzystać czy zdominować? - obawiamy się negatywnych ocen obcego (jak wypadniemy w jego oczach); - lęk przed negatywną oceną tych kontaktów w oczach członków naszej grupy (kondominium rosyjsko-niemieckie)

22 Co minimalizuje te przeszkody?

23 Wysoka częstotliwość i powtarzalność kontaktów międzykulturowych !!!!


Pobierz ppt "Kierownik Zakładu Problemów Społecznych WSIE"

Podobne prezentacje


Reklamy Google